فراخوان رگولاتوری برای خدمات LBS
نظرسنجی تخصصی درباره تدوين چارچوب و مقررات خدمات ارتباطی مکان‌محور
خدمات مبتنی بر مکان یا LBS، مجموعه‌اي از خدمات وسيع و گسترده با كاربردهاي متنوع فنی، تجاری، فرهنگی و امنيتی است كه با استفاده از شبكه‌ها و تجهيزات انتهايی مخابراتی نظیر تلفن همراه و تبلت ارائه شده و بخشی از پلتفرم‌ها و همچنین خدمات اينترنت اشيا (IoT) به شمار میرود. با توجه به اهمیت خدمات LBS، صادق عباسی شاهکوه، معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويی از انتشار فراخوان نظرسنجی تخصصی درخصوص "تدوين چارچوب و مقررات خدمات ارتباطی مبتنی بر مكان (Location-Based Services)" در كشور خبر داد.

1606683296_1_0.gif

معاون رگولاتوری افزود: "با توجه به اينكه دارندگان پروانه در ارائه بخشي از اين خدمات گسترده نقش مستقيمي دارند، فقدان مقررات لازم براي ارائه اين دسته از خدمات از يك سو منجر به گسترش خدمات مبتني بر GPS مي‌شود كه تحت كنترل و نظارت شركت‌هاي بين‌المللي غيرايراني است و از سوي ديگر مانع سرمايه‌گذاري اپراتورها براي ارائه اين خدمات مبتني بر شبكه‌هاي تلفن همراه در كشور شده است. امروزه اينترنت اشيا (IoT) در حوزه‌هاي مختلفي چون سلامت، خدمات شهر هوشمند و حمل‌ونقل توسعه پيدا كرده است."

مطلب پیشنهادی

اولین نمایشگاه «کامپیوتکس تهران» برگزار می‌شود

اينترنت اشيا فناوري مدرني است كه در آن براي هر موجود یا شیئی، از طريق شبكه‌هاي ارتباطي اعم از اينترنت يا اينترانت، قابليت ارسال اطلاعات فراهم مي‌شود. در فناوري اينترنت اشيا، فرآيند ارسال داده‌ها بدين ترتيب است كه به سوژه مورد نظر يك شناسه يكتا و يك پروتكل اينترنتي (IP) تعلق مي‌گيرد كه داده‌هاي لازم را براي پايگاه داده مربوطه ارسال مي‌كند. داده‌هاي يكتا توسط ابزارهاي مختلفی چون گوشي‌هاي تلفن همراه و انواع رايانه‌ها و تبلت‌ها قابل مشاهده خواهند بود. كارشناسان انتظار دارند در سال 2020 تعداد دستگاه هاي مبتني بر اينترنت اشيا به 24 ميليارد دستگاه و تعداد دستگاه هاي كامپيوتري قديمي مانند تلفن همراه هوشمند، تبلت ساعت هوشمند به 10 ميليارد دستگاه برسد. كارشناسان موسسه BI Intelligence انتظار دارند تا پنج سال آينده،  ميزان سرمايه‌گذاري جهاني در راهكارهاي اينترنت اشيا به حدود 6 تريليون دلار برسد.

عباسی شاهکوه با اشاره به اينكه آگاهي از نظرات ذينفعان در اين بخش زمينه‌اي فراهم مي‌كند تا مقررات كامل‌تر و بهتري وضع شود، از علاقمندان و ذينفعان دعوت كرد در اين نظرسنجي مشاركت كرده و پاسخ‌هاي خود به سوالات طرح شده در اين باره را به صورت مكتوب تا 31 مردادماه به معاونت بررسي‌هاي فني و صدور پروانه رگولاتوري ارسال كنند.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟