اصطلاحات فنی نگارش و نشر دیجیتال
تفاوت بین Font، typeface و Font Family در چیست؟
از آنجا که حالا دیگر اکثر متون نوشته شده توسط ما به شکل دیجیتال انجام می‎شود، قلم‎ها و طرح‎ حروف خیلی بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است و خیلی از طراحان گرافیک و به طور کلی عموم مردم به اشتباه این اصطلاحات را با هم اشتباه می‎گیرند. در ادامه نگاه دقیق‎تری به اصطلاحات فنی نگارش و نشر دیجیتال خواهیم داشت.

1606683296_1_0.gif

Typeface: نامی‎ برای علائم و نشان‎های حجاری شده طرح‌دار

تاریخچه اصطلاح Typeface یا همان سبک و طرح حروف، به طور خاص به شکل و سبک نوشتن متون اشاره دارد و بر اساس مجموعه‎ای از حروف الفبا، اعداد و نشانه گذاری‎های مورد نیاز برای بیان یک زبان کامل سازماندهی شده است. بنابراین مجموعه‎ای از اشکال و حروف که ما مثلا به عنوان Arial یا Times New Roman می‎شناسیم Typeface نامیده می‎شود.

Font: یک ابزار (یا فایل) خاص که یک Typeface را در بر دارد

در اصل، یک font یا همان قلم مجموعه‎ای از قالب‎های فلزی شامل حروف و نمادها بوده است که در اندازه مشخصی ساخته می‎شده که شکل و طرح آن بر اساس Typeface است. اگر بخواهیم دقیق‎تر باشیم، یک قلم خاص علامت‎ها و نشانه گذاری‎ها در یک اندازه و حجم (بولد، ایتالیک و غیره) خاص بوده است. بنابراین قالب‎های فلزی Times New Roman, size 12, regular با قالب‎های قلم Times New Roman, size 20, bold فرق دارد و حروفچین بر اساس موارد مورد نیاز برای بخش‎های خاصی از صفحه آنها را انتخاب می‎کرده است.

چاپ مدرن و انتشار دیجیتال از قالب‎های قابل جابجایی حجیم و پیچیده استفاده نمی‎کند، اما عبارت Font همچنان به مکانیزم خاصی اشاره دارد که شامل همین علامت‎ها و نشانه گذاری‎های حجاری است. برای هر نوع نوشتار و نشر دیجیتال، Font فایلی است که typeface را در بر دارد، درست مثل مجموعه قالب‎های فلزی اولیه. به نظر می‎رسد حالا موضوع کمی‎ ساده‎تر شده است. اندازه یک قلم واحد را می‎توان با نرم افزارهای نشر کوچک‎تر و بزرگ‎تر کرد و به این شكل دیگر نیازی به چندین فایل برای اندازه‎های مختلف نیست، اما برای تغییر ظاهر و حجم (بولد، ایتالیک و غیره) ما به فایل‎های جداگانه نیاز داریم.

Font Family: مجموعه‎ای از فونت‎های مرتبط به هم

همان‎گونه که در بالا اشاره شد، فایل کامپیوتری که شامل یک typeface است font نامیده می‎شود، اما یک فایل واحد ممکن است شامل تمام علامت‎ها و نشانه گذاری‎های مورد نیاز برای مجموعه‎ای کامل از گزینه‎های سبک و سیاق یک قلم (مثل متون بولد، ایالیک یا بلک، کاراکترهای خاص کمتر مورد استفاده یا نظاير آن) نباشد. مجموعه‎ای که شامل بیش از یک سبک و سیاق خاص برای قلم باشد font family نامیده می‎شود. بنابراین برای مثال Arial typeface یک font family است که فایل‎های قلم Arial (regular), Arial Narrow, Arial Black, Arial Bold, Arial Italic و Arial Bold Italic را در بر می‎گیرد.

اغلب سیستم عامل‎های مدرن می‎توانند تفاوت یک فونت واحد و یک font family را مشخص کرده و آنها را بر همین اساس طبقه بندی کنند. در ویندوز 10، فولدر Font یک فولدر مخصوص در کنترل پنل است. تنها کافی است فایل‎های فونت مورد نظر خود را در آن کپی کنید تا نصب شوند و بتوانيد از آنها در برنامه‎های مختلف استفاده کنید. آیکون یک فایل فونت واحد به شکل یک فایل نمایش داده می‎شود، اما آیکون یک font family شامل دسته‎ای از فایل‎ها است.

روی آیکون یکی از این دسته فایل‎ها کلیک کنید تا فولدر مربوط به آنها باز شود که تمام فونت‎های مربوط به این font family خاص را نشان می‎دهد. اما اگر شما یک فایل دسته‎ای را کپی کرده و خارج از دایرکتوری Fonts پیست کنید، تمام محتویات آن را به صورت فایل‎های جداگانه مشاهده خواهید کرد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟