به‌دلیل استفاده نادرست از API دسترس‌پذیری
گوگل بزودی بسیاری از اپ‌های اندرویدی را از پلی‌استور حذف می‌کند
گوگل به‌زودی سخت‌گیری خود را در رابطه با اپ‌هایی که از API دسترس‌پذیری استفاده می‌کنند تشدید می‌کند. این API برای ساخت اپ‌هایی که به‌افراد ناتوان کمک می‌کند تا راحت‌تر با گوشی‌های اندرویدی خود کار کنند استفاده می‌شود. اما، ظاهرا توسعه‌دهندگان از آن برای اهدافی دیگر استفاده می‌کنند. به‌همین دلیل، گوگل تصمیم گرفته تا نظارت خود بر روی این مسئله را بیشتر کند.

1606683296_1_0.gif

اندروید به‌عنوان یک سیستم‌عامل برای کاربرانی که می‌خواهند روی همه چیز کنترل داشته باشند فوق‌العاده است. اپ‌های اندرویدی قادر به‌انجام هر کاری هستند. اما، متأسفانه یکی از توانایی‌های عالی آن‌ها به‌زودی ناپدید می‌شود و خیلی از اپ‌های کاربری از داشتن این توانایی محروم می‌شوند یا ممکن است در نهایت از پلی استور حذف شوند.

گوگل تمام اپ‌هایی که از سرویس‌ها و خدمات دسترس‌پذیری استفاده می‌کنند را حذف می‌کند

مشکل اصلی پیرامون "Accessibility Services" است. این دسته از تنظیمات و ویژگی‌ها برای کمک به‌افرادی است که مشکلات بینایی و شنوایی دارند و در نتیجه نمی‌توانند به‌راحتی با گوشی‌های خود کار کنند. برای همین منظور یک Accessibility API در دسترس توسعه‌دهندگان است که به آن‌ها در ساخت اپ‌هایی با قابلیت‌های خاص برای استفاده این دسته از کاربران کمک می‌کند. تا این‌جا همه چیز خوب است.

اما به‌مانند خیلی از اتفاقات دنیای فناوری، این API می‌تواند برای کارهایی مورد استفاده قرار گیرد که خارج از اهداف گوگل است. توسعه‌دهندگان اپ از این API اپ‌هایی می‌سازند که قادر به‌انجام کارهایی هستند که تا پیش از این در اندروید امکان‌پذیر نبود و در خیلی از مواقع، هدف آن‌ها چیزی به‌غیر از کاربران ناتوان است. به‌عنوان مثال، Tasker از آن برای اتوماسیون گوشی و LastPass از آن برای وارد کردن خودکار گذرواژه‌ها در داخل سایر اپ‌ها استفاده می‌کند. 

اما، سیاست مجوزدهی گوگل اعلام می‌کند که این سرویس‌ها تنها برای ویژگی‌های مرتبط با دسترس‌پذیری قابل استفاده هستند. البته، این قانون مدت‌ها پیش وضع شده اما گوگل سرانجام تصمیم گرفته تا آن‌را با شدت بیشتری اعمال کند.

این شرکت هفته گذشته برای توسعه‌دهندگانی که از این API برای دلایل غیر دسترس‌پذیری استفاده می‌کنند ایمیل‌هایی ارسال کرد و به آن‌ها خاطرنشان کرد که این امکان فقط باید برای کمک به‌کسانی که در استفاده از اپ‌ها و دستگاه‌های اندرویدی دچار مشکل هستند به‌کار می‌رود. به‌این توسعه‌دهندگان 30 روز فرصت داده شده تا نحوه استفاده اپ‌های‌شان از این API برای کمک‌رسانی به کاربران ناتوان را توضیح دهند. اگر، آن‌ها نتوانند گوگل را متقاعد کنند، از پلی استور حذف می‌شوند.

بنابراین، توسعه‌دهندگان تنها سه راه پیش رو دارند: با حذف ویژگی‌هایی که به‌طور نامناسب از خدمات دسترس‌پذیری استفاده می‌کنند خودشان را با این قوانین سازگار کنند، اپ خود را از پلی استور حذف کنند یا این‌که منتظر شوند تا گوگل این کار را انجام دهد. اگر آن‌ها از این کار خودداری کنند یا این‌که به‌نقض قوانین گوگل ادامه دهند، این احتمال وجود دارد که اکانت توسعه‌دهندگی آن‌ها لغو شود.

از کجا بفهمیم که اپ‌های محبوب ما شامل این قانون می‌شوند

بسیاری از کاربران اندروید با خواندن این خبر نگران شده‌اند. چون ممکن است اپ‌های محبوب آن‌ها از همین API استفاده کنند و در نتیجه احتمال از کار افتادن یا حذف دائم آن‌ها از پلی استور وجود دارد. خیلی از اپ‌های مشهور دنیا که کاربران زیادی هم دارند با اجرای سفت و سخت این قانون با مشکل مواجه می‌شوند.

برای این‌که بدانید کدام یک از اپ‌های نصب شده روی گوشی شما از این سرویس استفاده می‌کنند، با کشیدن منوی نوتیفیکیشن به‌سمت پایین و ضربه روی آیکون چرخ‌دنده وارد منوی Settings شوید.

گزینه Accessibility را پیدا کنید و روی منوی آن ضربه بزنید.

در این قسمت، بخشی برای "سرویس‌های دانلود شده" وجود دارد که لیست تمام اپ‌های نصب شده که از این سرویس استفاده می‌کنند را نشان می‌دهد. البته، امکان دارد که این گزینه فعال یا غیرفعال باشد. در ضمن، بخش "Downloaded Service" با توجه به‌نوع گوشی شما ممکن است در قسمت‌های مختلفی باشد. 

با اجرای این روش ساده متوجه می‌شوید که کدام یک از اپ‌های نصب شده شما در معرض خطر هستند. البته، هنوز اتفاقی نیافتاده ولی به‌زودی شاهد آن خواهیم بود. هرچند که کارهای بیشتری برای انجام آن باید صورت بگیرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟