در اجلاس ملی حقوق شهروندی:
28/09/1396 - 18:25
روحانی: دست وزیر روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت
رئیس جمهور صبح امروز (سه شنبه) در اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی در محل سالن اجلاس سران گفت: ما فضای مجازی امن، سالم و ارزان می‌خواهیم و به دنبال فیلتر کردن فضای مجازی نیستیم.

1606683296_1_0.gif

روحانی در اجلاس ملی حقوق شهروندی گفت: یکی از مهم‌ترین حقوق شهروندی، دسترسی مردم به اطلاعات است؛ همه باید بدانند که چه خبر است و چه تصمیماتی در حال اتخاذ است. من به دولت دستور دادم هر وزارتخانه و هر دستگاهی که پیشنهادی را مطرح می‌کند و قرار است آن پیشنهاد در هیأت دولت مطرح شود، قبل از آنکه منِ رئیس‌جمهور آن پیشنهاد را ببینم، باید پیشنهاد در سایت آن وزارتخانه یا دستگاه باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در روزهای اخیر بسیار خوشحال هستم از اینکه از زمان ارائه بودجه به مجلس در فضای مجازی غوغایی به پا شد، گفت: همه مردم به صحنه آمده‌اند، اظهارنظر و نقد کردند؛ سازمان برنامه و بودجه، دولت و شخص رئیس‌جمهور را نقد کردند. من دست همه را می‌بوسم، چه کار قشنگی انجام دادند.

ما فضای مجازی امن، سالم و ارزان می خواهیم

روحانی اظهار داشت: ما فضای مجازی امن، سالم و ارزان می خواهیم. اما در عین حال فضای امنیتی، نمی خواهیم اینکه مدام برویم زندگی خصوصی مردم و ببینیم چه خبر است.   باید از این کارها دست برداشت.

وی با بیان اینکه مردم خودشان هم نسبت به موضوعات مختلف حساسیت دارند، تصریح کرد: ما فکر می کنیم که دیندار فقط خودمان هستیم. مردم به دین، اخلاق، فرهنگ و ایرانی بودن مذاهب خودشان احترام می گذارند. ما فکر می کنیم که فقط خودمان عقل مطلق هستیم و مردم بی خبر هستند. خیر؛ مردم از ما جلوتر هستند.
رئیس جمهور تأکید کرد: باید اجازه دهیم که فضای دانشگاه آزاد باشد. من هم اینجا به آقای غلامی وزیر علوم می گویم که ما نباید دانشجوی ستاره دار داشته باشیم.

روحانی اضافه کرد: باید فضا را برای حقوق مردم باز بگذاریم. البته اگر کسی قانون را زیر پا گذاشت و جرمی مرتکب شد، دادگاه وجود دارد اما تفحص در امور مردم نباید وجود داشته باشد. همه ما باید فرمان ۸ ماده ای امام را مانند تابلو پیش روی خود نصب کنیم و آن را هر روز بخوانیم.

روحانی خاطرنشان کرد: مگر ما متخصص ساختن پرونده برای مردم هستیم. باید ببینیم که پیغمبر چگونه با مردم رفتار می کرد. پیغمبر با علم الهی و استعداد ذاتی اش همه منافقان را می شناخت، اما آیا به آنها تعرضی می کرد؟ اگر هم پیامبر هم قصد محاکمه داشت باز هم از علمش استفاده نمی کرد و برای کسی شنود نمی گذاشت.

رئیس جمهور ادامه داد: موارد شنود مشخص است به غیر از سه-چهار مورد، دیگر شنود نداریم. این موضوع مصوبه شورای عالی امنیت ملی است. من به تمامی دستگاه ها از وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و چند دستگاه دیگر که این اقدامات را انجام می دهند، می گویم که باید بر مبنای قانون عمل کنیم.
وی تأکید کرد: تمام دستگاه های امنیتی باید بدانند که نوکر مردم هستند. ما در حقوق شهروندی اگر می خواهیم کشورمان درست شود و در مسیر درست حرکت کند، باید فضا را باز و شفاف کنیم.

ما دنبال فیلتر کردن فضای مجازی نیستیم

وی گفت: دولت دوازدهم فضای مجازی و فضای ارتباط مردم با دنیا را حفظ می کند می دانم برخی شب تا صبح خواب می بینند اما آن خواب ها تعبیر نخواهد شد دل به این خواب ها نبندید مادنبال فیلتر کردن فضای مجازی نیستیم. وزیر ما قول می دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت.

رئیس جمهور با بیان اینکه حقوق شهروندی را دنبال می کنیم عنوان کرد: از شما سوال می کنم که در اشتغال سال ۹۵ چند درصد مردها مشغول به کار شدند و چند درصد زنها مشغول به کار شدند زمانی بود که اشتغال زنها منفی بود اما در سال گذشته ۶۷ درصد اشتغال ما مربوط به زنان ما بوده است پس ما به عهدمان وفا کردیم. من به تمام وزارتخانه ها گفتم حداقل دو جوان و حداقل یک خانم را در سطح مشاور یا معاون نصب کنند.

روحانی ادامه داد: تمام کارهایی که به بخش های مردمی واگذار می شود باید ۵۰ درصد جوانان در آنها مشغول شوند. حقوق شهروندی به ما می گوید اشتغال که باید آن را انجام دهیم.

رئیس جمهور گفت: در بودجه ۹۷ هیچ چیز را گران نخواهیم کرد مگر اینکه بگوییم این پول کجا خرج می شود. شما در انتخابات گفتید اولویت اول ما اشتغال است. قیمت بنزین و گازوئیل بالاتر از نصف قیمت جهانی نخواهد شد. قانون به ما گفته باید ظرف ۵ سال به قیمت جهانی برسیم اما ما می دانیم شرایط مردم چگونه است و اگر پولی از مردم در این زمینه گرفته شود فقط برای اشتغال است.
وی گفت: یک رقم بالایی را برای اشتغال در نظر گرفتید حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در طول ۴ سال است که صندوق توسعه، بانکها و دولت با هم این تحول را ایجاد می کنند چون اشتغال برای ما اصل است.

روحانی با بیان اینکه محیط زیست حقوق شهروندی است عنوان کرد: امروز در حالی اجلاس حقوق شهروندی را برگزار کردیم که مدارس ما به خاطر آلودگی هوا تعطیل است. باید خودرو، صنعت و بنزین ما درست شود.

رئیس جمهور گفت: فقط ما نیستیم، نگویید دولت چه کار می کند، از ما بدتر هوای پکن و دهلی و مکزیکو سیتی است. روز به روز باید هوای پاک و سالم بیشتر شود و این وظیفه ماست.
وی تصریح کرد: حقوق شهروندی ما استاندارد شدن همه چیز است، باید وزارت کار، صنعت، موسسه استاندارد و بهداشت و درمان ما هر کاری را استاندارد کنند.

وی با تاکید بر اینکه همه مسائل و کارها در کشور باید استاندارد داشته باشد، گفت: نمی شود در و پنجره ای ساخته شود و بعد از ۶ ماه نیاز به تعمیر داشته باشد، در حالی که در اروپا درهایی ساخته می شود که صد سال عمر می کند!

ایسوس

نظر شما چیست؟