نبردی تنگاتنگ بین استانداردهای بی‌سیم
شبکه مش بلوتوث چیست و چگونه کار می‎کند؟
یک نبرد طولانی مدت بین استانداردهای بی‎سیم در حال انجام است تا مشخص شود کدامیک می‎توانند انتخاب بهتری برای اتصال تمام دستگاه‎های هوشمند داخل خانه شما باشند. با به‎روزرسانی که در حال حاضر صورت گرفته است به نظر می‎رسد بلوتوث شانس زیادی برای پیروزی در این نبرد داشته باشد.

1606683296_1_0.gif

بلوتوث یک فناوری سخت افزاری است که کاربران می‎توانند از طریق آن به ارسال و دریافت داده بپردازند. بلوتوث با استفاده از این لوگاریتم اتصالی می‎تواند یک شبکه بین دستگاه‎های مختلف ایجاد کند. از همه مهمتر این که مصرف انرژی در این نوع اتصال بسیار پایین است که شانس استفاده از این فناوری در تجهيزات هوشمند خانگی را بالا می‎برد.

خطوط فرمان و ساختار برنامه نویسی که به بلوتوث اجازه می‎دهد امن باقی بماند توسط Bluetooth SIG توسعه پیدا کرده است. این گروه که استانداردهای بلوتوث را وضع می‎کنند به تازگی ویژگی‎های بلوتوث زنجيره‎ای یا مش را معرفی کرده‎اند. اگر شما با شبکه سازی زنجيره‎ای آشنا باشید، بلوتوث زنجيره‎ای نیز شبیه همان است: این فناوری به دستگاه‎های بلوتوث کم مصرف اجازه می‎دهد تا شبیه به یک شبکه زنجيره‎ای ساخته شده و عمل کنند.

شبکه مش بلوتوث چیست و چگونه کار می‎کند؟

تا این اواخر، بلوتوث روی فناوری اجرا می‎شد که درک آن بسیار ساده بود، یک درخواست توسط یک موج داده ارسال می‎شد و این اتصال از طریق امواج دیگر توسط سایر دستگاه‎ها بررسی و پذیرفته می‎شد. گره‎های این اتصالات ظاهرا دور از یک دیگر بودند که باعث می‎شد به اشتراک گذاری و برقراری یک اتصال زمان زیادی بگیرد. مسئولان توسعه بلوتوث با ایجاد یک تغییر انقلابی باعث شدند تا دستگاه‎های امروزی با امنیت بالاتر داده‎ها را با سرعت بیشتری انتقال دهند.

قاعده کلی شبکه زنجيره‎ای (مش) بلوتوث این است که هر موج شبکه یا سیگنال متشکل از گره‎ها (دستگاه‎ها) با اتصال به یک دیگر باعث می‎شوند تا هر گره راحت‎تر بتواند اطلاعات حمل شده توسط گره‎های دیگر را بررسی کند. همچنین اطلاعات دریافتی توسط یک گره با صرف انرژی کمتر به گره‎های بعدی منتقل می‎شود.

بلوتوث مش نیاز به سخت افزار جدید ندارد و می‎تواند به هر دستگاهی که از بلوتوث 4.0 یا 5.0 پشتیبانی می‎کند اضافه شود، بنابراین خیلی از دستگاه‎ها می‎توانند از آن پشتیبانی کنند. اما این که دستگاه‎های فعلی بتوانند از آن استفاده کنند بستگی به نسخه به‎روزرسانی سازندگان آنها دارد.

اگر چه چنین تغییراتی باعث می‎شود فناوری بلوتوث به ویژه برای تجهيزات هوشمند خانگی  از گذشته مفیدتر شود، اما به این معنا نیز نخواهد بود که آنها قرار است برنده نهایی نبرد استانداردهای بی‎سیم باشند. فعلا ما باید منتظر باشیم و ببینیم با ارائه دستگاه‎های مش جدید آیا می‎توان به این آینده امیدوار بود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟