نگاهی به روتر Tenda FH303
با این روتر قدرت سیگنال‌تان را تضمین کنید
بدون تردید نام‌ «آونگ» شما را به یاد حافظه‌های قدرتمند و هارددیسک‌های اکسترنال برند ADATA می‌اندازد. این شرکت سال‌های زیادی است که به عنوان نماینده انحصاری محصولات «ای‌دیتا» در کشور فعالیت می‌کند. اما قریب یک‌سال است که آونگ توزیع و گارانتی انحصاری محصولات شبکه‌ای تندا را نیز بر عهده دارد. در ادامه به بررسی یکی از روترهای کاربردی، زیبا و خوش‌قیمت خواهیم پرداخت.

1606683296_1_0.gif

وقتی در جعبه را باز می‌کنیم، سه آنتن خارجی این دستگاه بیش از هر بخش دیگری جلب توجه می‌کند. زمانی‌که متوجه می‌شویم که این روتر از سری N است، بیشتر کنجکاو می‌شویم بدانیم چرا از سه آنتن خارجی استفاده شده است؟ احتمالاً با یک روتر معمولی سری 802.11n روبه‌رو نیستیم. این روتر می‌تواند به عنوان تقویت‌کننده یا اکسس‌پوینت نیز در شبکه‌های امروزی به کار گرفته شود و کاربران خانگی بیشترین لذت را از آن ببرند. در ادامه، نگاهی کامل به روتر FH303 تندا می‌اندازیم که با وجود گذشت چند سال از تاریخ تولیدش، هنوز محصول پرفروشی در بازارهای جهانی و ایران است.

مطلب پیشنهادی

اپل ساخت روترهای وای‌فای را متوقف کرد
احتمالا AirPort Extreme جمع‌آوری می‌شود

معرفی و مشخصات
محصول FH303 تندا یک روتر بی‌سیم پرقدرت در سری N با پشتیبانی از استانداردهای 802.11b/g/n و سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه است. این روتر فقط روی فرکانس کاری ۴.۲ گیگاهرتز کار می‌کند و ۱۱ کانال رادیویی معروف این باند را برای انتقال اطلاعات به صورت بی‌سیم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این روتر می‌تواند در چندین مود روتر، کلاینت، اکسس‌پوینت، بریج و تقویت‌کننده (Repeater) فعالیت کند. با اتصال یک مودم +ADSL/ADSL2 به درگاه WAN این روتر و انتخاب حالت بریج، می‌توان اینترنت را به طور بی‌سیم در شبکه به اشتراک گذاشت. همچنین، با استفاده از حالت بریج می‌توان از آن به عنوان روتر دوم و تقویت‌کننده در شبکه بی‌سیم استفاده کرد و اتاق‌های دیگر یک ساختمان یا طبقات دیگر یک واحد اداری را زیر پوشش اینترنت و شبکه بی‌سیم قرار داد. 

مهم‌ترین ویژگی این روتر که باعث می‌شود به عنوان تقویت‌کننده در شبکه استفاده شود، سه آنتن خارجی آن با قدرت پنج دسی‌بل است. آنتن‌ها قابل جداشدن و تعویض نیستند، اما بیشترین محدوده پوشش‌دهی و سرعت ممکن روی یک شبکه بی‌سیم سری N را عرضه می‌کنند. به جز آنتن‌ها، سه درگاه شبکه اترنت صدمگابیتی، یک درگاه WAN صدمگابیتی و کلیدهای WPS و ریست در کنار کلید TX، امکانات ارتباطی این دستگاه هستند. کلید TX به‌منظور افزایش قدرت و پایداری سیگنال برای دستگاه‌های بی‌سیم و جلوگیری از قطعی ارتباط است و یک ویژگی اختصاصی برای این روتر محسوب می‌شود. 
طراحی این روتر چشم‌نواز و زیبا است.

رنگ سفید شیری و بدنه نازکی دارد و آنتن‌های خارجی‌اش حس قدرت مضاعفی القا می‌کنند. چراغ‌های LED سبزرنگ، ردیفی و مرتب روی پنل رویی دستگاه چیده شده‌اند و درگاه‌های ارتباطی و آنتن‌ها پشت دستگاه هستند. گرما و حرارت دستگاه از کناره‌ها به بیرون منتقل می‌شود و سبکی روتر قابل توجه است.

پردازنده این دستگاه از شرکت معروف برودکام و دوهسته‌ای است. از نظر امنیتی با پشتیبانی از سیستم رمزنگاری WPA2-PSK و کلید WPS امنیت ارتباط بی‌سیم برقرار شده و شبکه بی‌سیم قابل اعتماد می‌شود. به علاوه، در فریم‌ویر این روتر، فایروال ساده‌ای در کنار سیستم فیلترسازی آدرس‌های مک، آی‌پی و وب‌سایت دیده می‌شود و می‌توانید با وارد کردن دسترسی‌های مختلف، به مقابله با هر نوع حمله و خطری بروید.

از دیگر امکانات این روتر می‌توان به قابلیت کنترل والدین و کنترل پهنای‌باند در پنل مدیریتی تحت وب دستگاه اشاره کرد. پورت فورواردینگ، DMZ Host، سیستم گزارش‌گیری، مدیریت از راه دور دستگاه و قابلیت‌های DHCP و DNS خودکار، از ویژگی‌های دیگر این روتر هستند. شعار شرکت تندا برای این روتر این است: «۳۰ ثانیه‌ای اینترنت استفاده کنید.» با ویزارد نصب سریع و ساده این روتر می‌توانید در عرض ۳۰ ثانیه دستگاه را نصب و راه‌اندازی کنید و با دادن اطلاعات اینترنت و تعریف SSID شبکه بی‌سیم و یک رمز عبور قوی هشت کاراکتری، به اینترنت بی‌سیم دسترسی داشته باشید. این روتر برای افرادی که تمایل ندارند با تنظیمات شبکه سروکار داشته باشند، مناسب است. 

حرف آخر
روتر بی‌سیم FH303 شرکت تندا با سه آنتن خارجی پنج دسی‌بلی برای کاربردهای مالتی‌مدیا، وب‌گردی و بازی‌های آنلاین طراحی شده و گزینه مناسبی برای کاربران خانگی است. می‌توان از آن به عنوان تقویت‌کننده و روتر دوم در شبکه بی‌‌سیم استفاده کرد و نقاط کور و ضعیف از نظر آنتن‌دهی و دسترسی به اینترنت را پوشش داد. این روتر با ضمانت سه ساله شرکت «آونگ»، نماینده انحصاری محصولات تندا در ایران و با قیمت 149 هزار تومان در دسترس کاربران قرار دارد.

جدول مشخصات

نوع محصول: Wireless N300 High Power Router

استانداردهای ارتباطی: IEEE 802.3/3U،  IEEE 802.11n/g/b

سرعت و فركانس شبكه بی‌سیم: ۳۰۰ مگابیت، ۲.۴ گیگاهرتز

امكانات ارتباطی: سه درگاه اترنت صدمگابیتی، یک درگاه WAN صدمگابیتی، سه آنتن آنتن خارجی ۵ دسی‌بل

امكانات: WPS، WPA2-PSK، WDS، کنترل پهنای‌باند، فیلتر آدرس‌های مک، آی‌پی و فایروال، کنترل والدین

گارانتی: ۳ ساله شرکت آونگ

قیمت: ۱۴۹ هزار تومان

 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟