آیا گلکسی اس 9 به این تراشه مجهز می‌شود؟
تراشه اگزینوس 9810 سامسونگ رسما معرفی شد
سامسونگ به صورت رسمی از جدیدترین تراشه موبایلی خود با نام اختصاصی اگزینوس 9810 رونمایی کرد. این تراشه همان تراشه‌ای است که بنا به پیش‌بینی بسیاری منابع قرار است در پرچمداران سال 2018 سامسونگ یعنی دو گوشی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس مورد استفاده قرار گیرد. اما آیا این مسئله صحت دارد؟ با سایت شبکه همراه باشید.

1606683296_1_0.gif

مقدمه

حتما می‌دانید که سامسونگ همواره بسیاری از اسمارتفون‌هایش را به تراشه‌های اختصاصی خود مجهز می‌کند و از این نظر تقریبا اجباری برای متکی بودن به شرکت‌هایی نظیر کوالکام ندارد. سامسونگ اغلب هر سال پرچمدارانش از نظر تراشه در دو نسخه مختلف و با تجهیز به جدیدترین تراشه شرکت کوالکام (سری اسنپدراگون) و جدیدترین تراشه خودش (سری اگزینوس) روانه بازار می‌نماید.

برای مثال گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس سامسونگ از نظر تراشه شامل دو نسخه می‌شوند. نسخه اصلی آن‌ها به تراشه اگزینوس 8895 مجهز است و نسخه دیگری از آن‌ها که در بازار ایالات متحده و برخی دیگر از مناطق عرضه شده از تراشه اسنپدراگون 835 کوالکام بهره می‌برد. بنابراین انتظار داریم همین روند برای پرچمداران سال آینده سامسونگ هم تکرار شود و گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس هم شامل دو نسخه اسنپدراگونی و اگزینوسی شوند.

به احتمال بسیار زیاد نسخه اسنپدراگون دو گوشی نام برده شده از تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام بهره‌مند می‌شود و بنا به پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان و منابع، نسخه اگزینوسی آن‌ها از تراشه‌ اگزینوس 9810 بهره‌مند خواهد شد که البته تا دیروز معرفی رسمی آن صورت نگرفته بود! اما سامسونگ نهایتا از این سیستم روی چیپ (SoC) قدرتمند رونمایی کرد. با سایت شبکه همراه باشید.

مشخصات تراشه اگزینوس 9810

سیستم روی چیپ اگزینوس 9810 سامسونگ طی فرآیند 10 نانومتری تولید شده است! البته سامسونگ ورژن دوم یا ارتقاء یافته لیتوگرافی 10 نانومتری را برای تولید تراشه اگزینوس 9810 بکار می‌برد که احتمالا به موجب آن شاهد تولید تراشه‌های قدرتمندتر و بهینه‌تری خواهیم بود. بنابراین احتمال پرچمداران سال 2018 سامسونگ از تراشه‌هایی با لیتوگرافی 8 یا 7 نانومتری بهره‌مند نمی‌شوند و فعلا مثل سال گذشته به فرآیند تولید 10 نانومتری اکتفا خواهد شد.

سامسونگ اشاره داشته که هسته‌های پردازشگر مرکزی تراشه اگزینوس 9810 از نسل سوم سری هسته‌های پردازشگر اختصاصی این شرکت هستند. پردازنده گرافیکی تراشه مذکور Mail-G71 بوده و ارتقاء یافته است. ضمنا مودم گیگابیت ا‌ل‌تی‌ای (Gigabite LTE) آن اولین مودمی خواهد بود که از استاندارد 6CA پشتیبانی می‌کند. جالب است بدانید که به موجب این استاندارد، گوشی‌هایی که به تراشه اگزینوس 9810 مجهز باشند، از نظر تئوری می‌توانند سرعت دانلود نهایی 1.2 گیگابیت در ثانیه را ارائه کنند! برای درک بهتر موضوع باید بگوییم که تراشه اگزینوس 8895 بکار رفته در گلکسی نوت 8 که از استاندارد 5CA پشتیبانی می‌کند، سرعت دانلود نهایی 1 گیگابیت در هر ثانیه را به همراه دارد.

سامسونگ ضمن معرفی تراشه اگزینوس 9810 اشاره داشته که 36 نمونه از این تراشه را به نمایشگاه CES 2018 می‌آورد. تولید انبوه این تراشه هم قرار است از اواسط ماه ژانویه آغاز شود. متاسفانه سامسونگ در مورد پیکربندی دقیق تراشه اگزینوس 9810 اطلاعاتی ارائه نکرده، اما پیش‌بینی می‌کنیم که در جریان نمایشگاه CES 2018 بیشتر در مورد این مسئله صحبت کند. اما در این میان صحبت‌های جالبی هم در مورد امکان بکارگیری یک تراشه عصبی AI (هوش مصنوعی) در کنار تراشه اگزینوس 9810 در گوشی گلکسی اس 9 به میان آمده است که البته سامسونگ هیچ صحبت رسمی در مورد آن نکرده است.

آیا گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس به اگزینوس 9810 مجهز می‌شوند؟

احتمال تجهیز دو گوشی گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس به تراشه اگزینوس 9810 بسیار بالاست. اگرچه برخی گزارش‌های غیررسمی از احتمال بهره‌مندی تراشه اسنپدراگون 845 از لیتوگرافی 7 نانومتری خبر داده بودند، اما به نظر نمی‌رسد که این مسئله به مرحله اجرا برسد و اسنپدراگون 845 کوالکام هم به احتمال زیاد با همان لیتوگرافی 10 نانومتری (البته نسخه جدید آن) تولید شود. بدین صورت از نظر فرآیند تولید مابین تراشه اسنپدراگون 845 کوالکام و اگزینوس 9810 سامسونگ تفاوتی ایجاد نمی‌شود و مطمئنا این امر می‌تواند تثبیت کننده تجهیز گلکسی اس 9 و اس 9 پلاس به تراشه‌های مذکور باشد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟