در انتظار نسل جدیدی از کارت‌های گرافیکی
معماری Max-Q انویدیا دنیای لپ‌تاپ‌های بازی را دگرگون می‌کند
اگر به ابزارهای پیرامون خود نگاهی داشته باشید، مشاهده می‌کنید همه ابزارها به سمت کوچک‌تر و نازک‌تر شدن در حال حرکت هستند. لپ‌تاپ‌ها یکی از پر استفاده‌ترین ابزارهای الکترونیکی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و تولیدکنندگان این دستگاه‌ها همراه به دنبال آن هستند تا ابزارهایی ظریف‌تر و در عین حال قدرتمندتر را تولید کنند. به نظر می‌رسد کلید دستیابی به چنین موفقیتی در دستان انودیا قرار دارد.

1606683296_1_0.gif

توان پردازشی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران حرفه‌ای و به ویژه گیمرها در زمان خرید یک کامپیوتر جدید است. در حالی که بسیاری از گیمرها تا پیش از این به دلیل قدرت محاسباتی بالا به سراغ کامپیوترهای شخصی می‌رفتند اما به نظر می‌رسد در آینده نزدیک به سمت لپ‌تاپ‌ها متمایل خواهند شد. به واسطه آن‌که شکاف بزرگ قدرت محاسباتی در انجام کارهای گرافیکی و به ویژه بازی‌ها از میان خواهد رفت.

انودیا بزرگ‌ترین سازنده تراشه‌های گرافیکی جهان دیروز و در جریان برگزاری کنفرانس خود در کامپیوتکس 2017 از معماری جدیدی موسوم به Max-Q برای کارت‌های گرافیکی رونمایی کرد. این معماری جدید به تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌ها اجازه‌ خواهد دستگاه‌های ویژه‌ گیمرها را باریک‌تر و کم صداتر از قبل تولید کنند. این شرکت مدعی شده است معماری جدید سه برابر ظریف‌تر و سه برابر قدرتمندتر از اسلاف خود قادر است محاسبات را انجام می‌دهد.

جن سون هوآنگ، مدیرعامل این شرکت در جریان برگزاری رویداد دیروز به این نکته اشاره کرده تا پایان سال جاری میلادی لپ‌تاپ‌هایی با معماری مبتنی بر Max-Q روانه بازار خواهند شد. انودیا می‌گوید: «تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌ها قادر هستند در آینده لپ‌تا‌پ‌هایی را تولید کنند که تنها 18 میلی‌متر ضخامت داشته، اما در مقابل در انجام بازی‌ها عملکرد آن‌ها 70 درصد بهبود پیدا کرده باشد.»

لپ‌تاپ‌هایی که بر مبنای معماری Max-Q تولید می‌شوند، از سری کارت‌های گرافیکی GTX 10 استفاده خواهند کرد. علاوه بر این، به لطف فناوری whisperMode این امکان وجود دارد تا نرخ فریم بازی‌ را به گونه‌ای دستکاری و مدیریت کرد تا لپ‌تاپ در زمان اجرای یک بازی خنک و بی صدا به فعالیت خود ادامه دهد. انودیا گفته است: «لپ‌تاپ‌های مبتنی بر این معماری ضخامتی در حدود یک مک‌بوک ایر اپل و وزنی در حدود 2.3 کیلوگرم خواهند داشت. هنگامی که لپ‌تاپ‌هایی مبتنی بر معماری Max-Q به بازار عرضه شوند خط تولید لپ‌تاپ‌های بازی همچون Razer که مجهز به کارت گرافیکی GTX 1060  هستند حذف خواهند شد، به واسطه آن‌که لپ‌تاپ‌های جدید در مقایسه با تراشه‌های GTX 1060 به لحاظ کارایی در زمان انجام بازی‌های 4K با تنظیم AAA نزدیک به 1.8 برابر سریع‌تر عمل می‌کنند.»

لازم به توضیح است که انودیا تنها به بازمهندسی تراشه و معماری Max-Q بسنده نکرده و همچنین راه‌انداز‌ها، سامانه‌های خنک‌کننده و دفع حرارات و دیگر مولفه‌های سخت‌افزاری را مورد بازنگری و بهینه‌سازی قرار داده است. همچنین یکسری بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری نیز انجام داده است. به گونه‌ای که حجم کاری میان پردازنده گرافیکی و مرکزی تقسیم شده و به این شکل تعادلی میان پردازش و حرارت به وجود آید. در جریان برگزاری این کنفرانس جن سون هوانگ به مخاطبان یک لپ‌تاپ پنج پوندی مبتنی بر معماری جدید Max-Q را نشان داد که بازی Project car 2 را با سرعت و روانی بسیار بالایی اجرا می‌کرد. 

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟