عوامل تأثیرگذار در یک تجربه خوب گیمینگ چه چیزهایی هستند؟
مهم‌ترین عواملی که سرعت انجام بازی‌های آنلاین را افزایش می‌دهند
یک اتصال اینترنت ضعیف تمام لذت گیمینگ را از بین می‌برد. اما برخلاف تصور، سرعت اینترنت آن‌قدرها هم در تجربه کلی گیمینگ تأثیر ندارد. از همه مهم‌تر، پایین نگه داشتن میزان تأخیر و به‌حداقل رساندن جیتر است. اگر از طرفداران گیم هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره تأثیر سرعت اینترنت در یک تجربه گیمینگ خوب داشته باشید این مقاله را دنبال کنید.

1606683296_1_0.gif

پهنای باند و زمان تأخیر دو فاکتور اصلی تأثیرگذار در تجربه گیمینگ هستند. هر دوی آن‌ها اهمیت زیادی دارند و هر دو به‌طرق مختلفی روی نحوه تنظیمات شما تأثیر می‌گذارند. در این‌جا، نگاه کوتاهی به معنای این دو داریم.

پهنای باند

پهنای باند حجم اطلاعاتی است که روی شبکه ارسال و دریافت می‌شود. داشتن پهنای باند خیلی مهم است چون بدون آن نمی‌توانید بازی‌های‌تان را انجام دهید. خوشبختانه، این روزها پهنای باند کافی برای علاقه‌مندان گیم مهیا است. معمولا، پهنای باند به‌وسیله میزان دیتایی که در قالب بیت در هر ثانیه ارسال یا دریافت می‌شود ارزیابی می‌شود. به‌عنوان مثال، اگر سرویس اینترنتی که ISP به‌شما ارائه می‌دهد 24Mbps است به‌آن معناست که می‌توانید تا 24 مگابیت در ثانیه روی شبکه دریافت کنید.

 بهترین حالت برای گیم‌های آنلاین 3 مگابیت بر ثانیه سرعت دانلود و یک مگابیت بر ثانیه سرعت آپلود است. برای تست‌ ریل-تایم از مقدار واقعی پهنای باندی که در اختیار دارید سری به‌سایت Speed Test بزنید.

پینگ

میزان تأخیر با پهنای باند متفاوت است. این واژه به‌مدت زمانی‌که طول می‌کشد تا یک پکت دیتا از یک نقطه به‌نقطه دیگر ارسال شود و دوباره برگردد اطلاق می‌شود.

این مسئله به عوامل زیادی بستگی دارد. کیفیت کلی اتصال اینترنت، مکان شما نسبت بهسرورهای گیم مربوطه و میزان شلوغ بودن شبکه‌ای که روی آن هستید در میزان تأخیر تأثیر زیادی دارد.

هرچه این مقدار پایین‌تر باشد تجربه بهتری در گیمینگ و حتی تماس‌های صوتی/تصویری و هم‌چنین استریم خواهید داشت. چون زمانی‌که بازی می‌کنید و به‌خصوص باری‌های اکشن، باید به‌محض فشار دادن یک دکمه نتیجه کار را ببینید.

در حالت ایده‌آل، مقدار پینگ برای گیمینگ باید کمتر از 100 میلی‌ثانیه باشد. اگر این مقدار از 100 میلی‌ثانیه بیشتر باشد به‌احتمال زیاد کیفیت گیمینگ آنلاین بسیار پایینی را تجربه خواهید کرد. تأخیر زیاد در کارهای معمولی مانند وب بروزینگ، دانلود یا چک ایمیل‌ها اهمیت چندانی ندارد.

مطلب پیشنهادی

جلب مخاطب با نمایش ضربان قلب
نمایش اطلاعات حیاتی بازیکنان بازی‌های کامپیوتری در پخش زنده بازی‌ها

جیتر (پینگ اسپایک)

جیتر (Jitter) به‌تغییرات متناوب در میزان تأخیر گفته می‌شود. یعنی هرچه زمان رسیدن پکت‌های دیتا متفاوت از یکدیگر باشد، مقدار جیتر بالاتر می‌رود. فرض کنید پینگ‌هایی که روی شبکه دارید بین مقادیر 30، 119، 40، 164 و ... میلی‌ثانیه در نوسان باشد. یعنی این‌که مقدار جیتر خیلی بالایی دارید.

تأخیر در دریافت پکت‌ها همواره رخ می‌دهد، اما اگر به‌طور مداوم جیتر بالایی تجربه می‌کنید بدون شک میزان تأخیرهایی که روی شبکه تجربه می‌کنید به‌طور مداوم در حال تغییر است. این حالت، بیشتر از هر چیز بیانگر وجود یک ارتباط خیلی ضعیف بین شبکه شما و سرور گیمینگ است که می‌تواند به ISP مربوط شود. برای رفع این مشکل حتما با آن‌ها تماس بگیرید.

یعنی پهنای باند اهمیت چندانی ندارد؟

دوباره به‌پهنای باند برمی‌گردیم. وقتی صحبت از گیمینگ می‌شود پهنای باند اهمیت زیادی دارد. اگر پهنای باندی که در اختیار دارید خیلی پایین مثلا کمتر از 3Mbps است، تجربه خیلی بدی از بازی‌های آنلاین خواهید داشت. پهنای باند پایین، تأخیر را افزایش می‌دهد!

برای یک تجربه گیمینگ بهتر چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

اگر مشکلاتی در این زمینه دارید چندین کار می‌توانید انجام دهید. ابتدا، سرعت اینترنت را بررسی کنید تا بفهمید مشکل از کجاست. برای این منظور از سایت‌هایی مانند speedtest.net یا مانند آن استفاده کنید.

از وای‌فای استفاده نکنید!

اگر پینگ بالا، مثلا بالای 150 میلی‌ثانیه دارید بهتر است سراغ اتصال کابلی بروید. با این‌کار، سریع‌ترین پینگ ممکن روی شبکه را خواهید داشت. اگر نیاز به استفاده از ارتباط کابلی دارید، کامپیوتر یا روتر را به‌جایی ببرید که ارتباط بهتری به‌شما بدهد. در این‌جا، اشاره‌ای داریم به چند نکته دیگر در مورد روتر گیمینگ:

QoS

کیفیت سرویس یا (QoS (Quality of Serivce قابلیتی است که می‌تواند یک پهنای باند مشخص به برنامه‌های خاص، گونه‌ای از دیتا یا حتی دستگاه‌ها بدهد. با این ویژگی، می‌توانید ترافیک گیمینگ یا ترافیک وارد شده از طرف کامپیوتری که برای گیمینگ استفاده می‌کنید را اولویت‌دهی کنید.

در کنار این‌ها، بهتر است روتری داشته باشید که از یک پردازنده سریع استفاده می‌کند. داشتن پردازنده سریع‌تر به‌معنی آن است که پکت‌های IP خیلی سریع‌تر از یک پردازنده کند پردازش و مسیردهی می‌شوند. این کار باعث کاهش تأخیر و بهتر شدن تجربه گیمینگ می‌شود.

نتیجه‌گیری: بالاخره، سرعت اینترنت خوب چیست؟

برای نتیجه‌گیری کلی، به مهم‌ترین موارد توضیح داده شده در بالا اشاره می‌کنیم:

- اتصال اینترنت شما باید حداقل سرعت دانلود 3Mbps و سرعت آپلود 1Mbps داشته باشد

- تا جایی‌که می‌توانید تأخیر را زیر 100 میلی‌ثانیه بیاورید

- جیتر را روی حداقل نگه دارید

اگر به‌نتایج بالا رسیدید مطمئن شوید که قابلیت QoS روی روتر استفاده شود تا بتوانید ترافیک گیمینگ را اولویت‌دهی کنید.

- به‌استفاده از کابل روی بیاورید و وای‌فای را کنار بگذارید

- از QoS روی روتر استفاده کنید تا ترافیک گیمینگ اولویت‌دهی شود

- اگر هم‌چنان مشکل داشتید حتما با ISP تماس بگیرید تا علت پیدا شود

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟