تنها بهترین‌ها می‌توانند بهترین‌ها را به زیر بکشند
مقایسه هوآوی پی ۲۰پرو با گلکسی اس ۹ پلاس
پس از معرفی پرچمدار جدید هوآوی، همه می‌خواهند بدانند آیا این گوشی یارای رقابت با جدیدترین پرچم‌دار سامسونگ یعنی گلکسی اس 9 پلاس را دارد یا خیر؟ در این مطلب به بررسی و مقایسه این دو گوشی خواهیم پرداخت. همراه ما باشید.

1606683296_1_0.gif

طراحی

از منظر طراحی، هر دو گوشی در بالاترین کلاس در بین گوشی‌های بازار قرار دارند. پرچمدار کره‌ای‌ها از بدنه‌ای بسیار شکیل برخوردار است که احساس استحکام و زیبایی را به دست کاربر منتقل می‌کند و پرچمدار چینی‌ها هم در این زمینه چیزی کمتر از گلکسی اس 9 پلاس ندارد. هر دو گوشی دارای گواهینامه‌های رده بالای سری IP بوده و در برابر آب هم مقاوم هستند. شاید مهمترین تفاوت در رنگ‌بندی آن‌ها باشد که هوآوی یک سورپرایز برای مشتریان در نظر گرفته است و یک رنگ خاص و جدید با پسوند Twilight را هم در دسترس آن‌ها قرار داده است. این رنگ که طیف‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد چیزی است که در سایر گوشی‌های موجود در بازار نظیری برایش پیدا نمی‌شود و از زوایای مختلف متفاوت دیده می‌شود. اما اگر نظر شخص نویسنده را بخواهید، تمام گوشی‌هایی که به تبعیت از اپل از بریدگی بالای نمایشگر استفاده می‌کنند، باید همانند آیفون X بتوانند قابلیت تشخیص چهره پیشرفته‌ای هم ارائه دهند؛ در غیر این صورت وجود ناچ بی دلیل است و هوآوی P20 پرو هم یکی از همین گوشی‌های مقلد است. هرچند اندازه ناچ (بریدگی بالای نمایشگر) در این گوشی خیلی بزرگ نیست و یک سیستم تشخیص چهره نسبتا پیشرفته هم روی این گوشی وجود دارد، اما این ناچ هنوز هم بزرگتر از ناچ Essential Phone است. هوآوی حتی با وجود بهره بردن از حربه ناچ برای افزایش سهم نمایشگر از سطح جلویی گوشی، تنها توانسته است 82 درصد از سطح جلویی گوشی را به نمایشگر اختصاص دهد؛ در حالی که سهم نمایشگر گلکسی اس 9 پلاس از سطح جلویی حدود 84 درصد است و خبری هم از آن بریدگی زننده نیست. البته دلیل این امر هم مشخص است: حسگر اثر انگشت هوآوی خوشبختانه در جلوی گوشی قرار گرفته است و به این ترتیب، وقتی قصد دارید گوشی را وقتی روی سطحی مثل میز قرار گرفته است، از حالت غیر فعال به حالت فعال بیاورید، نیازی نیست آن را جا به جا کنید. با این حساب، هرچند سامسونگ در طراحی خود از اپل پیروی نکرده است، اما باید شجاعت هوآوی را برای این فداکاری ستود.

نمایشگر

مبحث نمایشگر در چند سال گذشته همیشه و همیشه محل قدرت‌نمایی پرچمداران سامسونگ بوده است. استفاده از پنل‌های Super AMOLED اصلی‌ترین دلیل این مسئله است؛ زیرا کنتراستی فوق‌العاده دارند و در رده پرچمداران هم به لطف رنگ‌بندی و روشنایی خارق العاده، معمولا هر ساله پرچمداران سامسونگ به عنوان دارنده بهترین نمایشگرها انتخاب می‌شوند. البته نمایشگر هواوی P20 Pro هم مبتنی بر یک پنل AMOLED ساخته شده است. هر دو نمایشگر دارای طراحی کشیده هستند و حاشیه ناچیزی دارند؛ اما در قیاس رزولوشن، این سامسونگ است که با بهره گیری از رزولوشن +Quad HD و تراکم پیکسلی 529 پیکسل بر هر اینچ، از لحاظ نمایش جزئیات یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در بازار است و رقیبی ندارد؛ در حالی که نمایشگر 6.1 اینچی هوآوی P20 پرو دارای رزولوشن Full HD+ است و تراکم پیکسلی آن 408 پیکسل بر هر اینچ است. از این مقایسه می‌توان نتیجه گرفت با این که نمایشگر P20 Pro هم عملکردی عالی دارد و چشم غیر مسلح نمی‌تواند تفاوتی میان این دو نمایشگر پیدا کند، اما نمایشگر گلکسی اس 9 پلاس یک سر و گردن بالاتر از نمایشگر هوآوی P20 پرو است.

سخت افزار

با این که بازار تراشه‌های گوشی‌های هوشمند جهان در چنگال شرکت کوآلکام است، اما هر دو گوشی مورد بررسی ما از تراشه‌های ساخت شرکت‌های خودشان استفاده می‌کنند. بر روی گلکسی اس 9 پلاس از یک تراشه Exynos 9810 و بر روی هوآوی P20 پرو از یک تراشه Kirin 970 استفاده شده است. هر دو تراشه از لحاظ قدرت پردازشی در بالاترین سطح قرار دارند و می‌توانند سنگین‌ترین پردازش‌ها را در مدت زمانی کوتاه انجام دهند. اما باید قبول کرد که دوره اتکا به پردازش‌های عادی به سر رسیده است. دیگر حتا گوشی‌های میان رده هم می‌توانند با سرعتی بیش از 2 گیگاهرتز کلاک کنند و از پس اجرای بازی‌های سنگین بربیایند. امروزه مقایسه اصلی در بخش پردازش به پارامترهای دیگری هم بستگی دارد. کسی اهمیت نمی‌دهد که فلان گوشی پرچم‌دار برای انجام فلان کار به سه ثانیه زمان کمتر نیاز دارد. مصرف کنندگان یک تجربه کلی عالی می‌خواهند و این چیزی است که تمام پرچم‌داران به آن‌ها می‌دهند. اما تفاوت تراشه‌ها در جایی مانند بهره‌مندی از اینترنت نسل پنج و قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی متفاوت است. هر دوی این گوشی‌ها در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی حرف‌هایی برای گفتن دارند. هر دوی آن‌ها می‌توانند با اتکا به هوش مصنوعی عکس‌هایی بسیار عالی ثبت کنند؛ اما این پرچمدار هوآوی است که چه از لحاظ قدرت پردازشی و چه از لحاظ قابلیت‌های هوش مصنوعی، بالاتر از پرچمدار سامسونگ قرار می‌گیرد. البته هنوز نمی‌توان از این قضیه با اطمینان صحبت کرد و باید تا عرضه عمومی پرچمدار هوآوی و مقایسه عملی آن صبر کرد. 

باتری

هوآوی نشان داده است در این زمینه کم‌فروشی نمی‌کند. همانند سری میت، هوآوی در P20 پرو هم از یک باتری 4000 میلی آمپر ساعتی با قابلیت شارژ سریع بهره می‌برد. این در حالی است بر روی گلکسی اس 9 پلاس از یک تراشه 3500 میلی آمپر ساعتی استفاده شده است. نمایشگر بزرگتر و تراکم پیکسلی بالاتر، باعث شده است مصرف باتری این گوشی بیشتر از P20 Pro باشد و با داشتن ظرفیت کمتر، احتمالا نتواند به اندازه پرچمدار هوآوی خیال کاربران را آسوده نگه دارد. 

دوربین

سامسونگ مدت زیادی را صرف مانور تبلیغاتی بر روی دوربین پرچمدار خود کرد و با تاکید بر روی قابلیت f متغیر، توجه جهان را به خود جلب کرده بود. گلکسی اس 9 پلاس معرفی شد و مشخص شد که تبلیغات سامسونگ بی دلیل نبوده است. این گوشی به محض معرفی و قرار گرفتن تحت آزمون‌های فنی سایت معتبر DxOMark توانست خود را به عنوان دارنده بهترین گوشی هوشمند در زمینه عکاسی نشان دهد؛ اما این موفقیت دیری نپایید و هوآوی با معرفی Huawei P20 Pro این گوشی را از تخت به زیر کشید و به تنهایی و با اختلافی معنادار در رتبه اول قرار گرفت. مدت‌ها بود که گوشی‌های پرچم‌دار از استفاده از تعداد پیکسل‌ بالا فاصله گرفته بودند و به افزایش اندازه آن‌ها روی آورده بودند. به همین دلیل است که اکثر گوشی‌های پرچم‌دار بازار دارای دوربین‌های 12 مگاپیکسلی بودند. هوآوی قاعده این بازی را عوض کرد. این گوشی از یک دوربین سه گانه بهره می‌برد که رزولوشن یکی از آن‌ها 40 مگاپیکسل است و می‌تواند جزئیات را با بالاترین دقت ثبت کند. مشکل دوربین‌های دارای رزولوشن بالا این است که جذب نور پایینی دارند و معمولا نویز زیادی ثبت می‌کنند. هوآوی با تکیه به الگوریتم‌های خاص و قدرت پردازش بالای این گوشی توانسته است این مشکل را رفع کند. دو سنسور دیگر این گوشی هم 20 و 8 مگاپیکسلی هستند و نه تنها قابلیت‌های دوربین‌های دوگانه معمول را به این گوشی می‌دهد، بلکه می‌توانید به صورت واید هم با آن عکاسی و فیلمبرداری کنید. هرچند دوربین سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس عملکردی بسیار عالی دارد، اما هوآوی P20 پرو یک سر و گردن از تمام گوشی‌های دیگر بالاتر ایستاده است و در هر شرایطی تصاویری باورنکردنی ثبت می‌کند.

نتیجه گیری 

باوجود این که هر دو گوشی از همه لحاظ عملکردی نزدیک به هم دارند، اما سامسونگ در چند زمینه گام‌هایی بلندتر از هوآوی برداشته است. همه چیز شانه به شانه پیش می‌رود، تا این که به بخش دوربین می‌رسیم. در دوربین هوآوی غوغا کرده است. استفاده از یک سنسور قدرتمند 40 مگاپیکسلی در کنار دو سنسور 20 و 8 مگاپیکسلی و یک دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی، همه و همه در یک گوشی قدرتمند باعث شده است آن را یک گوشی کامل بدانیم. با این وجود، نمی‌توانیم این گوشی را هم یک گوشی بی نقص بدانیم. نمایشگر ضعیفتر، طراحی تقلیدی و قیمت بالا را می‌توان جزو نقاط ضعف این گوشی دانست. ضمن این که گلکسی اس 9 پلاس دارای قابلیتی به نام DeX است که آن را به یک کامپیوتر بدل می‌کند و هوآوی هنوز چنین قابلیتی را برای پرچمدار خود در نظر نگرفته است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟