Azure Sphere سرویسی مبتنی بر هسته لینوکس
مایکروسافت اولین محصول لینوکسی خود را منتشر کرد
سرانجام اتفاقی که خیلی از کارشناسان حوزه فناوری از مدت‌ها پیش در انتظار آن بودند به وقوع پیوست. مایکروسافت در اقدامی تاریخی که تقریبا خبرساز شده است برای اولین بار محصولی لینوکس محور را بر مبنای کرنل خود لینوکس منتشر کرد. این محصول که Azure sphere نام دارد بر پایه هسته اصلی لینوکس طراحی و پیاده‌سازی شده است. محصول ارائه شده از سوی مایکروسافت یک MS-Linux یا Linux Windows نیست و همین موضوع باعث شده است تا نگاه‌ها به سمت این محصول مایکروسافت معطوف شود.

1606683296_1_0.gif

Azure Sphere یک پشته سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بوده که برای ایمن‌سازی دستگاه‌های لبه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول مشتمل بر ریزکنترلرهایی است که Azure Sphere Security Service نام دارند و همچنین شامل یک سیستم‌عامل لینوکس‌محور است که برای اجرای ریزکنترلرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برد اسمیت، از مدیران ارشد مایکروسافت ضمن معرفی Azure Sphere در این ارتباط گفته است: «پس از گذشت 43 سال، این اولین باری است که ما اعلام می‌داریم که محصولی مبنی بر یک کرنل پیشرفته لینوکس را طراحی کرده و توزیع کرده‌ایم.» این محصول لینوکس‌محور مایکروسافت ما را به یاد جمله مشهور استیو بالمر مدیرعامل اسبق مایکروسافت می‌اندازد که لینوکس را همانند یک سرطان توصیف کرده بود. اما اکنون مشاهده می‌کنیم که مایکروسافت به لینوکس احتیاج پیدا کرده است.

لینوس تروالدز زمانی گفته بود: «اگر روزگاری مایکروسافت تصمیم بگیرد که برنامه‌ای را بر مبنای لینوکس طراحی کند، آن روز نشان می‌دهد که استراتژی من برنده میدان بوده است.» البته رویکرد مایکروسافت جدید نبوده و عطف به ما سبق دارد. به عبارت دقیق‌تر، همکاری مایکروسافت و بنیاد لینوکس به دو سال پیش باز می‌گردد که این شرکت SQL Server ویژه لینوکس را منتشر کرد. در رویکردی دیگر مایکروسافت به شکل کاملا گسترده‌ای از لینوکس در سرویس ابری Azure استفاده کرد. گزارش منتشر شده از سوی مایکروسافت نشان می‌دهد، در اواخر سال 2017 میلادی نزدیک به 40 درصد از تمامی ماشین‌های مجازی قرار گرفته روی سرویس آژور مبتنی بر لینوکس بودند. اما تعامل مایکروسافت با لینوکس به همین جا ختم نمی‌شود و اکنون شاهد هستیم که مایکروسافت حداقل از نیمی از توزیع‌های لینوکس روی آژور پشتیبانی می‌کند. از جمله این توزیع‌ها به This includes CentOS, CoreOS, Debian, Oracle Linux, Red Hat Enterprise Linux (RHEL), SUSE Linux Enterprise Server (SLES), openSUSE و اوبونتو می‌توان اشاره کرد. البته فراموش نکنید که مایکروسافت در سال‌های دور نیز به لینوکس روی خوش نشان داده است. زمانی که این شرکت یک محصول یونیکسی را در دهه 80 میلادی به فروش رساند. مایکروسافت در سال 2015 میلادی نیز از سرویسی موسوم به Azure Cloud Switch رونمایی کرد. یک  سیستم‌عامل چند سکویی مبتنی بر لینوکس که از سوی دستگا‌های شبکه همچون سوییچ‌های مراکز داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. ‌اما این محصول به شکل داخلی مورد استفاده قرار می‌گرفت و هیچ‌گاه به شکل عمومی انتشار پیدا نکرد. با این وجود کدهای آن نیز در قالب یک پروژه مشارکت همگانی روی Open Compute Project منتشر شد. پس از آن در سال 2016، مایکروسافت محصولی موسوم به "نرم‌افزاری برای شبکه‌های باز در کلاود" (SONiC) را منتشر کرد. محصولی که در واقع مجموعه‌ای از مولفه‌های نرم‌افزاری شبکه‌ای بود که از سوی شبکه‌های نرم‌افزار محور مورد استفاده قرار می‌گرفت. در حالی که این محصول برای اجرا به لینوکس احتیاج داشت، اما مایکروسافت لینوکس مخصوص آن‌را ایجاد نکرد. در عوض این شرکت محصول فوق را متناسب با توزیع لینوکس دبیان ارائه کرد. اما اکنون Azure Sphere کرنل لینوکس سفارشی خود را دارد. این رویکرد نشان می‌دهد این شرکت به‌طور کامل در حال تبدیل شدن به یک شرکت لینوکسی است. چه کسی فکرش را می‌کرد که ما شاهد زمانی باشیم که مایکروسافت محصولات لینوکسی به بازار عرضه کند. برای اطلاعات بیشتر در خصوص این سرویس به آدرس Introducing Microsoft Azure Sphere: Secure and power the intelligent edge مراجعه کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟