رابط مغزوکامپیوتر از بین برنده درد
این رابط مغز و کامپیوتر مشکل کمر درد را حل می‌کند
یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که انسان‌ها در طول حیات خود بارها و بارها آن‌را تجربه می‌کنند کمر درد است. با این وجود علت تعدادی از کمر دردها مشخص نیست و پزشکان پاسخ روشنی برای آن ندارند. در بعضی موارد نوروپاتی محیطی (اختلال در اعصاب) باعث به وجود آمدن دردهای مزمن می‌شود، اما به نظر می‌رسد پژوهشگران برای حل این مشکل راه‌کار جدیدی ابداع کرده‌اند.

1606683296_1_0.gif

پژوهشگران دانشگاه توبینگن آلمان موفق به ساخت رابط مغز و کامپیوتری شدند که نه تنها قادر است مشکلات مرتبط با دردهای عضلانی را تسکین دهد، بلکه این پتانسیل را دارد تا به منظور حل مشکل بی‌خوابی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

 این گروه از پژوهشگران گفته‌اند که رابط فوق قادر است پالس‌هایی که میان سلول‌های عصبی مخابره می‌شود را دریافت کرده و پالس‌هایی که همانند پارازیت بوده و باعث به وجود درد می‌شوند را منحرف سازد. به عبارت دقیق‌تر رابط فوق این توانایی را دارد تا مسیر دردهای عضلانی را معکوس کرده و به نوعی شدت درد را کم کرده یا آن‌را به‌طور کامل را میان ببرد. دردهای کمر به چند دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول دردهای دیسک خفیف هستند.

 این دردها باعث التهاب موضعی می‌شوند که به مرور زمان و تحت تاثیر یکسری فاکتورها ممکن است به دردهای جدی‌تر تبدیل شوند. عده‌ای از دردها به واسطه آسیب دیدن عصب‌ها به وجود می‌آیند که از آن جمله به سیاتیک و سایر دردهای نوروپاتیک می‌توان اشاره کرد. یکسری از دردها به واسطه اختلالات اسکلتی عضلانی به وجود می‌آیند که در اثر صدمه دیدن عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها یا استخوان‌های ستون فقرات به وجود می‌آیند. در تمامی این حالات بدن انسان از فعالیت طبیعی خود خارج شده و با ارسال نشانه‌‌ای معکوس این موضوع را به ما گوشزد می‌کند. تا پیش از این دانشمندان بر این باور بودند که دیگر این امکان وجود ندارد تا اعصاب آسیب‌دیده را به حالت اولیه خود بازگرداند. اما این حرف به طور کامل صحیح نیست، به واسطه آن‌که رابط ساخته شده از سوی این گروه از دانشمندان خلاف این حرف را به اثبات رسانده است.

مطلب پیشنهادی

ده استارتاپ که می‌خواهند مغز را به کامپیوتر متصل کنند

 این گروه از پژوهشگران در بخشی از مقاله خود آورده‌اند: «ما موفق به ساخت یک سامانه بازخوردگیری از سلول‌های عصبی به منظور تسکین دردهای اسکلت عضلانی شدیم. از طریق سامانه فوق این امکان وجود دارد تا بازخورد دقیق و سریعی از شرایط دینامیکی بدن به دست آورد. این سامانه به مغز یک بیمار اجازه می‌دهد تا درد را تسکین دهد.» امروزه پزشکان برای کاهش دردهای اصلی و مرکزی از ترکیب یکسری داروها و اندروفین‌ها استفاده می‌کنند. این گروه از دانشمندان این‌گونه استدلال می‌کنند که اعصاب می‌توانند سیگنال‌های درد را انتقال دهند و رابط مغز و کامپیوتر آن‌ها می‌تواند این فرآیند انتقال درد را معکوس کند. این گروه از دانشمندان بر مبنای نظریه پلاستیسیته سلول عصبی/ انعطاف‌پذیری سلول عصبی (Brain plasticity) این رابط مغز و کامپیوتر را ساخته‌اند. نظریه فوق می‌گوید، سلول‌های عصبی قادر هستند دومرتبه و حتا پس از جراحت برداشتن به بازیابی اتصالات خود بپردازند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟