با زوم محاسباتی، بعد از گرفتن عکس، ترکیب‌بندی آن را تغییر دهید
اگر بخواهید منظره وسیع و زیبایی که پشت سر سوژه‌تان قرار دارد را به طور کامل در قاب داشته باشید، مجبورید از لنز واید استفاده کنید و این امر سبب خواهد شد فرد مورد نظر در عکس کوچک‌تر دیده شود. نزدیک شدن فرد به دوربین هم مشکل را حل نمی‌کند، زیرا باعث اعوجاج تصویر خواهد شد. معمولاً استفاده از یک لنز تِلِه این اعوجاج را کم می‌کند، اما به قیمت از دست رفتن بخشی از منظره پشت سر وی.

1606683296_1_0.gif

محققان UC Santa Barbara با همکاری شرکت انویدیا روشی ارائه کرده‌اند که این مشکل را برطرف می‌کند. با این روش می‌توان بعد از گرفتن عکس، به طور نرم‌افزاری در ترکیب‌بندی آن تغییراتی ایجاد کرد و موقعیت و اندازه سوژه‌ها در عکس را نسبت به‌هم و به دلخواه تغییر داد. با این روش که زوم محاسباتی (Computational Zoom) نام دارد، می‌توان ترکیب‌بندی‌های جدیدی را نیز در عکس ایجاد کرد. ترکیب‌بندی‌هایی که با دوربین‌های معمول نمی‌توان انجام داد. به‌عنوان مثال، می‌توان فرد را در حالت تِلِه قرار داد و منظره پشت سر او را در حالت واید.

 با قابلیت زوم محاسباتی می‌توان از طریق نرم‌افزار ترکیب‌بندی عکس را تغییر داد. 

در حالت معمول، نور به‌صورت خطوط مستقیم و با زاویه‌ای که وابسته به فاصله کانونی دوربین است، از جسم به دوربین می‌رسد (زاویه میدان دید). در حالی که با این روش تصاویری ایجاد می‌شود که گویی نور در راه رسیدن به دوربین خمیده شده است. برای تغییر عکس گرفته شده به این روش، ابتدا عکاس باید با فاصله کانونی ثابت، چندین عکس در فواصل مختلف مکانی از سوژه بگیرد. سامانه با استفاده از این عکس‌ها، موقعیت و جهت دوربین را در هر عکس تخمین می‌زند و عمق سه‌بعدی تصویر به دست می‌آید. درنهایت می‌توان تصاویر را با ترکیب‌بندی دلخواه تغییر داد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟