آزمايش عملکرد اینترنت: سرعت در مقابل کیفیت
بهترین روش برای اندازه‌گیری سرعت واقعی اینترنت چیست
وقتی میزان عملکرد اینترنت را ارزیابی می‎کنید، دو پارامتر اصلی سرعت و کیفیت را باید در نظر داشته باشید. وضعیت سرعت که کاملا مشخص است: توان عملیاتی بین دو دستگاه من به چه میزان است؟ این توان عملیاتی معمولا با استفاده از TCP و به طور خوش‌بینانه با میزان بسیار اندکی از تعاملات دیسک (با توجه به این که هارد درايو شما احتمالا بیشترین میزان وقفه را ایجاد می‎کند) اندازه‌گیری می‎شود. کیفیت نیز بسته‎های گم شده، زمان رفت و برگشت و تاثیراتی که میزان تاخیر (Latency) روی کاربردهای حساس باقی می‎گذارد را اندازه‌گیری می‎کند. اما چگونه می‎توان بهترین نتیجه را از یک آزمايش به دست آورد؟

1606683296_1_0.gif

کاربردهایی که مقادیر زیادی از داده را منتقل می‎کنن، می‎توانند توان عملیاتی را تحت تاثیر قرار دهند. مثال‎هایی که می‎توان در این رابطه به آن اشاره کرد شامل دانلود یک فایل از طریق مرورگر وب شما (HTTP و HTTPS)، نرم‌افزار نقل و انتقال فایل (FTP و SFTP)، ای‎میل (POP ،SMTP و IMAP) و به اشتراک گذاری فایل و چاپگر (SMB) است. کاربردهایی در رابطه با UDP نیز وجود دارد که می‎توان از آن برای نقل و انتقال فایل مثل TFTP و QUIC استفاده کرد که البته چندان متداول نیستند.

مطلب پیشنهادی

برای درک آینده وای‌فای؛ این ده مطلب را بخوانید!
وای‌فای در ده سال آینده چگونه خواهد بود؟

آزمايش سطح توان عملیاتی نسبتا ساده است : تنها کافی است یک فایل حجیم را منتقل کنید و میزان بهره‌برداری، بایت‎های منتقل شده یا مدت زمان انتقال را اندازه‌گیری کرده و آن را با مقادیر مورد انتظار خود مقايسه کنید. برای مثال، شما ممکن است از FTP برای دانلود یک گیگابایت اطلاعات استفاده کرده باشید و متوجه شده باشید که این انتقال 5 دقیقه زمان برده است. برخی از مواردی که در زمان آزمايش نقل و انتقال داده باید به آن توجه داشته باشید شامل این موارد است:

  • همان‎گونه که پیش‎تر اشاره شد، سعی کنید در شرایطی كه امکان آن وجود دارد از دیسک برای انتقال استفاده نکنید. برای مثال، ابزار اندازه گیری iperf به طور پیش‌فرض در حافظه اصلی سیستم اجرا می‎شود. زمانی که آزمايشات عملکرد محلی (local) در حال انجام است اثرات دیسک روی میزان عملکرد از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • وقتی فایل‎ها را منتقل می‎کنید، آزمايش‌های دانلود و آپلود را به صورت جداگانه انجام دهید.
  • بعضی از دستگاه‎های شبکه وقتی از ابزار فشرده‌سازی استفاده می‎شود با انواع مختلف فایل‎ها به شیوه‎های متفاوتی رفتار می‎کنند. اگر مطمئن نیستید، در آزمايشات خود از انواع مختلفی از فایل‎ها استفاده کنید.
  • پروتکل‎ها و کاربردهای مختلف نتایج نهایی متفاوتی را نیز در زمان و توان عملیاتی گوناگون در پی خواهند داشت. از آنجا که پروتکل‎های مختلف ممکن است به شکل‎های مختلف یا از مسیرهای متفاوت عبور کنند، آنها را با چند کاربرد مختلف آزمايش کنید.
  • آزمايش خود را بیشتر از یک بار اجرا كنيد. مثلا بهتر است آزمايش را پنج بار تکرار کنید و بهترین و بدترین نتایج را نادیده بگیرید و برای رسیدن به یک نتیجه ایده‎ال میانگین سه نتیجه باقی مانده را محاسبه کنید.

در مورد آزمايش کیفیت نیز باید این را در نظر داشته باشید که در برخی کاربردها که به میزان تاخیر حساس هستند (مثل صوت و تصویر) نوع استفاده از اهمیت زیادی برخوردار است. این پروتکل‎ها نمی‎توانند اختلافات زیاد در زمان دریافت بسته‎ها یا گم شدن بسته را تحمل کنند. مثال‎های دیگری که در این زمینه می‎توان به آن اشاره کرد VPN ،Citrix ،remote desktop ،QUIC و برخی پروتکل‎های امنیتی و احرازهویت هستند. بسیاری از این نوع کاربردهای حساس به تاخیر مبتنی بر UDP هستند و به میزان قابل ملاحظه‎ای از گم شدن بسته‎ها یا تاخیر در دریافت آنها تاثیر می‎گیرند. متاسفانه UDP این توانایی را ندارد تا بسته‎های گم شده را تشخیص داده یا آنها را اصلاح کند و باید به لایه application متکی باشد. رفتار این پروتکل به شکل «اتصال (TCP) و عدم اتصال (UDP)» تعریف می‎شود. بسته‎های گم شده و تاخیر در زمان دریافت هر بسته را نمی‎توان با استفاده از شیوه‎های یکسان وضعیت توان عملیاتی اندازه‌گیری کرد.

اینجا است که ابزار به کمک شما می‎آید. وقتی از iperf استفاده می‎کنید، گزینه u- میزان بسته‎های گم شده و تاخیر در زمان دریافت هر بسته را اندازه‌گیری می‎کند. به یاد داشته باشید که پینگ زمان رفت و برگشت را اندازه‌گیری می‎کند و با مدت زمان تاخیر در زمان دریافت هر بسته متفاوت است. متاسفانه سایت‎های iperf در اینترنت کم هستند. علاوه بر این، فایروال شما نیز ممکن است این شماره پورت را مسدود کند. در نتیجه بسیاری از ما برای ساده‎تر کردن کار به یک سایت آزمايش سرعت اینترنت مراجعه می‎کنیم.

قبل از این که از ابزار آنلاین Speedtest.net یا هر سایت آزمايش عملکرد اینترنت دیگری استفاده کنید، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • آیا قصد دارید کیفیت را آزمایش کنید یا توان عملیاتی؟ یا این که سعی دارید TCP یا UDP را آزمایش کنید؟
  • چه مدت را می‎خواهید برای این آزمايش صرف کنید؟
  • آیا تاریخ و زمان از اهمیت برخوردار هستند؟ مثلا ساعات کاری و زمان بعد از آن و همچنین زمان پشتیبان‌گیری را در نظر بگیرید.
  • آیا از تکنیک مدیریت ترافیک شبکه (Traffic Shaping) برای دسترسی به وب استفاده می‎کنید؟
  •  وقتی با سایت‎های مختلف اینترنتی سر و کار دارید، متغیرهای زیادی وجود دارد که روی نتیجه کار شما تاثیر می‎گذارند: این که فاصله تقریبی سرور از شما چقدر است، یا این که آیا کلاینت از طریق وای‎فای به اینترنت متصل شده است یا شبکه سیمی، یا این که بین شما و سرور مورد نظر چه میزان مسیر فرعی وجود دارد و دیگر این که آیا شما از ساعات شلوغی سرور یا شبکه اتصالی اطلاع دارید؟

یک نتیجه‌گیری ایده‎ال زمانی به دست خواهد آمد که شما به نتایج باثبات توجه کنید. برای مثال، اگر شما سه آزمايش سرعت مختلف را انجام داده باشید که نتایج حاصل از آن شامل 22، 20 و 21 مگابيت در ثانیه است، می‎توان گفت که این نتیجه باثبات و قابل اتکا است. شما ممکن است با این موضوع نیز برخورد داشته باشید که هر چه سرور مورد نظر فاصله بیشتری از شما داشته باشد، نتایج حاصل شده نیز از ثبات کمتری برخوردار خواهد بود.

به ویژه در زمان استفاده از Speedtest.net به سرور انتخاب شده توجه داشته باشید و ببینید آیا انتخاب‎های دیگری نیز در اختیار شما قرار دارد. در تصور زیر شما می‎توانید مشاهده کنید که سه سرور مختلف برای انجام آزمايش موجود است.

در تصاویر زیر نیر مشاهده می‎کنید که توان عملیاتی روی هر کدام از سرورهای موجود انجام شده و نتایج مختلفی نیز به دست آمده است.

در این گونه از موارد بهتر است آزمايش را تنها با یک سرور تکرار کنید تا ببینید آیا به ارقام ثابت‎تری می‎رسید. یک مورد دیگر این که در صورت امکان سعی کنید آزمايشات خود را روی یک اتصال با سیم نیز تکرار کنید تا مشکلات احتمالی مربوط به وای‎فای نیز شناسایی شود.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟