کلاستری چندصدگره‌ای از رزبری‌پای‌ها
ابرکامپیوترها، بزرگ و گران‌قیمت هستند و توان بسیار زیادی مصرف می‌کنند. آزمایشگاه ملی لس‌آلاموس به منظور ارائه خدمات ابری ارزان‌تر به توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای سیستم، تصمیم گرفته است کلاستری متشکل از صدها رزبری‌پای ( Raspberry Pi ) را بیازماید.

1606683296_1_0.gif

اگرچه در آزمایشگاه ملی لس‌آلاموس ( Los Alamos National Laboratory)، یکی از ده ابرکامپیوتر برتر دنیا یعنی ترینیتی ( Trinity) مستقر شده است، اما محققان این مرکز نیازمند روشی ارزان‌تر و مقیاس‌پذیرتر هستند تا بتوانند به برنامه‌سازان و محققانی که برای کارهای تحقیقاتی و تولید نرم‌افزارهای سیستم (system software)، به سامانه‌های پردازشی قدرتمند دسترسی ندارند خدمات ابری به‌صرفه‌تری ارائه کنند.

گری گلایدر ( Gary Glider ) مدیر بخش محاسبات سریع ( HPC‌) آزمایشگاه ملی لس‌آلاموس می‌گوید: « ماژول‌های رزبری‌پای به برنامه‌سازان اجازه می‌دهد تا چنین برنامه‌‌ای بنویسند و بتوانند آنرا بطور قابل اعتمادی راه بیندازند؛ بدون نیاز به یک تست‌بِد (testbed) اختصاصی در این ابعاد».

ابرکامپیوتر « ترینیتی » در آزمایشگاه ملی لس‌آلاموس

شرکت استرالیایی BitScope راهکاری برای دستیابی به هدف ارائه کرده است. این راهکار ، کلاستری با ۷۵۰ گره است و طراحی و ساخت آن کمتر از ۳ ماه زمان برده است. کلاستر BitScope متشکل از ۵ رک‌مونت (rack  mount ) است که هر یک شامل ۱۵۰ بورد رزبری‌پای می‌شود. این بوردها مجهز به پردازنده ARM چهار هسته‌ای ۱.۲ گیگاهرتزی و ۶۴ بیتی هستند. این مجموعه، ۷۵۰ گره محاسباتی را تشکیل می‌دهند که ۳۰۰۰ هسته پردازشی را بطور موازی در اختیار برنامه‌سازان و محققان قرار خواهد داد تا بتوانند پیش از اینکه نرم‌افزار سیستم خود را بر روی ابرکامپیوتری نظیر ترینیتی راه‌اندازی کنند، آنرا بر روی این تست‌بد چندهزار هسته‌ای طراحی کرده و بیازمایند.

تخمین زده می‌شود که هزینه تمام شده هر گره کمتر از ۱۵۰ دلار ( آمریکا) باشد و هر گره کمتر از ۵ وات توان مصرف کند. این راهکار ابری علاوه بر توسعه نرم‌افزار سیستم، کاربردهای دیگری نیز خواهد داشت از جمله شبیه‌سازی‌های شبکه حسگر، تحقیقات مرتبط با شبکه‌های با کارآیی بالا و اینترنت اشیاء.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟