خیابان‌های شهرهای آینده هوشمندتر می‌شوند
وظیفه جدید چراغ‌های خیابان‌ها: کنترل ترافیک و تشخیص تیراندازی
نخستین بار در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2017 در لاس‌وگاس آمریکا بود که با ایده جاه‌طلبانه شرکت AT&T به‌نام "شهرهای هوشمند" (Smart Cities) آشنا شدیم؛ اما تازه مشخص شده که این ایده و مفهوم قرار است به‌ چه شکلی پیاده‌سازی و اجرا شود.

1606683296_1_0.gif

شرکت تلکام AT&T با GE قرارداد همکاری به امضاء رسانده تا بتواند سنسورهای Current CityIQ را در چراغ‌های روشنایی خیابان‌‌های چندین شهر مختلف آمریکا نصب کند. قرار است این برنامه از شهر سن‌دیگو آغاز شود. اما هدف از اجرای این برنامه تنها فراهم کردن سیستم روشنایی هوشمند نیست. بلکه از آن‌ها برای مانیتور کردن جریان ترافیک؛ فضاهای پارک خودرو؛ کیفیت هوا؛‌ شرایط جوی اضطراری و حتی تیراندازی در خیابان‌ها استفاده می‌شود.

شرکت GE پلتفرم Current را به‌عنوان بخشی از برنامه 30 میلیون دلاری ارتقاء سیستم روشنایی شهر سن‌دیگو نصب می‌کند. با نصب 14 هزار LED هزینه‌های انرژی در این شهر تا حدود 2.4 میلیون دلار کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این؛ نصب 3200 سنسور CityIQ به‌همراه دوربین‌ها؛ میکروفون‌ها و سایر سنسورهایی از این دست به ارتباطات اینترنت اشياء اضافه می‌کند. شرکت AT&T نقش حمل‌کننده دیتا را ایفا می‌کند و یک ارتباط بسیار ایمن را برای سیستم شهری سن‌دیگو فراهم می‌کند.

مطلب پیشنهادی

این سنسور کوچک تشنگی را تشخیص می‌دهد
قدمی بزرگ در زمینه تشخیص هیدراتاسیون

شاید برخی ایراد بگیرند که دوربین‌هایی که در این سیستم استفاده می‌شود به حریم آن‌ها تجاوز می‌کند. اما جای نگرانی نیست چون تصاویر ثبت شده توسط این دوربین‌ها به اندازه دوربین‌های امنیتی واضح و دقیق نیست. یکی از سخن‌گویان شهردار سن‌دیگو به خبرگزاری رویترز گفت: "دیتایی که از این طریق به‌دست می‌آید کاملا ناشناس است و اصلا نمی‌توان افراد را از روی آن‌ها شناسایی کرد."

شهرها با استفاده از پلتفرم‌های باز M2X و Flow Designer متعلق به شرکت AT&T قادر به مانیتور ترافیک؛ بهینه‌سازی فضای پارک خودرو؛ تشخیص تیراندازی؛ تعیین کیفیت هوا؛ هشدارهای آب‌وهوایی و بسیاری موارد دیگر خواهند بود. ‌هم‌چنین؛ در صورت تمایل می‌توانند این پلتفرم را در اختیار شهروندان؛ توسعه‌دهندگان؛ کارآفرینان و دانشگاه‌ها قرار دهند تا امکان تولید روش‌های جدید کسب درآمد؛ کمک به توسعه اقتصادی و هم‌چنین تبدیل شهرها به مکان‌هایی مناسب برای زندگی؛ کار و بازی فراهم شود.

اما فقط این دو شرکت نیستند که با چالش‌های بازار روشنایی خیابان‌های شهرها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. شرکت EnGoPlanet پیش از این پنل‌های خورشیدی و سنسورهای خود را در سیستم روشنایی لاس‌وگاس نصب کرده است. ولی بدون شک؛ AT&T و GE بازار گسترده‌تر و منابع بیشتری در اختیار دارند که می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا پلتفرم خود را در شهرهای دیگر نیز پیاده‌سازی کنند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟