مسیریابی بهتر و دقیق تر
Google Maps در مقابل Waze کدامیک بهتر هستند؟
برای آن‌که بتوانیم این دو برنامه قدرتمند در زمینه مسیریابی را ارزیابی کنیم، باید فاکتورهایی همچون ناوبری، پیدا کردن سوژه‌ها روی نقشه و سایر قابلیت‌ها را ارزیابی کنیم تا در نهایت به یک جمع‌بندی واحد برسیم. در حالی که گوگل برنامه ویز را خریداری کرده است، با این حال هنوز هم این دو برنامه در برخی زمینه‌ها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

1606683296_1_0.gif

هر برنامه‌ ناوبری باید تا حد امکان ساده بوده و فارغ از هر پیچیدگی قابل استفاده باشد. در نتیجه تنها نگرانی شما از بابت به‌کارگیری چنین برنامه‌هایی باید این موضوع باشد که چنین برنامه‌هایی شما را به مکان‌هایی نامعلوم که هیچ‌گونه شناختی از آن مکان‌ها ندارید هدایت نکنند.

ناوبری از مسیر A به B

بدیهی است، ناوبری صحیح و سریع یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های هر برنامه‌ مسیریابی است. این مدل برنامه‌ها باید شما را به مکانی ببرند که قصد رفتن به آن مکان را داشته‌اید. زمانی که صحبت از چنین برنامه‌هایی به میان می‌آید گوگل مپس و ویز جزء انتخاب‌های اول هستند. جای تعجبی ندارد که مشاهده می‌کنیم ویز و گوگل مپس نقشه‌ها و داده‌های ترافیکی بسیاری را با یکدیگر به اشتراک قرار می‌دهند. با این حال تفاوت‌های بسیاری میان این دو برنامه وجود دارد.

ویز یکی از معروف‌ترین برنامه‌های مسیریاب شخص ثالث است که در سال 2013 میلادی از سوی گوگل خریداری شد. این خرید باعث شد تا یکسری ویژگی‌های کلیدی این برنامه همچون هشدارهای ترافیکی به برنامه گوگل مپس وارد شود. در مقابل برنامه ویز نیز به داده‌های مربوط به Street View دسترسی پیدا کرد. ویز از یک رابط کاربری ساده استفاده کرده که درون آن از عناصر کارتونی زیادی استفاده شده است. برای آن‌که بتوانید از این برنامه استفاده کنید به یک حساب کاربری نیاز دارید که البته می‌توانید از حساب فیس‌بوک یا شماره تلفن همراه خود استفاده کنید. ویز به مردم اجازه می‌دهد نقشه‌های خود را ایجاد کرده و آن‌ها را ارائه کنند. این رویکرد به مردم اجازه می‌دهد با استفاده از نقشه‌های موجود مشکلاتی که شناسایی کرده‌اند را گزارش دهند. گزارش‌ها به سرعت دریافت شده و برخی مشکلات اشکالات رایج در کوتاه‌ترین زمان برطرف می‌شوند. در مناطق روستایی و دورافتاده، اغلب با نقشه‌هایی در برنامه ویز سروکار دارید که از سوی کاربران ساخته شده‌اند، در حالی که امکان انجام چنین کاری در گوگل مپس به سادگی وجود ندارد. گوگل می‌گوید: «برنامه گوگل مپس نسبت به ویز یک مزیت قابل توجه دارد. در حالی که ویز تنها ناوبری حین رانندگی را ارائه می‌کند، در مقابل گوگل مپس ناوبری را زمانی که در حال پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری هستید یا زمانی که از سرویس حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید پوشش می‌دهد. در چنین موقعیت‌هایی گوگل مپس انتخاب بهتری است.» برخی از کاربران در زمان رانندگی و حتا زمانی که به مناطق روستایی سفر می‌کنند از هر دو برنامه ویز و مپس به شکل گسترده استفاده می‌کنند.

کاربری که تجربه به‌کارگیری هر دو برنامه را داشته می‌گوید: «در مسیر رفتن به دالاس، متوجه شدم که ویز من را تا حد خیلی زیادی از مسیر اصلی‌ام دور کرد و در مقابل به مسیری هدایت کرد که ترافیک زیادی در آن‌جا وجود دارد. این دقیقا همان موضوعی است که من از آن رویگردان هستم. زمانی که از هر دو برنامه مپس و ویز برای رفتن به مقصدی در مرکز شهر دالاس استفاده کردم، برنامه مپس هیچ‌گاه از یک مسیر برای بردن من به مقصدم استفاده نکرد. اما ویز اصرار داشت از مسیرهای تکراری استفاده کنم. مطمئن نیستم که آیا این پافشاری به دلیل مستقیم‌ترین مسیر بود یا دلیل دیگری داشت. اما به‌طور فزاینده‌ای آزاردهنده بود تا جایی که مجبور شدم در حین رانندگی استفاده از ویز را برای رفتن به مکان موردنظر متوقف کنم. این اولین باری نیست با ویز چنین مشکلی را داشتم.»

برنده این وضعیت: Google Maps

پیدا کردن سوژه‌ها، رستوران‌ها، ایستگاه‌های بنزین و سایر مکان‌ها

هدایت کاربر به مکانی که در حال حرکت به سمت آن است یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که هر برنامه ناوبری باید به آن تجهیز شده باشد.  هنگامی که ویز و مپس حوالی منطقه‌ای که باید به آن‌جا بروید را بدانند هر دو عملکرد خوبی خواهند داشت. شما با جست‌وجو کردن نام مکان‌ها تا حد زیادی قادر خواهید بود به مکان موردنظر بروید. همچنین می‌توانید از محاوره صوتی در هر یک از این دو برنامه برای پیدا کردن مقصد خود استفاده کنید.

 البته مپس در این زمینه عملکرد بهتری و به راحتی می‌تواند مکان‌ها را پیدا کند. گوگل مپس سعی می‌کند برخی از سوژه‌ها و مکان‌های پیرامون مقصد شما قرار دارد را نشان دهد، در مقابل ویز مکان‌های کمتری را نشان داده و تنها مکان‌های شناخته شده همچون ایستگاه بنزین و آیکون‌های بزرگ‌تر مرتبط با کسب‌وکارها را با هدف معرفی (تبلیغات) شرکت‌ها نشان می‌دهد. در تصویر سمت چپ شما نقشه گوگل و سمت راست نقشه ویز را مشاهده می‌کنید.

هر دو برنامه نه تنها موقعیت کسب‌وکاری که به دنبال آن بوده‌اید را نشان می‌دهند، بلکه ساعات کاری، شماره تلفن، دپارتمان و مواردی از این دست را نیز نشان می‌دهند. البته جزییات نشان داده شده از سوی گوگل مپس بیشتر است. در مقابل ویز به کاربران اجازه می‌دهد صفحات شخصی خود را در ارتباط با کسب‌وکارها یا علایق خود ایجاد کرده و به‌اشتراک قرار دهند.

برنده این ارزیابی: Google Maps

کلام آخر

از مپس زمانی که به دنبال مسیریابی بهتر، ناوبری آفلاین و پیدا کردن مکان‌های موردعلاقه استفاده کنید. گزینه‌هایی که این برنامه در ارتباط با  پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و حمل‌ونقل عمومی ارائه می‌کند مطلوب است.

از ویز زمانی که در نظر دارید به اطلاعات ترافیکی بلادرنگ دسترسی پیدا کنید استفاده کنید. گزارش زنده‌ای از وضعیت ترافیکی که از سوی کاربران آماده می‌شود در این زمینه کمک بزرگی می‌کنند. فراموش نکنید این برنامه قادر است مسیرهای پر استفاده و مقاصدی که به‌طور مرتب به آن‌ها مراجعه کرده‌اید را همراه با تعداد سفرها به خاطر بسپارد. اگر به جنبه اجتماعی ویز علاقه دارید این برنامه گزینه ایده‌آلی برای شما است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟