کامپیوترهای کوانتومی در شیمی
یکی از حوزه هایی که کامپیوترهای کوانتومی درآن نقش مهمی ایفا خواهند کرد، حوزه شیمی است. محققان تلاش زیادی کرده‌اند که از ایده کامپیوترهای کوانتومی برای شبیه‌سازی مولکول‌ها و اتم‌ها استفاده کنند که البته تاکنون دستاورد چشمگیری نداشته است. محققان آی‌بی‌اِم به تازگی از یک کامپیوتر کوانتومی کوچک برای شبیه‌سازی مولکول‌های پیچیده‌تر استفاده کرده‌اند که امیدهای تازه‌ای را در این حوزه بوجود آورده است.

1606683296_1_0.gif

 کامپیوترهای کوانتومی در آینده برای حل مسائل متنوعی استفاده خواهند شد که اکنون حل آنها غیرممکن به نظر می‌رسد؛ ایمن‌ترین رمزها را خواهند شکست و هوش مصنوعی را هوشمندتر خواهند کرد. یک کامپیوتر کوانتومی در حل مشکلاتی نظیر تولید کودهای کم‌خطر، مطالعه کهکشان‌های دور‌‌دست و  دستیابی به ابررساناهایی در دماهای بالاتر از معمول کمک‌های بزرگی به بشر خواهد کرد.

 محققان آی‌بی‌اِم از شش کیوبیتِ یک سامانه هفت کیوبیتی برای شبیه‌سازی مولکول‌هایی به بزرگی هیدرید بریلیوم (BeH2 ) استفاده کرده‌اند.  به گفته Jerry Chow، مدیر بخش محاسبات تجربی (experimental computing ) شرکت  آی‌بی‌اِم، ویژگی این تحقیق، نحوه انجام آن است؛ آنها  با توسعه الگوریتم‌هایی پیچیده و کارآمد، موفق شده‌اند شبیه‌سازی‌ها را روی یک کامپیوتر کوانتومی کوچک انجام دهند. شبیه‌سازی هیدرید بریلیوم بر روی یک کامپیوتر کلاسیک، کار ساده‌ای است و موضوعی نیست که برای دانشمندان در درجه اول اهمیت باشد اما پرداختن به این موارد ساده، به  ساخت کامپیوترهای کوانتومی‌ که  قادر به حل مسائل پیچیده‌ای باشند که کامپیوترهای کلاسیک از حل آن‌ها ناتوانند،  کمک زیادی می‌کند.

مقیاس پیچیدگی شبیه‌سازی‌های شیمیایی در یک کامپیوتر کلاسیک رشد نمایی دارد و محققان به منظور کاهش پیچیدگی محاسبات، از تقریب زدن استفاده می‌کنند که در اغلب موارد مؤثر است. اما گاهی اوقات اثرات کوانتومی  نقش مهمی در  شیمی ایفا می‌کنند. استفاده از کامپیوترهای کوانتومی در مواردی نظیر بررسی سطوح انرژی الکترون‌ها که ماهیت کوانتومی دارد، مناسب‌تر از استفاده از کامپیوترهای کلاسیک  است.

اینکه چه زمانی یک کامپیوتر کوانتومی موفق به حل مسائلی خواهد شد که کامپیوترهای کلاسیک ازانجام آن عاجر هستند مشخص نیست. کامپیوترهای کوانتومی فعلی کمتر از 20 کیوبیت دارند. هر چه تعداد کیوبیت‌های کامپیوتر کوانتومی را افزایش دهیم، نویز بیشتری به سامانه افزوده می‌شود و این خوشایند نیست. برخی از شیمیدان‌ها معتقد هستند برای حل مسائل مهم شیمی به کامپیوترهای کوانتومی با صدها هزار یا میلیون‌ها کیوبیت نیاز داریم تا خطاهای ناشی از نویز را تصحیح کنیم. سایرین از جمله محققان آی‌بی‌اِم و گوگل معتقد هستند که در حوزه شیمی،  100 کیوبیت نیز کفایت می‌کند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟