هجوم هکری به چاپگرهای سه بعدی، در آینده خسارات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت
دفاع از چاپگرهای سه بعدی در مقابل حملات هکری
استفاده از قطعات تولید شده به روش چاپ سه‌ بعدی روزبه‌روز در حال گسترش است و محققان معتقد هستند در صورت فراگیر شدن استفاده از این قطعات در زیرساخت‌های حساس نظیر بخش سلامت، حمل‌ونقل، روباتیک، هواپیمایی و حتی فضایی، در آینده چاپگرهای سه بعدی به اهداف جذابی برای هکرها تبدیل خواهند شد. محققان دانشگاه Rutgers و انستیتوی فناوری جورجیا به منظور مقابله با چنین تهدیدی، سه روش متفاوت برای نظارت بر این چاپگرها در مقابل حملات احتمالی پیشنهاد داده‌اند.

1606683296_1_0.gif

امروزه استفاده از چاپ سه‌ بعدی در حال گسترش است و حتی این روش ساخت قطعات، در برخی از بخش‌های زندگی ما نقش‌های حیاتی ایفا می‌کند بعنوان مثال استفاده از قطعات چاپ شده برای ساخت پروتزهای پزشکی یا ساخت قطعات خودرو. با این حال محققان هشدار می‌دهند که روش استانداردی برای تأیید صحت ساخت قطعات چاپ شده وجود ندارد و این در آینده خطرساز خواهد بود. محققان پیش از این هشدار داده بودند  که هکرها با نفوذ به چاپگرهای سه بعدی، قادرند به سادگی عیوبی را در قطعات چاپ شده ایجاد کنند که قابل تشخیص نبوده و در نتیجه به دستگاه یا واحدی که از چنین قطعاتی استفاده می‌کنند خسارت وارد خواهد شد. برخی از محققان نشان داده‌اند که از طریق هک کردن یک چاپگر سه بعدی  و ایجاد یک نقص پنهان در ملخ چاپ شده یک پهپاد، می‌توان باعث سقوط آن شد.

مهدی جوانمرد مهندس برق دانشگاه Rutgers نیوجرسی معتقد است: « در آینده از روش چاپ سه بعدی برای تولید تقریباً همه چیز  از اندام‌های مصنوعی گرفته تا خانه‌ها و ساختمان‌ها و حتی قطعات هواپیما استفاده خواهد شد.» او می‌گوید با مجهزشدن کنترل‌کننده‌ها به اتصالات بی‌سیم، در آینده شاهد حملات سایبری-فیزیکی  مخربی خواهیم بود که غیرقابل ردیابی هستند. او و همکارانش به مطالعه خطرات هک شدن چاپگرهای سه بعدی پرداخته‌اند و سه روش برای تشخیص اینکه آیا چاپگری مورد حمله هکری قرار گرفته است یا خیر پیشنهاد داده‌اند.

محققان به منظور بررسی اینکه آیا یک چاپگر سه بعدی مورد حمله هکری قرار گرفته است یا خیر، سه روش پیشنهاد داده‌اند

روش نخست، زیر نظر گرفتن حرکات اکسترودر (extruder) چاپگر در سه بعد است که این کار از طریق اتصال حسگرهایی از جمله یک ژیروسکوپ به اکسترودر امکان‌پذیر می‌شود. روش دوم بررسی  صداهای تولید شده توسط چاپگر سه بعدی در حین کار است. در این روش با استفاده از میکروفن، صدای تولید شده حین کار ثبت می‌شود و هر گونه تغییر در صداها بعنوان یک اختلال و نشانه‌ای از یک حمله احتمالی به دستگاه تلقی می‌شود. در روش سوم، خود  قطعه ساخته شده بررسی می‌شود تا مشخص شود آیا به خوبی چاپ شده است یا خیر؟ استفاده از فیلامنت‌هایی از جنس نانوذرات طلا یا فولاد ضدزنگ در ماده مخصوص چاپ، این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان قطعات چاپ شده را از طریق اسکن لیزری یا پرتو ایکس بررسی کرد و عیوب احتمالی را یافت. به گفته جوانمرد: « مشابه این روش در تصویربرداری پزشکی برای شناسایی تومورها استفاده می شود». در آزمایشاتی که بر روی سه نوع چاپگر سه بعدی متفاوت و یک دستگاه CNC انجام شد هر سه روش پیشنهادی با دقت صد در صد قادر به شناسایی آنی عیوب بودند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟