تسلا، تراشه هوش مصنوعی اختصاصی می‌سازد
خودروهای هوشمند تسلا به زودی به تراشه‌های هوش مصنوعی ویژه‌ای مجهز خواهند شد که این شرکت بر اساس نیازهای خود طراحی می‌کند و با آزمودن و بهینه‌سازی این طراحی‌ها، آن‌ها را فقط برای استفاده خود خواهد ساخت. هدف تسلا از طراحی چنین تراشه‌هایی، رفع چالش‌های عمده خودروان‌ها از جمله مصرف توان است.

1606683296_1_0.gif

به تازگی ایلان ماسک مدیر شرکت تسلا، اعلام کرده که این شرکت مشغول توسعه سخت‌افزاری اختصاصی برای هوش مصنوعی است. او که در حضور جیم‌ کِلِر، معاون بخش سخت‌افزار این شرکت سخن می‌گفت، ضمن توضیح آنچه کلر و گروهش بر روی آن کار می‌کنند مدعی شد: «جیم در حال توسعه سخت‌افزار هوش مصنوعی ویژه‌ای است که به عقیده ما بهترین در جهان خواهد بود». تراشه‌ای که ویژه خودران‌ها طراحی شده و مصرف توان بهینه و قدرت پردازشی مناسبی دارد، برگ برنده تسلا در بازار نوپای خودران‌ها خواهد بود. در حال حاضر خودروهای تسلا به سامانه‌ای موسوم به Autopilot مجهز هستند که متکی بر کارت‌های گرافیک شرکت انویدیا است؛ راهکاری که چندان بهینه نیست. لازم به یادآوری است که جیم‌ کلر پیش از این طراح تراشه شرکت AMD بوده و حدود دو سال است که برای تسلا کار می‌کند.

مطلب پیشنهادی

حداقل چند سال دیگر می‌توانیم خودروی خودران بخریم؟
شمارشی طولانی برای آغاز عصری جدید

این نخستین بار نیست که صحبت از تراشه اختصاصی هوش مصنوعی تسلا به میان می‌آید. ماه سپتامبر گذشته، سانجی جها ( Sanjay Jha ) مدیر شرکت تراشه‌ساز گلوبال‌فاندریز ( GlobalFoundries )، از تسلا بعنوان نمونه‌‌ای از شرکت‌هایی یاد کرد که با تولیدکنندگان تراشه همکاری دارند و این اظهارنظر، شایعات همکاری تسلا و AMD برای توسعه تراشه اختصاصی هوش مصنوعی را قوت بخشید. البته مدتی بعد گلوبال‌فاندریز، با نادرست خواندن اظهارات مدیر خود، همکاری مستقیم با شرکت تسلا را تکذیب کرد. AMD و تسلا نیز در این زمینه سکوت اختیار کردند. اگرچه ایلان ماسک وعده داده است که خودران‌های تمام خودکار تا سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه خواهند شد، با این حال زمان دقیق عرضه خودران‌های مجهز به این سخت‌افزار جدید هنوز مشخص نیست.

مطلب پیشنهادی

گالری عکس: اولین خودران واقعی دنیا از بی‌ام‌و را ببینید!
Mini Vision Next 100 تا سال ۲۰۲۱ آماده می‌شود

طراحی و توسعه تراشه‌های اختصاصی هوش مصنوعی موضوع جدیدی نیست و در ماه‌های اخیر نمونه‌های متعددی از چنین تراشه‌هایی رونمایی شده است. اما استفاده از چنین تراشه‌هایی در خودران‌ها، اهمیت زیادی دارد و بازارهای مهمی را باز خواهد کرد. خودروسازانی نظیر فورد و جی‌اِم در حال کار بر روی توسعه فناوری‌های مرتبط با خودران‌ها هستند و حتی شرکت‌هایی نظیر آلفابِت و اپل، نیز در پی عملی کردن ایده جایگزینی کارت‌های گرافیک با تراشه‌های ویژه هوش‌مصنوعی هستند تا بتوان از آن‌ها در کاربردهایی نظیر خودران‌ها بهره برد. تسلا که یکی از شرکت‌های خلاق در حوزه‌ خودران است، با در اختیار گرفتن یک تراشه هوش مصنوعی ویژه خودران‌ها، به یقین رقبای خود را به دردسر خواهد انداخت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟