الگوریتمی که جلوی جعل سند را می‌گیرد
طراحی اسناد کاغذی که به‌سادگی قابل جعل نباشند، از جمله چالش‌هایی است که دولت‌ها همیشه با آن مواجه بوده‌اند. در عصر حاضر که بسیاری از فرآیندهای اداری و قانونی به‌شکل دیجیتال انجام می‌شود، استفاده از اسناد کاغذی همچنان مرسوم است و حتی در مواردی، تنها راه اطمینان از اصالت مدارک، در اختیار داشتن نسخه کاغذی آن‌ مدارک است.

1606683296_1_0.gif

 مدت‌ها است محققان سعی می‌کنند با کمک فناوری‌های دیجیتال راهی برای اطمینان از اصالت اسناد کاغذی بیابند. در این میان، بررسی خصوصیات فیزیکی کاغذ از جمله راهکارهای پیشنهادی است. به‌تازگی گروهی از محققان در انگلستان دریافته‌اند که می‌توان از بافت درون کاغذ به‌عنوان یک شاخص قابل اطمینان برای این کار استفاده کرد. الگوهای درون هر ورق کاغذ درست مثل اثر انگشت انسان منحصر به فرد هستند و می‌توان از این ویژگی برای تعیین اصالت کاغذ استفاده کرد. این الگوهای منحصر به فرد ناشی از توزیع تصادفی ناخالصی‌ها در کاغذ و وجود مواد مختلف با درجه‌های مختلفی از شفافیت است که طی فرآیند تولید کاغذ ایجاد می‌شود.

شکل 2 - استفاده از بافت کاغذ برای شناسایی اصالت کاغذ
سمت راست: الگوهای درون کاغذ (تابش نور از پشت کاغذ) سمت چپ: تصویری از سطح کاغذ (تابش نور از روبه‌رو)

 

احسان تورینی و فنگ هائو از دانشگاه نیوکاسل و سیامک شاهان‌دشتی از دانشگاه یورک در تحقیق خود نشان دادند که می‌توان این الگوهای درون کاغذ را به‌سادگی و با یک دوربین معمولی ثبت کرد و با استفاده از الگوریتم ویژه‌ای، خصوصیات هر برگ کاغذ را از تصویر استخراج کرد. در گذشته تلاش‌هایی برای شناسایی اصالت کاغذها انجام شده بود که بیشتر بر بررسی سطح کاغذ متکی بود و به‌عنوان مثال از پرتو لیزر، اسکنر یا حتی میکروسکوپ برای ثبت ویژگی‌های کاغذ استفاده می‌شد. اما روش جدید به‌دلیل توجه به الگوهای موجود درون کاغذ قابلیت اطمینان بیشتری دارد. در این روش، از یک سوی کاغذ نور تابانده می‌شود و از سوی دیگر با یک دوربین معمولی از کاغذ عکس گرفته می‌شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟