رساله هاوکینگ، وب‌سایت کمبریج را از کار انداخت
دیروز دانشگاه کمبریج، رساله دکترای پروفسور هاوکینگ را بصورت رایگان در وب‌سایت خود منتشر کرد. در دوازده ساعت نخست انتشار این رساله، ده‌ها هزار نفر به وب‌سایت دانشگاه مراجعه کردند و شمار بازدیدکنندگان چنان بالا رفت که این وب‌سایت را از دسترس خارج کرد.

1606683296_1_0.gif

استیون هاوکینگ، رساله ۱۳۴ صفحه‌ای خود را در سن ۲۴ سالگی نوشته است و سالانه، افراد زیادی متقاضی مطالعه آن بوده‌اند. حالا و با‌ گذشت بیش از نیم قرن، دانشگاه کمبریج این رساله را بصورت رایگان در اختیار علاقه‌‌مندان قرار داده است. در همین مدت کوتاه بیش از ۶۰هزار نفر برای مطالعه یا دریافت این رساله به وب‌سایت کمبریج مراجعه کرده‌اند بطوریکه چندین‌بار عملکرد این وب‌سایت دچار اختلال شد.

صفحه‌ای از رساله پرطرفدار پروفسور هاوکینگ که اکنون همه به آن دسترسی دارند.

هاوکینگ که بعد از اینشتین یکی از تأثیرگذارترین فیزیکدانان جهان محسوب می‌شود می‌گوید:‌‌ « وقتی می‌شنوم که برای دریافت رساله‌ من چه استقبال گسترده‌ای شده است شگفت‌زده می‌شوم». او امیدوار است که این اقدام کمک کند تا مردم چشم از زمین بردارند و با دقت بیشتری به جهان بالای سرشان توجه کنند و جایگاه خود را در عالم هستی بشناسند. او می‌گوید همه مردم در هر کجای دنیا باید دسترسی آزادانه و بی‌قید و شرط به تحقیقات پژوهشگران داشته باشند. تا پیش از این، متقاضیان استفاده از رساله هاوکینگ مجبور بودند برای تهیه یک رونوشت دیجیتال از آن، مبلغ ۶۵ پوند بپردازند یا اینکه آنرا در کتابخانه مطالعه کنند.

پروفسور هاوکینگ ۷۵ ساله که بیش از ۵۰ سال است با بیماری ALS روزگار می‌گذارند، قادر به حرکت و تکلم نبوده و از طریق یک سامانه‌ کامپیوتری و بصورت ماشینی سخن می‌گوید. حدود دو سال پیش این سامانه گفتار ماشینی بصورت منبع‌باز در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟