با دقت از دارایی خود محافظت کنید!
چگونه بفهمیم یکی از همسایه‌ها به وای‌فای ما وصل شده است + راه‌حل
آیا سرعت اینترنت شما کم شده است؟ آیا در زمان پخش ویدیو سرعت بافر شدن به کندی صورت می‎گیرند؟ آیا برای دانلود کردن یک فایل کوچک هم به مدت زمان زیادی نیاز دارید؟ اگر این‌گونه است ممکن است خبرهای بدی در انتظار شما باشد. احتمالاً یکی از همسایگان شما بدون اطلاع در حال استفاده از شبکه وای‎فای شما است.

1606683296_1_0.gif

اجازه دادن به دستگاه‎های غیر مجاز برای استفاده از اینترنت شما ایده خوبی نیست، به ویژه این که انجام چنین کاری علاوه بر کاهش سرعت اتصال شما و بار مالی ناشی از مصرف پهنای باند اینترنت، وضعیت امنیتی شبکه شما را نیز به مخاطره می‎اندازد.

خطرات پیش‌رو

بزرگترین خسارتی که به یک شبکه وای‎فای سرقت شده وارد می‎شود، کند شدن سرعت اتصال به آن است. هر شبکه کامپیوتری میزان مشخص و محدودی از پهنای باند را در اختیار دارد و با تقسیم آن بین چند کامپیوتر، یک تلویزیون هوشمند و چند تلفن همراه شما به مرور متوجه خواهید شد که سرعت اتصال دستگاه‎ها به شبکه در حال کم شدن است، به ویژه اگر پهنای باند مصرفی یکی از این دستگاه‎ها زیاد بوده و مثلا در حال پخش یک ویدئو از اینترنت باشد. همچنین این روزها خیلی از خدمات دهندگان اینترنت هزینه مصرف اینترنت را بر اساس میزان پهنای باند مصرفی محاسبه می‎کنند و دیگر خبری از اینترنت نامحدود نیست. با این اوصاف اگر یکی از همسایگان شما بدون اطلاع و اجازه شما از این پهنای باند استفاده کند شما در انتهای ماه مجبور به پرداخت یک هزینه سرسام آور برای استفاده از اینترنت هستید.

علاوه بر مشکل کند شدن اتصال به شبکه، یک روتر بی‎سیم غیر امن نیز می‎تواند مشکلات امنیتی بزرگی را برای شما فراهم کند. هر چند ممکن است همسایه شما تنها بخواهد از اینترنت شما برای چک کردن رایگان ای‎میل‎هایش استفاده کند، اما یک روتر ناامن می‎تواند برای دسترسی به اطلاعاتی که شما با وب‎سایت ها در میان می‎گذارید (مثلا اطلاعات حساب بانکی شما)، دسترسی به سایر دستگاه‎های متصل به این شبکه یا آلوده کردن کامپیوتر شما به ویروس مورد استفاده قرار بگیرد. این همسایگان مزاحم همچنین می‎توانند از اتصال اینترنت شما برای مقاصد و فعالیت‎های غیرقانونی خود استفاده کنند. تصور کنید اگر چنین اتفاقی بیفتد چه کسی مسئول عواقب ناشی از استفاده  غیرقانونی از اینترنت خواهد بود؟ مسلما خود شما.

چگونه تشخیص دهیم که آیا کسی در حال سرقت از شبکه وای‎فای ما است؟

اگر شما به این موضوع مشکوک شده‎اید که ممکن است کسی در حال سرقت از شبکه وای‎فای شما باشد، لازم است ابتدا به صفحه مدیریت روتر خود وارد شوید. متداول‎ترین روش برای انجام این کار در خیلی از برندهای روتر، تایپ کردن آدرس آی‎پی 192.168.1.1 و یا 192.168.2.1 در نوار آدرس مرورگر شما است. اگر این دو آدرس کار نکرد، برای بدست آوردن آن به دفترچه راهنمای روتر خود مراجعه کنید.

بعد از این که به صفحه مدیریت روتر خود دسترسی پیدا کردید، باید به صفحه‎ای که در آن فهرستی از MAC آدرس‎هایی که به روتر شما متصل شده‎اند وجود دارد مراجعه کنید. محل قرارگیری این صفحه با توجه به مدل روتر شما ممکن است متفاوت باشد، اما اغلب اوقات این صفحه در زیر مجموعه‎ای از بخش‎های wireless configuration، wireless status یا DHCP client قرار دارد. شما با بررسی دقیق این فهرست می‎توانید متوجه شوید چه تعداد دستگاه به شبکه شما متصل شده است. برای مثال اگر شش آدرس MAC در این فهرست وجود دارد (توجه داشته باشید که هر دستگاهی که به یک شبکه متصل می‎شود آدرس MAC اختصاصی خود را دارد) اما شما تنها ۴ دستگاه در خانه دارید احتمالاً یک مزاحم مشغول استفاده از اینترنت شما است.

نکته: هر دستگاهی اعم از تلفن‎های هوشمند قدیمی‎، کنسول‎های بازی، دوربین‎های دارای قابلیت وای‎فای و هر دستگاه دیگری که قابلیت اتصال به شبکه بی‎سیم را داشته باشد ممکن است در فهرست آدرس MAC قرار داشته باشد. به همین دلیل ممکن است شما در تشخیص دستگاه‎هایی که به شبکه متصل هستند دچار سردرگمی‎ شوید. برای مدیریت بهتر آدرس‎های MAC و این که کدام آدرس مربوط به کدام دستگاه است می‎توانید از وب سایت  macvendors.com استفاده کنید.

چطور جلوی سارق اینترنت را بگیریم؟

اگر به این نتیجه رسیدید که کسی مشغول سرقت از وای‎فای شما است، بهترین کار این است که تدابیر امنیتی را افزایش دهید. اگر شبکه شما بدون کلمه عبور کار می‎کند، هر چه سریع‎تر آن را فعال کنید. اگر شما همچنان از نام و کلمه عبور پیش‌فرض روتر استفاده می‎کنید، آن را تغییر دهید. برای انجام این کار به صفحه مدیریت روتر خود مراجعه کنید. برای تغییر کلمه عبور در بخش تنظیمات امنیتی روتر به دنبال عبارت PSK یا Pre Shared Key بگردید. تغییر دادن کلمه عبور شبکه وای‎فای باعث می‎شود تا ارتباط تمام دستگاه‎هایی که قبلا به آن متصل بودند قطع شود، بنابراین شما باید بعد از تعیین یک کلمه عبور جدید یک بار دیگر دستگاه‎های خود را به شبکه معرفی کنید.

برای تغییر نام روتر عبارت Service Set identifier م(SSID) را پیدا کنید. معمولا این گزینه در بخش تنظیمات بی‎سیم  روتر قرار دارد. در پایان انتخاب یک سیستم کدگذاری قدرتمند برای شبکه بی‎سیم ضروری خواهد بود. معمولاً بهترین انتخاب در روترهای رایج استفاده از استاندارد WPA2 است.اگر تاریخ تولید روتر شما به قبل از سال ۲۰۰۶ باز می‎گردد، احتمالا با سیستم کدگذاری WPA2 سازگار نخواهد بود. در این شرایط بهتر است به فکر خرید یک روتر جدید باشید.

==============================

شاید به این مقالات هم علاقمند باشید:

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟