30/07/1396 - 15:30
برگزاری مراسم بزرگ‌داشت پروفسور مریم میرزاخانی در دانشگاه استنفورد + فیلم
مراسم یادبود "پروفسور مریم میرزاخانی" در سالن اجتماعات دانشگاه استنفورد برگزار شد.

1606683296_1_0.gif

به نقل از سایت دانشگاه استنفورد، روز شنبه، 21 اکتبر، ساعت 15 به وقت محلی، مراسم بزرگداشت پروفسور مریم میرزاخانی در دانشکده و مرکز پژوهش دانشگاه استنفورد برگزار شد.
در این مراسم در عوض گل، مبلغ آن به عنوان کمک به خیریه به صندوق یادبود "مریم میرزاخانی" در دانشگاه استنفورد واریز شد. اداره و مرکز تحقیقات ریاضیات میزبان این برنامه بودند.
در این مراسم دوساعته بخش‌هایی از زندگی "مریم میرزاخانی" به نمایش درآمد و جمعی از دوستان، اقوام و همکاران وی به صحبت در رابطه یا ویژگی‌های شخصیتی و جایگاه علمی وی پرداختند. از جمله این افراد می‌توان به پروفسور رؤیا بهشتی از دانشگاه واشنگتن اشاره کرد که با استفاده از ویدئوکنفرانس به سخنرانی درباره دوست و همکار خود پرداخت.
در مراسم یادبود دانشگاه استنفورد، همسر مریم میرزاخانی در رابطه با تسلیم بودن وی به سرنوشت و نداشتن شکایت در رابطه با اتفاقاتی که برایش رخ داده ،صحبت کرد.
مریم میرزاخانی متولد 13 اردیبهشت 1356 ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد آمریکا بود. میرزاخانی در سال 2014 به خاطر کار بر دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها برنده مدال فیلدز  شد که بالاترین جایزه در ریاضیات و معروف به نوبل ریاضیات است. وی تنها زن و تنها ایرانی برنده مدال فیلدز است.
زمینه تحقیقاتی او مشتمل بر نظریه تایشمولر، هندسه هذلولی، نظریه ارگودیک و هندسه هم‌تافته بود.
مریم میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان فرزانگان تهران، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های 1994 (هنگ‌کنگ) و 1995 (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی نمره کامل را به دست آورد.
وی نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت و به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت. وی همچنین نخستین دانش‌آموز ایرانی بود که دو سال مدال طلا را از آن خود کرد.
میرزاخانی سپس در سال 1999 مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکتری خود را در سال 2004 از دانشگاه هاروارد به سرپرستی "کورتیس مک‌مولن"، از برندگان مدال فیلدز گرفت.
از مریم میرزاخانی به‌عنوان یکی از 10 ذهن جوان برگزیده سال 2005 از سوی نشریه "پاپیولار ساینس" در آمریکا و ذهن برتر در رشته ریاضیات تجلیل شد.
میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه "ستر" (Satter) از انجمن ریاضی آمریکا در سال 2013 و جایزه "کلی" (Clay) بود.
وی از یازدهم شهریورماه 1387 (اول سپتامبر 2008) در دانشگاه استنفورد، استاد دانشگاه و پژوهشگر رشته ریاضیات بود. پیش از آن نیز استاد دانشگاه پرینستون بود.
در تیرماه امسال اعلام شد میرزاخانی به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری شده‌ است. میرزاخانی از چهار سال پیش‌تر به سرطان پستان مبتلا بوده و این سرطان به مغز استخوان وی سرایت کرده بود.
پدر و مادر وی برای مراقبت از او به آمریکا رفتند، اما متاسفانه این نابغه دنیای ریاضیات در 23 تیر 1396 در سن 40 سالگی در بیمارستانی در کالیفرنیا درگذشت.

بخشی از سخنرانی همسر پروفسور مریم میرزاخانی را در ادامه مشاهده می‌کنید.

 

ایسوس

نظر شما چیست؟