پنچ سروری که بر مبنای پروژه محاسبات باز بهینه و ساخته ‌شده‌اند
پروژه محاسبات باز (Open Compute Project ) از سال 2011 و زمانی پدیدار شد که فیس‌بوک این سوال را مطرح کرد: «چه می‌شد اگر ما می‌توانستیم به‌جای متکی بودن به دستگاه‎های ارائه‌شده توسط فروشندگان، خودمان سرورهای مورد نیازمان را طراحی کنیم؟»

1606683296_1_0.gif

پاسخ به این پرسش، مجموعه طراحی‎هایی را برای سرورها به ارمغان آورد که ساخت و نگهداری آن ارزان‌تر تمام می‌شد و در خیلی از موارد کیفیت کار نیز بهبود پیدا می‎کرد. فیس‌بوک تصمیم گرفت، یک سازنده برای طرح‎های خود پیدا کند تا درصورتی‌که مشتريان دیگری برای آن پیدا شد بتواند این محصولات را در اختیار آن‌ها قرار دهد، بنابراین با پشتیبانی اینتل و رک اسپیس طرح‎های خود را علنی کرد و از دیگران خواست تا آن‌ها نیز روی این پروژه کار کنند. به این ترتیب، فروش سخت‌افزار ساخته‌شده بر اساس طراحی‎های پروژه محاسبات باز در سال 2017 از مرز 1.2 میلیارد دلار گذشت که نسبت به سال قبل از آن افزایش دو برابری را نشان می‎داد و انتظار می‎رود تا سال 2021 این رقم به 6 میلیارد دلار برسد. «مایکروسافت» به‌عنوان یک مشتری بزرگ سخت‌افزار سرور برای پیاده‌سازی خدمات ابری Azure خود، علاقه زیادی به این طرح نشان داد و برای ارتقای سطح این پروژه و حتی کامل کردن آن توسط خود این شرکت، پیشنهاد‌هایی ارائه کرد. نرم‌افزار SONIC (سرنام Open Networking in the Cloud) این شرکت راه خود را به دستگاه‎های جدیدی از Mellanox Technologies بازکرده که به شرکت‎های بزرگ اجازه می‎دهد سوییچ‎های هسته مرکزی شبکه‎های محوطه داخلی خود را به کلاود Azure بیاورند. این کار می‎تواند راهی برای تحقق بخشیدن به جذب بازار فروشندگان سخت‌افزار به استفاده از خدمات کلاود این شرکت باشد. امروزه، فروشندگانی از جمله Hewlett Packard Enterprise نیز سرورهایی را بر اساس این طرح‎ها باز توليد می‌کنند تا همه بتوانند از مزایای آن بهره‎مند شوند.

مطلب پیشنهادی

سرور ذخیره‌ساز کلاود شخصی خودتان را بسازید
تبریک می‌گوییم، شما اکنون یک سرور کلاود مخصوص خود را طراحی کرده‌اید

سرور Hyve Solutions Ambient Series-E 1U 

مطابق با Open Rack Standard V2.0 شرکت Hyve Solutions یک رک کم‌عمق (762 میلی‌متر) را توسعه داده که با یک طرح ساده الکترونیکی توانسته سطوح بالاتری از بهینه‌سازی مصرف انرژی را فراهم کند(شکل 1). سری Ambient از سرورهای Hyve Solutions به شکلی خاص طراحی و مهندسی‌شده تا بتواند دمای بالا را تحمل کند و باعث می‎شود به‌جای استفاده از سیستم‎های خنک‌کننده قدرتمند که میزان زیادی انرژی مصرف می‎کنند بتوان با دمای محیطی یک مرکز داده به میزان موثری سرورها را خنک کرد.

5 سروری که بر مبنای پروژه محاسبات باز بهینه و ساخته ‌شده‌اند

سرورهای Ambient Series-E از Hyve Solutions از طراحی 1U الهام گرفته است و فضايی برای 4 درایو 3.5 اینچ یا 10 درایو 2.5 اینچ در اختیار شما می‌گذارد و می‌تواند به یک یا دو منبع تغذیه مجهز شود. این سرورها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند تا در دمای ورودی محیط حداکثر 40 درجه سانتی‌گراد کار کرده و به ‌این‌ترتیب هزینه‎های خنک‌سازی را کاهش دهند. این سرورها دو پردازنده Intel Xeon E5-2600 و حداکثر 2 ترابایت حافظه رم را با خود به همراه دارند.

Wiwynn SV5200G3

Wiwynn SV5200G3 که بر اساس سرور ذخیره‌سازی Project Olympus مایکروسافت طراحی‌شده است دو سوکت مطابق با پردازنده‎های زئون اینتل دارد که نشان‌دهنده یک پیشرفت عمده در معماری پلتفرم‎های پردازنده محسوب می‎شود (شکل 2).  این معماری جدید دستاوردی چشمگير را در عملکرد و تا 4.2 برابر بیشتر برای انجام وظایف مجازی‌سازی در مقايسه با سیستم‎هایی با قدمت 4 ساله که این روزها به‌طور گسترده‎ای در حال استفاده هستند، به همراه می‎آورد و این امکان را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‎کند تا روی هر سیستم وظایف مختلف بیشتری را به اجرا بگذارند.

5 سروری که بر مبنای پروژه محاسبات باز بهینه و ساخته ‌شده‌اند

طراحی این نوع از سرور به‌گونه‌ای انجام‌شده است تا مصرف انرژی را بهینه‌سازی کند.  SV5200G3 نسبت به طراحی سنتی سرورها در هر وات مصرف انرژی به میزان 28 تا 40 درصد عملکرد بالاتری را ارائه می‎کند. در مقايسه با نسل قبلی این مدل جدید با پهنای باند حافظه 1.5x همراه است که به ازای هر پردازنده 4 تا 6 کانال افزایش پیدا کرده است. این سرور به اسلات‎های 24 DIMM برای نگهداری از حداکثر 1.5 ترابایت حافظه DDR4 مجهز است. با پشتیبانی از  64GB DIMM ظرفیت حافظه سیستم در SV5200G3  سه برابر خواهد شد. این سرور برای پشتیبانی از مرکز داده بهینه‌سازی شده است و فضای کافی برای 12 دیسک درایو 3.5 اینچ، 4 اسلات M.2، 2 اسلات PCIe 3.0 x8 و 3 اسلات PCIe 3.0 x16 در اختیار شما می‌گذارد. باس سیستم آن نیز یک Intel UltraPath Interconnect است.

Hewlett Packard Enterprise Cloudline CL2100 Gen10

مجموعه سرورهای Cloudline از Hewlett Packard Enterprise بر پایه طراحی‎های پروژه محاسبات باز ساخته‌شده‌اند (شکل 3). این سرورها با هدف به حداقل رساندن هزینه برای پردازش ابری گسترش‌پذیر ساخته‌شده است. Cloudline CL2100 Gen10 یکی از باریک‌ترین‌های این مجموعه است. یک کیس 1U که از 10 هارددیسک درایو SFF (small form factor) و حداکثر 3.84 ترابایت فضای ذخیره‌سازی برای میزبانی ابری و چرخه کاری محاسبات ابری پشتیبانی می‌کند. گزینه‎های شبکه آن شامل دو پورت Gigabit Ethernet یا پورت‎های OCP 2.0 Mezzanine یا PCIe 3.0 است.

5 سروری که بر مبنای پروژه محاسبات باز بهینه و ساخته ‌شده‌اند

این سرور همچنین به سوکت‎هایی برای دو پردازنده زئون اینتل مجهز شده که تا 22 هسته پردازش را برای انجام محاسبات فراهم می‎کند. حداکثر ظرفیت حافظه پشتیبانی شده در این سرور 1.5 ترابایت است که توسط 24 اسلات DDR4 DIMM فراهم می‎شود. سرور CL2100 Gen10 از انواع مختلفی از گزينه‎های شبکه‌سازی با  2 x 1 GbE embedded NIC یا OCP Mezz یا PCIe 3.0 پشتیبانی می‎کند. با پشتیبانی از استانداردهای صنعتی BMC و IPMI نصب و استقرار این سرورها به‌سرعت و به‌آسانی انجام می‎شود.

Quanta Cloud Technology Rackgo X Big Sur

Quanta Cloud Technology Rackgo X Big Sur نخستین سرور GPU پروژه محاسبات باز موجود در بازار بود که برای محاسبات هوش مصنوعی سنگین طراحی‌شده بود (شکل 4). Rackgo X نخستین سرور Open Rack v2 GPU است که طراحی‌شده تا از پلتفرمی برای توسعه‌دهندگان پشتیبانی کند که می‎تواند از پیشرفته‎ترین فناوری محاسبات موازی برای پیش‌بینی رفتارهای کاربر، اجرای الگوهای تحلیلی و اتخاذ بهتر تصمیمات تجاری استفاده کند. این سرور به‌طور اختصاصی برای محاسبات هوش‌مصنوعی در مقیاس وسیع طراحی‌شده است.Big Sur از دو پردازنده زئون اینتل E5-2600 v3 میزبانی می‎کند و به 16 اسلات حافظه مجهز شده که در مجموع 1024 گیگابایت حافظه 2400MHz DDR4 را در اختیار مراکز داده قرار می‎دهد.

5 سروری که بر مبنای پروژه محاسبات باز بهینه و ساخته ‌شده‌اند

همچنین هشت برد GPU سازگار با سری K80/M40 انویدیا دارد که هزاران هسته را برای پردازش الگوريتم‎های یادگیری عمیق فراهم می‌کند. این سیستم پویا می‎تواند پیشرفت یادگیری عمیق را تنها با یک سیستم واحد به‌پیش ببرد. 

مطلب پیشنهادی

پروژه محاسبات باز چیست و چرا آینده روشنی پیش روی آن است
یکپارچگی بیشتر سخت‎افزار و نرم‎افزار

Quanta Cloud Technology Rackgo X Big Basin

فیس‌بوک به‌تازگی طرحی برای جایگزین شدن با Big Sur به نام Big Basin ارائه کردهکه Quanta Cloud Technology نیز آن‌ها را توليد می‌کند (شکل 5). Big Basin یک سرور مختص GPU است که CPU ندارد و برای کار باید به یک سرور اصلی متصل شود. این دستگاه می‌تواند هشت پردازنده گرافیکی Nvidia Tesla P100 را در خود جای دهد و با پشتیبانی از استانداردهای صنعتی نصب و یکپارچه‌سازی Big Basin به‌سرعت قابل انجام است
5 سروری که بر مبنای پروژه محاسبات باز بهینه و ساخته ‌شده‌اند

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟