پشتیبانی لینوکس از اینترنت اشیا
7 پروژه برتر اینترنت اشیای تحت لینوکس
دنیای پهناور لینوکس با قابلیت میزبانی گسترده برای استقرار و اجرای اپلیکیشن‎های توزیع شده، بستر خوبی برای توسعه اینترنت اشیا و تمام اشکال چند منظوره آن محسوب می‎شود. در ادامه با فهرستی از هفت پروژه برتر مبتنی بر بنیاد لینوکس که سیستم‎های منبع باز متصل به یک دیگر را شکل می‎دهند آشنا خواهیم شد.

1606683296_1_0.gif

لینوکس وسایل نقلیه

شروع از: 2012

مشارکت کنندگان اصلی: مجموعه‎ای از شرکت‎های بزرگ خودروسازی (شامل مزدا، سوزوکی، تویوتا، هوندا، نیسان و فورد)، و خیلی از نام‎های شناخته شده حوزه فناوری، از شرکت‎های بزرگ مخابراتی (China Mobile, NTT) و سازندگان تراشه (Intel, ARM, Nvidia) تا تولیدکنندگان لوازم الکترونیک مصرفی مثل ال‎جی، سامسونگ و پاناسونیک.

ایده اصلی: همان‎گونه که از فهرست گسترده اعضای رسمی‎ این پروژه مشخص است، هدف از این طرح ساخت یک استاندارد جامع برای تمام سطوح اینترنت اشیا وسایل نقلیه است که هر چیزی را از مخابرات و ابزار دقیق تا خودروهای خودران و پخش محتوای سرگرم کننده توسط نتفلیکس برای کودکانی که روی صندلی عقب نشسته‎اند را شامل می‎شود.

مطلب پیشنهادی

انتظار 26 ماهه به سر رسید: دبیان نسخه 9 منتشر شد
خبر خوش برای کاربران لینوکسی

EdgeX

شروع از: 2017

مشارکت کنندگان اصلی: نام‎های بزرگی مثل AMD, Dell/EMC و VMware، بازیگران حوزه سیستم‎های عامل مثل Canonical و Linaro، و برخی شرکت‎های میزبانی کوچک دیگر که بیشتر به کلاود مرتبط هستند.

ایده اصلی: پروژه‎های بسیار زیاد و حتی شرکت‎هایی وجود دارند که با نام خود به این صنعت از فناوری رونق می‎بخشند. EdgeX یکی از این پروژه‎ها است که به ساخت استانداردهای باز اینترنت اشیا صنعتی اختصاص داده شده است. این استانداردها نه فقط در سطح سنسورها، بلکه هاب‎ها، روترها و سرورهایی را هم که به آنها متصل می‎شوند را با یک زبان واحد به یک دیگر متصل می‎کند.

مطلب پیشنهادی

چرا این روزها کاربران کامپیوترهای شخصی به لینوکس علاقه‌مند شده‌اند؟

Tizen

شروع از: 2012

مشارکت کنندگان اصلی: این ایده در اصل مربوط به یک پروژه از سامسونگ بود، اما خیلی از بزرگان فناوری شرق آسیا شامل SK Telecom, LG, Huawei, KT و NTT حالا از اعضای اجرایی یا مشاوره آن هستند.

ایده اصلی: تایزن کار خود را به عنوان یک تراشه و معماری جایگزین توسط سامسونگ برای مشارکت با Google Android آغاز کرد. ظاهرا تایزن یک سیستم عامل جایگزین برای این شرکت بود تا هر وقت تصمیم گرفت که دیگر تمایلی به مشارکت با گوگل ندارد بتواند از آن استفاده کند.

این روزها تایزن بیشتر روی ساعت‎ها و تلویزیونپهای هوشمند سامسونگ دیده می‎شود تا روی تلفن‎های هوشمند.

مطلب پیشنهادی

هکرهای واقعی از کدام سیستم‌عامل استفاده می‎کنند؟
لینوکس برای نفوذ یا جلوگیری از نفوذ

Dronecode

مشارکت کنندگان اصلی: 3D Robotics آمریکایی و Yuneec International چینی که هر دو شرکت‎های هواپيمایی بدون سرنشین هستند، به همراه اینتل، کوال‎کام و چند نام کمتر شناخته شده دیگر مرتبط با درون‎ها.

ایده اصلی: شاید تعجب کنید اگر بدانید ایده اصلی همین روباتهای پرنده کوچک یا درون‎ها هستند. Dronecode قصد دارد تا یک پلتفرم منبع باز UAV را ارائه کند که همه چیز را از کنترل پرواز و خلبان خودکار تا API پیشرفته سفارشی را شامل می‎شود. از کدپایه Dronecode می‎توان برای ساخت نرم افزار مورد نیاز برای درون‎های دست ساز استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی

مهم‌ترین اتفاق‌های دنیای لینوکس در سال ۲۰۱۷
خبرهای خوب و بد پیرامون پنگوئن محبوب

AllJoyn/IoTivity

شروع از: 2016

مشارکت کنندگان اصلی: مشارکت کنندگان متفاوتی از جمله CableLabs, LG, Microsoft, Samsung و Cisco به علاوه بازیگران همیشگی مثل اینتل و کوال‎کام با این پروژه همکاری می‎کنند. هر کسی از شرکت‎های خدمات اینترنت کابلی و خدمات دهندگان بی‎سیم تا سازندگان تلفن هوشمند می‎تواند عضوی از این بنیاد باشد.

ایده اصلی: در ابتدا دو پروژه جداگانه وجود داشت که در سال 2016 تحت حمایت بنیاد لینوکس OCF با یک دیگر ادغام شدند. این ایده قصد دارد تازه‎های اینترنت اشیا و ابزارهای مدیریت داده را با خدمات فریم ورک‎های AllJoyn و قابلیت‎های روتر را برای رسیدن به یک پلتفرم کامل اینترنت اشیا با یک دیگر ادغام کند.

مطلب پیشنهادی

مهم‌ترین اتفاق‌های دنیای لینوکس در سال ۲۰۱۷
خبرهای خوب و بد پیرامون پنگوئن محبوب

پروژه Zephyr

شروع از:2016

مشارکت کنندگان اصلی: اینتل که به عنوان پای ثابت این گونه پروژه‎ها حضور همیشگی دارد، به همراه Linaro, NXP Semiconductors و شرکت طراحی اتوماسیون الکترونیکی Synopsys.

ایده اصلی: Zephyr یک سیستم عامل بلادرنگ است که طراحی شده تا هم به شدت امن باشد و هم بتواند روی دستگاه‎هایی که از توان پردازشی بسیار پایینی برخوردار هستند (مثل خیلی از دستگاه‎های اینترنت اشیا مصرفی ارزان قیمت) اجرا شود. هر چیزی از سنسورهای متصل شده تا درگاه‎های بی‎سیم علامت‎گذاری شده باید بتوانند Zephyr را اجرا کنند و به نظر می‎رسد این پروژه سازگاری زیادی با طیف وسیعی از این دستگاه‎ها دارد.

مطلب پیشنهادی

تا پنج سال دیگر حملات سایبری 8 تریلیون دلار به اقتصاد خسارت وارد می‌کنند

پروژه Yocto

شروع از: 2010

مشارکت کنندگان اصلی: علاوه بر نام‎های آشنایی مثل Intel, AMD و Linaro، شرکت‎های دیگری مثل Juniper Networks, Dell و حتی Comcast در پروژه Yocto مشارکت دارند.

ایده اصلی: Yocto پروژه‎ای است که طراحی شده تا به کاربران کمک کند توزیع‎های لینوکس قابل سفارشی سازی خود را ایجاد کنند که می‎تواند روی تمام سخت افزارهای موجود اجرا شود. هسته مرکزی این پروژه یک محیط توسعه شامل ابزار و راهنمايی‎هایی برای ساخت این گونه سیستم‎ها و روش‎هایی برای بروز نگه داشتن آنها برای هر سیستمی‎ که یک کاربر می‎خواهد روی آنها اجرا کند است. این ایده به سازندگان اپلیکیشن امکان می‎دهد تا بیشتر روی افزایش کارایی تمرکز کنند و زیاد نگران سازگاری نرم افزار خود برای اجرا روی یک پلتفرم خاص نباشند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟