ترفندهایی برای حل مشکلات اینترنت و افزایش سرعت آن
چرا هنوز اینترنت وای‌فای شما کند است؟
این روزها دیگر دوران اینترنت 128 کیلوبیت به سر آمده است و شرکت‎های مختلف ارائه‌دهنده خدمات اينترنت در تبلیغات خود صحبت از اینترنت چند ده مگابیتی می‎کنند. حالا دیگر یک اتصال بی‎سیم بی‎کیفیت می‎تواند به یک گلوگاه بزرگ در راه رسیدن شما به اینترنت تبدیل شود. با اجرای یک آزمايش از طریق ابزاری مثل Ookla Speedtest می‎توانید بفهميد آیا سرعت اتصال شما به همان میزان که باید باشد است یا خیر.

1606683296_1_0.gif

در صورت منفی بودن نتیجه آزمايش، باید به فکر برطرف کردن مشکل بود. ما در این مقاله قصد داریم رایج‎ترین دلایل کند شدن اینترنت و روش‎های جلوگیری از آن را بررسی کنیم.

مطلب پیشنهادی

ده آموزش ساده وای‌فای که هر کاربر عادی باید بداند!

در این مقاله، به سخت‌افزارهای جدیدی که ارزش صرف هزینه برای ارتقای شبکه بی‎سیم را دارد، تنظیمات مربوط به روتر که باید انجام دهید و دلایل اصلی ضعيف شدن وای‎فای و مشکلات رایج شبکه نگاهی خواهیم انداخت. همچنین، توضیح خواهیم داد چگونه می‎توانید سرعت اتصال خود را آزمايش، نقاط کور موجود در خانه را شناسایی و برای اصلاح آن اقدام کنید.

تنظیمات روتر خود را دستکاری کنید

کانال خود را به همسایگان تعارف نکنید 
روترهای بی‎سیم از طریق کانال‎های انتخابی به تبادل داده می‎پردازند. اگر شما و همسایه‎تان در یک کانال بی‎سیم یکسان اقدام به انتشار امواج کنید، نتیجه کار یک سیگنال وای‎فای ضعيف شده خواهد بود. همیشه قبل از راه‌اندازی شبکه بی‎سیم خود بررسی کنید کدام کانال‎ها توسط سایر شبکه‎های بی‎سیم اطراف شما اشغال شده است و شما یک کانال خالی یا با کمترین میزان استفاده را انتخاب کنید و با این کار از کم شدن سرعت اینترنت خود جلوگیری كنيد. Acrylic Wi-Fi Home که می‎توانید آن را از نشانی www.acrylicwifi.com دریافت کنید، یک اسکنر کاربردی رایگان است که فهرست تمام شبکه‎های بی‎سیم پیرامون خود را جمع‌آوری کرده است و نام شبکه، نشانی مک، کانال، نوع استاندارد 802.11، نوع پروتکل امنیتی، سازنده روتر و سایر اطلاعات مربوط به هرکدام را در اختیار شما قرار می‎دهد. تنها کافی است یکی از این شبکه‎ها را انتخاب کنید تا میزان کیفیت کانال، کیفیت سیگنال، نسبت سیگنال به نویز، امنیت شبکه، سرعت نقل و انتقال و محدوده تحت پوشش استانداردهای 802.11 هریک را بر اساس تعداد ستاره دریافتی مشاهده کنید. همچنین، Acrylic سطح کیفی هر شبکه را به‌صورت کلی برای شما درجه‌بندی می‎کند. شما می‎توانید گزینه‎های در دسترس موجود که اتصال پایدارتری را برای شما فراهم می‎کند مشاهده کنید. شما می‎توانید فهرست شبکه‎های موجود را بر اساس کانال آن‌ها مرتب کنید تا انتخاب شماره‎ای که در حال حاضر از آن استفاده نمی‎شود (یا حداقل زیاد نزدیک به شبکه شما نیست) برایتان راحت‎تر باشد. برای تغییر کانال خود از طریق مرورگر وب وارد صفحه تنظیمات روتر شوید (معمولاً با وارد کردن نشانی 192.168.1.1 یا شبیه این که معمولاً روی برچسب مشخصات روتر نوشته شده است)، بعد به‌دنبال گزینه مربوط به کانال بگرديد و آن را تغییر دهید.

باند وای‎فای مناسب را انتخاب کنید 
خیلی از روترهای مدرن 802.11n و تمام مدل‎های 802.11ac هم‌زمان هر دو باند وای‎فای را ارائه می‎کنند. این به این معنا است که دو شبکه، یکی در باند 2.4 گیگاهرتز و یکی در باند 5 گیگاهرتز هم‌زمان در حال اجرا خواهند بود. روتر برای هرکدام از این باندها یک نام شبکه یا SSID جداگانه ایجاد می‎کند که معمولاً در این نام از 2 (یا 2.4) و 5 استفاده می‎شود تا راحت‎تر بتوانيد شبکه‎ای را که قصد اتصال به آن را دارید انتخاب کنید. تصمیم‎گیری درباره اینکه شما کدام باند را برای کدام دستگاه انتخاب کنید، می‎تواند تفاوت زیادی در سرعت و محدوده تحت پوشش وای‎فای شما ایجاد کند. معمولاً بهتر است از باند 2.4 گیگاهرتز برای تجهيزات قدیمی‎تر و برای دستگاه‎های جدیدتر به‌ویژه آن‌ها که برای استریم ویدیو استفاده می‎شوند، از باند 5 گیگاهرتز که از تراكم و ازدحام کمتری برخوردار است استفاده شود. بعضی روترها مثل Virgin Media SuperHub به‌جای استفاده هم‌زمان از دو باند، امکان انتخاب هریک از آن‌ها را به‌طور جداگانه فراهم می‎کند و شما می‎توانید تنها یکی از این دو باند را استفاده کنید. در صورت امکان از باند 5 گیگاهرتز استفاده کنید، زیرا این باند بهترین نتایج از جمله کمترین احتمال تداخل را در اختیار شما قرار می‎دهد. اگر از دستگاه‎های قدیمی‎ استفاده می‎کنید که نمی‎توانند به باند 5 گیگاهرتز متصل شوند، سه انتخاب پیش روی شما است: می‎توانید برای تمام تجهيزات خود از باند 2.4 گیگاهرتز استفاده کنید، دستگاه‎های قدیمی‎ خود را به‎روزرسانی کنید تا بتوانند به شبکه 5 گیگاهرتز متصل شوند یا روتر خود را ارتقا دهید تا هم‌زمان هر دو باند را در اختیار داشته باشید.

کارگاه وای‎فای خود را با استفاده از Acrylic Wi-Fi Home تحت نظر داشته باشید

1) نرم‌افزار Acrylic Wi-Fi Home را از نشانی www.acrylicwifi.com دریافت و اجرا كنيد. بعد از اجرای این برنامه فهرستی جامع از شبکه‎های بی‎سیم اطراف شما در اختیارتان قرار خواهد گرفت (1). می‎توانید این فهرست را بر اساس ستون‎های نام شبکه یا SSIDم(2)، شماره کانال (3)، استاندارد 802.11 (4) و نوع پروتکل کدگذاری (5) مرتب کنید. ستون Max Speedم(6) نشان می‎دهد باند 5 گیگاهرتز چه میزان می‎تواند سریع‎تر باشد (7). 

2) تب Signal Strengthم(1) یک نمودار کدبندی شده بر اساس رنگ (2) را به شما نشان می‎دهد که بیانگر کیفیت هر شبکه در بازه‎های زمانی مختلف است. هرچه ارتفاع خط این نمودار بالاتر باشد، بیان‌کننده سیگنال بهتر است. می‎توانید با استفاده از دکمه تعبیه شده در گوشه سمت راست بالای پنجره برنامه هر زمان که مایل بودید مانیتورینگ را متوقف یا آغاز کنید (3).

3) روی تب Network Quality کلیک (1) و یکی از شبکه‎های موجود در فهرست بالا را انتخاب کنید تا رتبه‌بندی ستاره‎ای را بر اساس طبقه‌بندی‎های گوناگون به دست آورید (2). رتبه‌بندی کلی کیفیت با حداکثر امتیاز 10 مشخص می‎شود (3). شما با استفاده از هریک از تب‎های مربوط به فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز می‎توانید آن‌ها را با یکدیگر مقايسه کنید (4).

تنظیمات امنیتی روتر خود را تغییر دهید 
دستگاه روتر این امکان را در اختیار شما قرار می‎دهد تا یک استاندارد کدگذاری را مثل WPA Auto ،WPA2-PSKم[AES] و WPA-PSKم[TKIP] انتخاب کنید. در زمان تنظیمات امنیتی و انتخاب یک استاندارد کدگذاری نادرست، ممکن است سطح امنیت شبکه را پایین بیاورید یا سرعت آن را کاهش دهید. استاندارد TKIP معمولاً چندان امن نیست و نباید از آن استفاده کرد و کدگذاری با WPA یا TKIP سرعت یک روتر وای‎فای پرسرعت را به 54 مگابيت در ثانیه کاهش می‎دهد. اگر روتر شما از WPA2-PSKم(AES) پشتیبانی می‎کند آن را انتخاب کنید، زیرا امن‎ترین گزینه موجود همین استاندارد است. پشتیبانی از AES در تمام دستگاه‎های تولید شده بعد از سال 2006 لحاظ شده است؛ بنابراین، تمام تجهيزات شما (مگر اینکه خیلی قدیمی‎ باشد) باید به‌خوبی با آن کار کند. اگر بعد از جابه‌جا شدن به یک گزینه سریع‎تر و امن‎تر متوجه شدید بعضی دستگاه‎های شما نمی‎توانند به شبکه وای‎فای متصل شوند، احتمالاً لازم است برای استفاده از این دستگاه به‌خصوص به تنظیمات اولیه بازگرديد. اعمال این تغییرات معمولاً حدود یک دقیقه زمان می‎برد.

پیدا کردن و اصلاح خطاهای شبکه

یک سرور DNS دیگر را وارد کنید 
از DNS یا سیستم نام دامنه برای تبدیل نام سایت‎ها به نشانی‌های ای‎پی استفاده می‎شود تا وب‌سرورها و روترهای اینترنتی بتوانند آن‌ها را شناسایی کنند. وقتی شما یک نشانی وب را در مرورگر خود وارد می‎کنید، بعد از ارسال درخواست توسط مرورگر و قبل از آغاز بارگذاری آن نشانی تأخیری کوتاه برای دریافت نشانی ای‎پی از سرور DNS ایجاد می‎شود. اغلب مردم به سرور DNS که توسط خدمات‌دهنده اینترنت آن‌ها فراهم شده متکی هستند، اما لزوماً این سریع‎ترین مسیر موجود نیست و انتخاب یک نشانی دیگر ممکن است زمان جست‌وجوو پاسخ را سریع‎تر کند. حتی اگر تصمیم بگیرید از همان سرور DNS فراهم شده توسط سرویس‌دهنده اینترنت خود استفاده کنید، ارزش این را دارد آن را با سایر سرورها مقايسه کنید.

DNS Jumper یک برنامه جالب رایگان است که به شما اجازه می‎دهد به‌سرعت به یک سرور DNS جایگزین (بدون نیاز به وارد کردن دستی جزییات داخل ویندوز) جابه‌جا شوید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که این برنامه را اجرا (نیازی به نصب نیست) و روی دکمه Fastest DNS کلیک کنید. با این کار فهرستی از سرورهای DNS گوناگون نمایش داده می‎شود و می‎توانید تمام آن‌ها را آزمایش کنید یا با تیک زدن هرکدام که مایل هستید و برداشتن تیک سایر آن‌ها فهرست خود را کوتاه کنید. روی Start DNS Test کلیک کنید تا برنامه هر سرور را مورد سنجش قرار دهد. هر سرور دو بار آزمايش خواهد شد و این فهرست بر اساس نتایج به دست آمده دوباره مرتب خواهد شد. برای جابه‌جا شدن به سریع‎ترین نتیجه به دست آمده، روی دکمه Apply DNS Server کلیک کنید. همچنین، می‎توانید با راست‌کلیک روی سایر نتایج موجود در فهرست یکی از آن‌ها را جایگزین کنید. قبل از اعمال هرگونه تغییراتی بهتر است در طول مدت روز این آزمایش را چند بار تکرار کنید تا مطمئن شوید نتایج به دست آمده یکسان باقی خواهد ماند. اگر می‎خواهید اطمینان حاصل کنید همیشه از سریع‎ترین سرور DNS استفاده می‎کنید، گزینه‎ای وجود دارد که برنامه را همراه با ویندوز اجرا می‎کند و بعد از بررسی سریع‎ترین سرور DNS موجود آن را به‌طور خودکار اعمال خواهد کرد. برای دریافت نرم‌افزار DNS Jumper به نشانی bit.ly/dnsjump415 مراجعه کنید.

نگذارید خدمات‌دهنده اینترنت جلوی ترافیک شما را مسدود کند 
خدمات‌دهندگان اینترنت معمولاً انواع مشخصی از ترافیک (مثلاً دانلود از طریق تورنت) را مسدود یا محدود می‎کنند تا با جلوگیری از ترافیک سنگین تمام پهنای باند موجود توسط برخی کاربران مصرف نشود. هرچند این روزها دیگر این شكل از تأمین ترافیک رواج ندارد، اما همچنان توسط برخی از آی‌اس‌پی‌ها در زمان‌های خاص مثل اوایل شب و تعطیلات آخر هفته که اینترنت در شلوغ‎ترین وضعیت خود قرار دارد، اعمال می‎شود. اگر شما هم مشکوک شدید که خدمات‌دهنده اینترنت در حال مسدود کردن دانلود شما است، ابتدا شرایط و ضوابط قرارداد اینترنت خود را درباره نحوه مدیریت ترافیک بررسی کنید. به یاد داشته باشید که اگر در زمان اوج مصرف مشغول دانلود یا وبگردی باشید، طبیعی است سرعت اتصال شما کندتر از سایر مواقع باشد. سعی کنید دانلودهای غیر ضروری خود را برای ساعت بعد از 1 بامداد برنامه‌ریزی کنید. در زمان دانلود یا استریم توسط تلفن هوشمند از وای‎فای استفاده کنید تا از خطر مسدود شدن یا کاهش سرعت پیشگیری کنید.

سرعت اتصال 3G خود را افزایش دهید 
شاید برایتان تعجب‌آور باشد، اما نمی‎توان دقیقاً مشخص کرد سرعت اتصال توسط داده‎های موبایل بیشتر است یا وای‎فای عمومی‎. قانون کلی این است که یک اتصال 4G باید بسیار سریع باشد، 3G نیز نسبتاً قابل قبول است و باقی روش‎ها چندان رضایت‌بخش نيست. اما در خیلی از مواقع می‎توان سرعت 3G را بهبود بخشید.
Opera Max for Android که می‎توانید آن را از bit.ly/opmax415 دریافت کنید، قادر است سرعت وبگردی شما را در هر دو شبکه بی‎سیم و موبایل افزایش دهد. این برنامه محتوای وب را قبل از اینکه به موبایل شما برسد فشرده می‎کند و شما داده‎های کمتری را دانلود می‎کنید. برای سرعت بخشیدن به وبگردی می‎توانید نمایش عکس‎ها در مرورگر خود را خاموش و سعی کنید کش اپلیکیشن‎هایی را که مشکل ایجاد می‎کنند خالی کنید. در اندروید به Settings و بخش Applications برويد و اپلیکیشن مورد نظر خود را انتخاب کنید و روی Clear Cache تقه بزنید.

از مشکلات فیزیکی وای‎فای جلوگیری كنيد 

از تداخل امواج بین تجهيزات اجتناب کنید 
  مکانی که روتر خود را قرار می‎دهید می‎تواند نقش زیادی در کیفیت سیگنال بی‎سیم شما ایفا کند. اگر آن را نزدیک دیوار خارجی قرار دهید، بخشی از سیگنال به خارج از محدوده شما ارسال می‎شود. قرار دادن آن زیر یک میز یا داخل کابینت نیز قدرت سیگنال را کاهش خواهد داد. بهتر است روتر خود را تا حد امکان در مركز خانه و در ارتفاع بالا و دور از سایر دستگاه‎های برقی یا کابل‎ها قرار دهید. به‌عنوان یک قانون کلی، هرچه یک روتر در مکان بالاتری قرار گيرد، سیگنال بهتری خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی

به 5G کاری نداشته باشید؛ فعلا 4G سودآور است!
اپراتورهای موبایل و ارایه‌دهنده‌گان خدمات اینترنتی توجه کنند:

 اگر روتر شما از آنتن قابل تنظیم استفاده می‎کند، اطمینان حاصل کنید آنتن‌ها به‌سمت اتاق    باشند. بهتر است آنتن‎ها عمود به یکدیگر (یکی به‌صورت عمودی و دیگری به‌شکل افقی) قرار داده شوند، زیرا این کار باعث می‎شود تا سیگنال تقویت شده و به اطراف پخش شوند. می‎توانید از سطوح منعکس‌کننده برای جلوگیری از ارسال امواج بی‎سیم به‌سمت تجهيزات مشکل‌ساز استفاده و آن را به یک جهت مشخص منحرف کنید. 

مراقب نفوذ بیگانگان باشید
اگر مشکوک شدید شاید شخصی در خارج از خانه از شبکه بی‎سیم شما استفاده می‎کند، می‎توانید این موضوع را از طریق صفحه تنظیمات روتر بررسی کنید. مرورگر وب خود را باز و نشانی روتر را وارد کنید (احتمالاً این نشانی در پشت روتر چاپ شده است). سپس نام کاربری و کلمه عبور روتر را وارد کنید. به‌دنبال صفحه Device Connection Status (یا مشابه) بگرديد و فهرست دستگاه‎هایی را که به‌صورت بی‎سیم یا باسیم به شبکه شما متصل شده‎اند بررسی کنید. در این فهرست نام دستگاه و مدت زمانی که به شبکه متصل است نمایش داده می‎شود. از این طریق می‎توانید دستگاه‎های ناشناس را شناسایی کنید.

از لوازم خانگی برقی دوری کنید 
دستگاه‎های الکتریکی داخل منزل به‌ویژه آن‌ها که موتور دارند (مثل مخلوط کن) می‎توانند باعث ایجاد تداخل امواج شوند و کیفیت امواج وای‎فای را کم کنند. تلفن‎های ثابت بی‎سیم، تجهیزات نظارتی کودک و مایکروفرها نیز می‎توانند روی امواج تأثیر بگذارند. معمولاً وقتی داخل آشپزخانه هستید وای‎فای به‌درستی کار نمی‎کند، این امر به‌ویژه زمانی که مایکروفر شما روشن باشد بیشتر خود را نشان می‎دهد، اما هرچه از منبع ایجاد تداخل بیشتر فاصله می‎‌گیرید، کیفیت وای‎فای نیز بهتر می‎شود. به یاد داشته باشید روتر باید تا حد امکان از دستگاه‎های برقی که امکان ایجاد تداخل را فراهم می‎کنند دور باشد یا حتی‌المقدور زمانی که قصد دارید با تلفن یا تبلت خود به شبکه متصل شوید، از لوازم خانگی برقی استفاده نکنید.

از روی نقشه نقاط کور را شناسایی کنید
این امکان وجود دارد که قدرت امواج وای‎فای در تمام نواحی تحت پوشش شبکه بی‎سیم خانه شما یکسان نباشد. اگر فکر می‎کنید در قسمت‎هایی از خانه قدرت سیگنال کم است وقت آن رسیده که برای اصلاح آن اقدام کنید. ساده‎ترین راه برای انجام این کار تغییر محل روتر یا استفاده از گسترش‌دهنده ا مواج است. ابزار رایگان NetSpot که می‎‌توانید آن را از نشانی www.netspotapp.com دانلود کنید، یک نقشه نشانه‌گذاری شده بر اساس رنگ از کیفیت امواج در محل‎های مختلف خانه شما را ایجاد می‎کند. با این نقشه می‎توانید ببینید در کدام نواحی قدرت سیگنال بی‎سیم زیاد و در کدام مناطق کمتر است. می‎توانید این نقشه را برای هر دو باند ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز تهیه کنید. به این شکل متوجه خواهید شد کدام فرکانس در کدام اتاق بهتر جواب می‎دهد. برای اینکه NetSpot بتواند نقشه مورد نظر شما را ایجاد کند، باید در تمام نواحی منطقه مورد نظر خود حرکت کنید. به‌همین دلیل بهتر است این نرم‌افزار را روی لپ‎تاپ خود نصب کنید.

مشکلات آداپتور شبکه را شناسایی کنید
هرکدام از اجزای تشکیل‌دهنده شبکه بی‌سیم می‌توانند باعث کندی آن شوند، به‌همین دلیل پیدا کردن عامل مشکل می‎تواند دشوار باشد. KC Softwares یک ابزار عیب‌یابی وای‎فای به‌نام dot11Expert را ارائه کرده است که اطلاعات فنی دقیقی درباره آداپتورها، شبکه و اکسس‌پوینت‎های شما فراهم می‎کند. این نرم‌افزار از سه بخش ارائه‌کننده اطلاعات تشکیل شده است و با دو بار کلیک کردن روی هر آیتم جزییات بیشتری برای کمک به شما در شناسایی مشکل نمایش داده می‎شود. تنظیمات زیادی در این برنامه وجود ندارد، اما dot11Expert ابزار کارآمدی برای شناسایی مشکلاتی است که تاکنون شناسایی نشده‌اند. توجه داشته باشید در زمان دانلود نسخه رایگان این نرم‌افزار را انتخاب کنید. (bit.ly/dot11expert415)

سخت‌افزار قدیمی‎ خود را نونوار کنید

روتر قدیمی‎ خود را عوض کنید
اگر روتر شما بیش از چند سال سن دارد، احتمال اینکه قدرت و سرعت شبکه وای‎فای شما نسبت به گذشته کمتر شده باشد زیاد است و مطمئناً نمی‎توانید سرعت بهینه مورد نظر را از آن دریافت کنید. اولین استاندارد 802.11 شبکه بی‎سیم محلی (WLAN) در سال ۱۹۹۷ توسط انجمن مهندسان برق و الکترونیک(IEEE) ایجاد شد. از آن زمان اصلاحات گوناگون دیگری نیز وجود داشته است که با به‎روزرسانی هریک از این استانداردها سرعت بیشتر و منطقه تحت پوشش وسیع‌تری ارائه شده است. در جدول پایین فهرستی از استانداردهای اصلی و سرعت اسمی‎ تبادل داده هریک از آن‌ها را مشاهده می‎کنید.

 استانداردهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که شامل 802.11ad, 802.11ax و 802.11ay هستند، اما از آنجا که هنوز به‌طور فراگیر در دسترس نیستند، به آن‌ها نپرداختیم. توجه داشته باشید نرخ انتقال داده استانداردهای ذکر شده در جدول در شرایط آزمایشگاهی ثبت شده است. بنابراین، در دنیای واقعی باید انتظار سرعت‎هایی به‌مراتب پایین‌تر را داشته باشید. این آمار نشان می‎دهد هرکدام از این استانداردهای اصلی تا چه میزان نسبت به نمونه‎های قبلی خود پیشرفت داشته‎اند. اگر مدت زمان زیادی است که از روتر خود استفاده می‎کنید، احتمالاً استاندارد 802.11g را ارائه می‎کند. در چنین شرایطی حتماً باید به فکر به‎روزرسانی دستگاه خود باشید. اگر استاندارد ارائه شده 802.11n است، سرعت نسبتاً قابل قبولی را دریافت خواهید کرد. اما اگر از شبکه خود برای استریم موسیقی، نمایش‎های تلویزیونی و فیلم استفاده می‎کنید، تهیه یک روتر 802.11ac را به شما پیشنهاد می‎کنیم.


توجه داشته باشید برای بهره‎مندی از حداکثر قدرت یک روتر 802.11ac دستگاه‎های متصل به شبکه شما نیز باید از این استاندارد پشتیبانی کنند. هر تجهیزاتی که از این استاندارد جدید پشتیبانی نکند، تنها سرعتی معادل استاندارد 802.11n را دریافت خواهد کرد. خبر خوب این است که اکثر دستگاه‌های موبایل جدید مثل آی‎فون ۷ و گلکسی S7 سامسونگ از این آخرین استاندارد پشتیبانی می‎‌کنند. حتی اگر شما در حال حاضر هیچ دستگاه 802.11ac هم در اختیار نداشته باشید، باز هم یک روتر پیشرفته که از این استاندارد استفاده می‎کند قدرت بیشتر و منطقه تحت پوشش گسترده‎تری را در اختیار شما قرار می‎دهد. اگر قصد ندارید فعلاً روتر خود را عوض کنید، حتماً به وب سایت معرفی شده از طرف سازنده دستگاه خود مراجعه کنید و ببینید آیا نسخه به‎روزرسانی شده‎ای از میان‌افزار روتر شما ارائه شده 

 با OOKLA وضعیت اتصال خود را آزمایش کنید

اگر احساس کردید سرعت اینترنت کمتر از آن چیزی است که باید باشد، می‎توانید با ابزارOokla Speedtest با مراجعه به این نشانی www.speedtest.net این موضوع را بررسی کنید. دو نسخه تحت وب از این ابزار وجود دارد: نسخه اصلی که از فلش استفاده می‎کند و نسخه بتا (beta.speedtest.net) که نیازی به آن ندارد. یک افزونه کروم (bit.ly/speed415) نیز برای آن موجود است. این آزمون زمان پینگ یا همان مدت زمانی که طول می‎کشد یک سایت درخواست اتصال را دریافت کرده و به آن پاسخ دهد و همچنین سرعت دانلود و آپلود شما را اندازه‌گیری می‎کند. برای دستیابی به یک نتیجه میانگین باید چند بار در طی روز این آزمایش را تکرار کنید. برای اینکه ببینید اتصال شبکه بی‎سیم شما چه تأثیری بر سرعت دارد، این آزمایش را در یک لپ‎تاپ و در مکان‎های مختلف خانه اجرا كنيد.

مطلب پیشنهادی

با این ۶ کلید میان‌بر در ویندوز ۱۰ سریع‌تر کار کنید

یک نسخه موبایل از این ابزار برای هر سه پلتفرم آی‌اواس، اندروید و ویندوز 10 (speedtest.net/mobile) وجود دارد که برای آزمایش قدرت سیگنال و سرعت اتصال در مکان‎های مختلف خانه بسیار کاربردی است. هر زمان احساس کردید مشکلی در عملکرد اینترنت وجود دارد، از این ابزار استفاده کنید. بهتر است قبل و بعد از ریبوت کردن روتر خود این آزمایش را انجام دهید تا ببینید چه تغییراتی اتفاق افتاده است. همچنین، می‎توانید یک بار این آزمایش را در زمان فعال بودن مایکروفر و مخلوط‌کن انجام دهید تا تأثیر این نوع لوازم خانگی را روی عملکرد اتصال بی‎سیم متوجه شوید. مطمئناً از این آزمایش غافلگير خواهید شد.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟