سایتی که زمانی جزو سه سایت پرترافیک ایران بود
25/07/1396 - 16:01
خاموشی کلوب دات کام پس از 12 سال
بنیانگذار کلوب، محمد جواد شکوری مقدم ، در یک پست بلاگ ضمن شرح مختصری از مشکلات سال های گذشته می‌گوید کلوب که یکی از نخستین شبکه‌های اجتماعی ایرانی بود تا دو ماه دیگر خاموش خواهد شد.

1606683296_1_0.gif

 شکوری مقدم که  موسس چندید سایت پربازدید مانند آپارات، فیلیمو، میهن بلاگ نیز هست حالا پس از 12 سال از به پایان رسیدن راه این شبکه اجتماعی می‌گوید. کاربران کلوب دوماه فرصت دارند که محتوای خود را از این شبکه خارج کنند. کلوب دات کام یکی از اولین شبکه های اجتماعی ایرانی بود که توانست با تولید محتوای بومی مخاطبان زیادی را جذب کند به حدی که روزگاری جز سه سایت اول ایران به حساب می آمد. اگرچه امروز آن موقعیت سابق را ندارد، اما هنوز هم جز شبکه های پرطرفدار ایرانی است و حیف است که سایتی چنین در آستانه تعطیلی قرار گرفته است.

شکوری مقدم در یادداشت وبلاگشاش نوشت: «12 سال پیش، یک تیم سه نفره جوان و با انگیزه با ظهور مفهوم شبکه های اجتماعی در دنیای دیجیتال، شروع به توسعه یک شبکه اجتماعی بومی، با الگوبرداری از قهرمان شبکه های اجتماعی آن زمان یعنی سرویس اورکات نمودند. زمانی که راه اندازی و مدیریت یک شبکه اجتماعی از ترانزیت کراک و شیشه در این کشور خطرناک تر و پر دردسر تر بود...»

وی با شرح کوتاهی از مشکاتتی که در طی این سال ها با آن ها دست به گریبان بودهاند، میافزاید: «...شریان حیاتی یک شبکه اجتماعی و سایت کابر محور فقط و فقط محتوای آن است، مقوله ای که آن روزها بسیار بسیار محدود بود و امروز هم بگونه ای دیگر محدود است....کشور عجیبی داریم، زمان که می گذرد دغدغه های گذشته به مزاح و شوخی تبدیل می شود، باورتان می شود چاپ کارت ویزیت، یک روزی نیاز به مجوز و ممیزی وزارت ارشاد داشت؟ ماجرای دستگاه فکس؟ دستگاه ویدیو؟ و دهها موضوع دیگر پس از گذشت یک دهه  امروز به لطیفه تبدیل شده اند، ماجرا و مشکلات آن روز ما هم امروز به لطیفه می ماند...»

وی در کلام آخر می گوید: « نگهداری سایت کلوب دات کام با شرایط فعلی، محدودیتها و عدم تمایل به توسعه آن بیش از این صلاح نیست و شرکت صباایده تصمیم به خاموشی این سرویس در انتهای پاییز دارد. از کاربران عزیز و قدیمی این سرویس دردمندانه پوزش می طلبیم و تقاضا داریم در این فرصت یکی دوماهه اگر محتوای خاصی برای کپی برداری یا ذخیره نسخه پشتیبان در نظر دارند از فرصت استفاده کنند.

اگر کم و کسری در سرویس دهی - چه در ابعاد فنی و چه محتوایی- دیدید با عنایت به موارد فوق بنده و تیممان را حلال بفرمایید.»

ایسوس

نظر شما چیست؟