با استفاده از سلول‌های خورشیدی
این عینک آفتابی برق تولید می‌کند
اگر جزء آن گروه از افرادی هستید که تمایل دارند برای شارژ گوشی همراه خود از انرژی خورشیدی استفاده کنند، به‌طور معمول به یک مولد تولید انرژی نیازی دارید که سلول‌های خورشیدی را در خود جای داده باشد. برای این منظور باید لباس خاصی را بر تن کرده باشید که سلول‌های خورشیدی را در خود جای داده باشد. اما دانشمندان گزینه‌ ایده‌آل‌تری را پیشنهاد داده‌اند. یک عنیک آفتابی ضمن آن‌که می‌تواند از چشم شما محافظت کند قادر است از نور خورشید نیز انرژی تولید کند.

1606683296_1_0.gif

با توجه به این نکته پژوهشگران موسسه کارلزرو آلمان موفق شدند عینک آفتابی ویژه‌ای را طراحی کنند که به سلول‌های خورشیدی ارگانیک تجهیز شده است. این عینک قادر است از طریق سلول‌های خورشیدی که درون شیشه‌های عینک تعبیه شده است برقی به میزان 200 میلی‌وات را تولید کند. دانشمندان به جای آن‌که از سلول‌های سیلیکونی سنتی برای این منظور استفاده کنند تصمیم گرفتند از سلول‌های خورشیدی ارگانیکی استفاده کنند به دلیل آن‌که این سلول‌ها شفاف، انعطاف‌پذیر و سبک بوده و مهم‌تر از آن به شکل‌ها و رنگ‌های مختلف می‌توان آن‌ها را طراحی کرد.

مطلب پیشنهادی

آی‌بی‌ام اطلاعاتی معادل 330 میلیون کتاب را روی کارتریج کوچکی ذخیره‌سازی کرد

هر یک از سلول‌های خورشیدی قرار گرفته در این عینک‌ها حدود 6 گرم وزن و 1.6 میلی‌متر ضخامت دارند. این سلول‌ها به شکل تجاری و با هدف قرارگیری در فریم‌ عینک‌های آفتابی ساخته شده‌اند. قاب این عینک‌های آفتابی دارای بخش‌های الکترونیکی خاصی همچون ریزپردازش‌گر، دو حس‌گر و دو صفحه‌نمایش است. دکتر الکساندر کلمسن، مدیر گروه Organic Photovoltaics موسسه کارلزرو  در این ارتباط گفته است: «ما انرژی خورشیدی را به حوزه‌ای وارد کردیم که تاکنون هیچ‌یک از فناوری‌های خورشیدی در این زمینه موفق نبودند.» شیشه‌های این عینک انرژی لازم برای فعال کردن بخش‌های الکترونیکی را تامین می‌کند.

این لنزها قادر هستند میزان نوردهی فعلی (میزان تابش نور خورشید) و دمای محیطی را در قالب نوارهای اندازه‌گیری نمایش دهند. در حالی که این عینک‌ها زمانی که در مجاورت نور مستقیم خورشید قرار داشته باشند بهترین عملکرد را خواهند داشت، اما هر یک از شیشه‌های این عینک قادر هستند 200 میلی‌وات برق را در فضای بسته تولید کنند که تقریبا میانگین انرژی است که در اکثر ادارات و مناطق مسکونی این عینک‌ها قادر به تولید آن هستند. هر چند 200 میلی‌وات ممکن است چندان زیاد به نظر نرسد، اما برای آن‌که بتواند انرژی دستگاه‌هایی همچون یک سمعک یا گام‌شمار را تامین کند کافی است. از این فناوری در ارتباط با پنجره ساختمان‌های مسکونی نیز می‌توان استفاده کرد. جایی که فناوری فوق قادر خواهد بود انرژی بیشتری را تولید کند. نتایج این پژوهش و دستاوردهای این گروه آلمانی در مجله Energy Technology به چاپ رسیده است. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟