می‌خواهم یک مهندس اینترنت اشیا شوم
اگر عبارت اینترنت اشیا را در گوگل وارد کنید، هزاران سایت و صفحه اینترنتی را مشاهده می‌کنید که جنبه‌های مختلفی از اینترنت اشیا را مورد بررسی قرار داده‌اند. سایت‌هایی که ضمن معرفی معماری و زیرساخت‌های این اکوسیستم به شما نشان می‌دهند چگونه راه‌ حل‌های مبتنی بر این صنعت را به‌منظور بهینه‌سازی کارها و به حداقل رساندن فرآیندهای تکراری می‌توانید به کار ببرید. واقعیت این است که اینترنت اشیا برای همه مردم سودمند است. هم برای مصرف‌کننده‌ای که از آن استفاده می‌کند و هم برای تولیدکننده‌ای که محصولات مبتنی بر اینترنت اشیا را تولید می‌کند. اما در این میان عده‌ای از مردم به‌دنبال آن هستند تا حضور ملموس و تأثیرگذاری در این صنعت داشته باشند. این افراد می‌خواهند مهندس اینترنت اشیا شوند.

1606683296_1_0.gif

مفهومی که به اعتقاد بسیاری از جمله خود من تعریف جالبی است. اما سؤال مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که چگونه می‌توانیم به یک مهندس اینترنت اشیا تبدیل شویم. واقعیت این است که مشاغل مرتبط با اینترنت اشیا تا چند وقت دیگر به یکی از مشاغل پرسود دنیای فناوری تبدیل خواهند شد. اینترنت اشیا درست روی نقطه‌ای دست گذاشته است که زندگی همه ما به آن وابسته است. این فناوری با تمام توان در نظر دارد به اشیای فیزیکی اجازه دهد به اینترنت متصل شوند و با یکدیگر تعامل سازنده‌ای برقرار کنند. ارتباطی که هدفش آسودگی زندگی ما است. اما این جمله در حالت کلی آن زیبا است. ما برای آنکه به یک مهندس اینترنت اشیا تبدیل شویم، نیاز داریم تا مهارت‌های مختلف و تجارب بسیاری را کسب کنیم. مایکل راسلان که سرپرست شرکت تحقیقاتی توسعه‌دهندگان در کالیفرنیا را عهده‌دار است بر این باور است که توسعه‌دهندگانی که تصمیم می‌گیرند به وادی اینترنت اشیا وارد شوند، در اغلب موارد در مسیر درستی گام برداشته‌اند، به‌واسطه آنکه در حال سرمایه‌گذاری روی آینده هستند. آینده‌ای که تقریباً تا 5 سال دیگر فراگیر خواهد شد. برآوردی که در این زمینه انجام شده است نشان می‌دهد که نزدیک به 20 درصد از توسعه‌دهندگان از مدت‌ها پیش فرآیند ساخت برنامه‌های کاربردی را برای دستگاه‌های متصل آغاز کرده‌اند. مدت‌ها پیش این سؤال برای من به وجود آمد که چگونه می‌توانم در این راه گام بردارم. پژوهش‌هایی در این زمینه انجام دادم و به نتایج جالبی دست پیدا کردم. بد نیست تجاربی که در این راه به دست آورده‌ام را با شما به اشتراک قرار دهم. اولین موضوعی که باید به‌دنبال آن بروید، مهارت‌های مرتبط با گوشی‌های هوشمند است.

 به‌واسطه آنکه بخش عمده‌ای از فناوری مرتبط با اشیا از قبیل بهینه‌سازی باتری از جهان گوشی‌های هوشمند وارد می‌شوند. در گام دوم باید بدانید چه بخش‌هایی بیشترین متقاضی را دارند. کاملاً مشخص است که گجت‌های هوشمند خانگی و البته صنایع خرده‌فروشی بهترین بازارها را در اختیارتان قرار می‌دهند. البته اگر کمی دقت کنید، این جمله پر بی‌راه نیست. به‌واسطه آنکه بخش عمده‌ای از شرکت‌های فعال در عرضه گوشی‌های هوشمند در حوزه اینترنت اشیا نیز فعال هستند. به سامسونگ نگاه کنید. با سکوی SmartThings خود در حال پیشتازی است. اپل با HomeKit از سویی دیگر در حرکت است و البته گوگل نیز چند سال پیش شرکت نست را خریداری کرد. جالب است زمانی که به‌دنبال کسب مهارت‌های اینترنت اشیا هستید، با مهارت‌های دیگری نیز آشنا می‌شوید. حسگرها استعداد بسیار عجیبی دارند که حجم زیادی از داده‌ها را تولید کنند. داده‌هایی که به تحلیل‌های پیشرفته نیاز دارند، در نتیجه ما به متخصصان خبره داده‌های بزرگ و مهندسان علم داده‌‌ها نیازمند هستیم. کافی است پرونده ویژه شماره قبل را مطالعه کنید تا ببینید متخصصان داده‌های بزرگ چه بازار کار خوبی در اختیار دارند. 

در نتیجه باید بدانید که در زمینه تحلیل ترافیک کلاود، گوشی‌های هوشمند و داده‌ها باید تخصص لازم را به دست آورید. اما به این نکته دقت کنید که مهارت شما نباید تنها در حد آگاهی باشد، شما باید بتوانید به‌راحتی از این ابزارها استفاده کنید. بدون شک تسلط شما بر چنین مهارتی سطح دستمزد شما را افزایش می‌دهد. در کنار مهارتی که به آن اشاره شد، به مهارت دیگری می‌رسیم که در ارتباط با امنیت است.

مطلب پیشنهادی

اینترنت اشیا با این روش‌ها، ارزش کسب‌وکارها را چندبرابر می‌کند
فارستر به‌ابعاد استفاده از IoT در زندگی بشر می‌پردازد

اکثر برنامه‌هایی که در ارتباط با اینترنت اشیا نوشته می‌شوند به آسیب‌پذیری‌هایی آلوده هستند. این مورد تا حدودی طبیعی است، به‌واسطه آنکه زیرساخت‌ها باید از پایه تغییر کنند تا از تعداد آسیب‌پذیری‌ها کاسته شود. پیشنهاد من این است که در ارتباط با حوزه امنیت روی آسیب‌پذیری‌هایی در ارتباط با احراز هویت ناقص، مشکل به‌کارگیری رمزگذاری درست، رابط وب غیرایمن و رابط غیرایمن تلفن‌ همراه متمرکز شوید. همچنین، فراموش نکنید دوربین‌های تحت شبکه و آشکار‌کننده‌های حرکتی به آسیب‌پذیری‌های مختلفی آلوده هستند که به هکرها اجازه می‌دهند به‌راحتی کنترل این دستگاه‌ها را به دست گیرند. در حوزه برنامه‌نویسی نیز پیشنهاد من این است که از مهارت‌های مربوط به زبان‌های سطح پایین غافل نشوید. در حالی که نیاز به مهارت‌های مربوط به زبان سی ضروری است، اما از پی‌اچ‌پی و جاوا اسکریپت غافل نشوید. در این راه باید جاوا، اندروید، CSS و یک بار دیگر تکرار می‌کنیم مهارت‌های جاوا اسکریپت را مورد توجه قرار دهید. اما از یک اصل مهم غافل نشوید، اکثر توسعه‌دهندگان با سخت‌افزارهای اینترنت اشیا مشکل جدی دارند. در نتیجه اگر روی بحث سخت‌افزاری اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری کنید، قطعاً پاداش زحمات خود را دریافت خواهید کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟

دیدگاه‌ها

تصویر آرا
آرا

لطفا این بحث را ادامه بدهید