eSIM سیم‌کارتی با پتانسیل بالا
گوشی‌های هوشمند مجهز به سیم‌کارت‌های الکترونیکی به میدان وارد می‌شوند
موسسه پژوهشی IHS Markit در گزارشی که به تازگی منتشر کرده به این نکته اشاره کرده است که تولید‌کنندگان گوشی‌های هوشمند از دو سال دیگر از سیم‌کارت‌های (eSIM) سرنام Embedded SIM که به نام سیم‌کارت‌های الکترونیکی مشهور هستند، در محصولات خود استفاده خواهند کرد.

1606683296_1_0.gif

سیم‌کارت الکترونیکی، گونه‌ای از انواع سیم‌کارت‌ها بوده که به یک تراشه قابل برنامه‌ریزی تجهیز شده است. نزدیک به دو سال پیش بود که دو شرکت اپل و سامسونگ با سازمان GSMA در ارتباط با تولید سیم‌کارت‌های الکترونیکی مذاکراتی داشتند. GSMA در آن زمان اعلام کرد که در سال 2016 میلادی این پروژه را وارد فاز اجرایی خواهد کرد. اکنون موسسه تحقیقات HIS Markit پیش‌بینی کرده است تا سال 2021 بالغ بر 986 میلیون دستگاه از این مدل سیم‌کارت‌ها استفاده خواهند کرد. بنابر آمار منتشر شده از سوی این موسسه تحقیقاتی در سال گذشته میلادی چیزی در حدود 109 میلیون دستگاه مجهز به این سیم‌کارت‌ها روانه بازار شدند.

 لازم به توضیح است که در حال حاضر محصولات معروفی همچون سامسونگ گیر اس 2 کلاسیک از سیم‌کارت‌های الکترونیکی پشتیبانی می‌کنند. موسسه فوق بر این باور است که بازار این مدل سیم‌کارت‌ها هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد، با این وجود در آینده نزدیک گجت‌های پوشیدنی، لوازم الکترونیکی مصرفی و دستگاه‌های اینترنت اشیا از این سیم‌کارت‌ها استفاده خواهند کرد. همچنین دستگاه‌های M2M (ماشین با ماشین) و تبلت‌ها بخش اعظمی از بازار سیم‌کارت‌های الکترونیکی را از آن خود خواهند کرد. اما به مرور زمان سیم‌کارت‌های فوق به شکل گسترده‌تری در گوشی‌های هوشمند به کار گرفته خواهند شد. از مزایای شاخص این سیم‌کارت‌ها می‌توان به قابلیت ذخیره‌سازی بیشتر اطلاعات نسبت به سیم‌کارت‌های رایج و تهیه نسخه پشتیبان از محتوای سیم‌کار در فضای کلاود اشاره کرد. اما در مقابل این سیم‌کارت‌ها با معایبی نیز همراه هستند که از آن جمله می‌توان به امکان هک شدن آن‌ها، سوء‌استفاده، جعل الکترونیکی و در نهایت پشیتیبانی فنی سطح بالا اشاره کرد.

موسسه مارکیت پیش‌بینی کرده است که از سال آینده میلادی تولیدکنندگان سطح متوسط به سراغ عرضه چنین محصولاتی خواهند رفت. در نتیجه انتظار می‌رود در سال آینده میلادی شاهد عرضه گوشی‌های هوشمندی باشیم که از این سیم‌کارت‌ها پشیتبانی خواهند کرد. اما با آغاز سال 2019 میلادی تولیدکنندگان طراز اول گوشی‌های هوشمند به این میدان وارد خواهند شد که خود سرآغازی بر یک تحول عظیم خواهد بود. IHS معتقد است با ورود سه تولیدکننده بزرگ اپل، سامسونگ و هوآوی به این میدان و معرفی این فناوری در محصولات خودشان، شرکت‌های دیگر نیز ترغیب خواهند شد به این بازار رقابتی وارد شوند.

همین موضوع باعث می‌شود تا روند تعویض سیم‌کارت‌ها کمی سریع‌تر شود. هیچ‌یک از دو شرکت اپل و هوآوی درباره سیاست‌های خود در ارتباط با سیم‌کارت‌های الکترونکی اظهارنظری نداشته‌اند، همچنین سخن‌گوی سامسونگ گفته است، درباره شایعات منتشر شده هیچ نظری ندارد. با این حال، موسسه فوق تخمین زده است که سیم‌کارت‌های امروزی به مرور زمان و در یک بازه کند زمانی از میدان خارج خواهند شد. در نتیجه با ورود به سال 2021  میلادی نیز چیزی در حدود 1.5 میلیارد دستگاه همراه از سیم‌کارت‌های رایج امروزی استفاده خواهند کرد. 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟