خداحافظی با نابینایی با فلت‌اکسوپ
این میکروسکوپ تخت کاشتنی موهبت دیدن را یکبار دیگر زنده می‌کند
پژوهشگران دانشگاه رایس موفق به طراحی ریزتراشه‌ای شده‌اند که می‌تواند باعث بهبود وضعیت بینایی در افرادی شود که توانایی دیدن را از دست داده‌اند. ریزتراشه فوق قادر از طریق چند حس‌گر هوشمند قادر است تصاویر دنیای خارج را در مغز افراد نابینا بازسازی کند.

1606683296_1_0.gif

زمانی که افراد مشکلات شنوایی یا بینایی پیدا می‌کنند در اغلب موارد ترجیح می‌دهند به طور مستقیم به مطلب پزشک مراجعه کرده و از او درخواست کنند تا بیماری آن‌ها را برطرف کند. اما پژوهشگران دانشگاه رایس در این زمینه یک گام رو به جلو برداشته‌اند. پژوهشگران این دانشگاه موفق به طراحی میکروسکوپ تختی شده‌اند که قادر است اطلاعات را به شکل مستقیم به درون مغز انسان‌ها وارد کند. این میکروسکوپ تخت که فلت‌اکسوپ (FlatScope) نام دارد درون مغز افراد کاشته شده و به‌طور همزمان قادر است هر دو وظیفه نظارت بر سلول‌های عصبی و تحریک آن‌ها را به خوبی انجام دهد. این تراشه نه تنها باید جزییات بیشتری را نسبت به سلول‌های عصبی معمولی که در مغز قرار دارند ضبط کند، بلکه باید به سطحی از اثرگذاری در مغز دست پیدا کند که به مغز اجازه دهد داده‌هایی را که به عنوان ورودی دریافت کرده است را پردازش کند.

این پروژه در اصل به دنبال آن است تا یک رابط عصبی با وضوح بالا را تولید کند. اگر این پروژه با موفقیت به سرانجام برسد، قادر خواهد بود یکبار دیگر نعمت بینایی را به افرادی که نابینا شده‌اند باز گرداند. پژوهشگران این پروژه گفته‌اند این امکان وجود دارد از چنین الگویی در زمینه بهبود اعصاب شنوایی نیز استفاده کرد. اگر پژوهشگران بتوانند راهی برای تفسیر سریع فعالیت‌ سلول‌های عصبی پیدا کنند، آن‌گاه می‌توانند حس‌گرهای هوشمندی را طراحی کنند که درون مغز کاشته می‌شوند و داده‌های سمعی و بصری را در ارتباط با حس‌هایی که در مغز از میان رفته‌اند به درون آن وارد کنند.

لازم به توضیح است که این تراشه هنوز در مراحل اولیه تولید به سر می‌برد و تا زمان ساخت یک محصول تجاری راه طولانی را پیش رو دارد. اما این پروژه نشان داد که در آینده بیماری‌هایی نظیر نابینایی و ناشنوایی ممکن است برای همیشه درمان شوند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟