با تراشه هلیو ایکس 30 آشنا شوید
جزییات تراشه قدرتمند هلیو ایکس 30 مدیاتک منتشر شد
شرکت مدیاتک امروز به طور رسمی جزییات مربوط به پرچمدار جدید سری تراشه‌های موبایلی خود را منتشر کرد. این تراشه هلیو ایکس 30 (Helio X30) نام داشته و به پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای مجهز می‌شود. با مجله شبکه همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

مدیاتک از جمله شرکت‌هایی است که در زمینه طراحی و تولید سیستم روی چیپ‌های (SoC) موبایلی فعالیت دارد. تراشه‌های این شرکت هم اکنون در محصولات گوناگون و متنوعی به کار گرفته می‌شوند. اگرچه مدیاتک و تراشه‌های آن به اندازه سری تراشه‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام کیفیت و قدرت عملکرد ندارند اما با این حال به دلیل قیمت مناسب‌تر در بسیاری از محصولات موبایلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

شرکت مدیاتک امروز به طور رسمی جزییات نسبتا دقیقی را در مورد پرچمدار بعدی سری تراشه‌های موبایلی خود که ظاهرا طی چند ماه آینده معرفی می‌شود، ارائه کرد. این سیستم روی چیپ هلیو ایکس 30 نام داشته و از پردازنده مرکزی 10 هسته‌ای بهره‌مند می‌شود. مدیاتک اشاره کرده که تراشه هلیو ایکس 30 این شرکت طی لیتوگرافی یا فرآیند تولید 10 نانومتری شرکت تایوانی TSMC ساخته می‌شود و شامل میکرومعماری سه خوشه‌ای است. منظور از میکرومعماری سه خوشه‌ای در واقع نوعی از معماری الکترونیکی است که در آن هسته‌های پردازشگر تراشه در سه خوشه یا مجموعه مختلف دسته‌بندی می‌شوند.

هلیو ایکس 30

خوشه اول هسته‌های پردازشگر تراشه هلیو ایکس 30 مدیاتک از چهار هسته‌ Cortex 35 با فرکانس کاری 2 گیگاهرتز تشکیل می‌شود. خوشه دوم آن شامل چهار هسته Cortex 53 با فرکانس کاری 2.2 گیگاهرتز است و نهایتا خوشه سوم یا برتر آن از دو هسته‌ پردازشگر Cortex A73 با فرکانس کاری 2.8 گیگاهرتز بهره می‌برد. پردازنده گرافیکی این تراشه، پردازنده گرافیکی PowerVR 7XTP-MT4 است که فرکانس کاری 850 مگاهرتز را ارائه می‌کند. تراشه هلیو ایکس 30 مدیاتک قادر به پشتیبانی از رم نوع LPDDR4 تا سقف 8 گیگابایت بوده و از قابلیت ضبط ویدئوهای 4k با نرخ فریمی 30 فریم در هر ثانیه پشتیبانی می‌کند. سیستم روی چیپ هلیو ایکس 30 همچنین از استاندارد اتصال LTE 4G Cat 10 هم پشتیبانی به عمل خواهد آورد.

هلیو پی 25 و هلیو پی 20

اما علاوه بر مشخصات و جزئیات تراشه هلیو ایکس 30، شرکت مدیاتک در مورد دو تراشه هلیو پی 20 (Helio P20) و هلیو پی 25 (Helio P25) خود هم اطلاعاتی ارائه کرده است. بنا به گزارش رسمی مدیاتک، دو تراشه هلیو پی 20 و هلیو پی 25 به منظور استفاده در دستگاه‌های هوشمند موبایلی "میان رده رو به بالا" تولید می‌شوند. این دو تراشه از لیتوگرافی 16 نانومتری بهره‌مند بوده و از رم نوع LPDDR4 پشتیبانی می‌کنند. تراشه هلیو پی 25 مدیاتک قابلیت پشتیبانی از دوربین دوگانه و زوم اپتیکال را هم ارائه خواهد کرد.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟