دستیابی به حداکثر کارایی
چگونه می‌توانیم مانیتور را اورکلاک کرده و به حداکثر کارایی دست پیدا کنیم؟
تقریبا همه اهالی فن و به ویژه گیمرها می‌دانند که چگونه باید پردازنده، کارت گرافیک و حافظه اصلی سامانه خود را برای دستیابی به حداکثر کارایی ممکن اورکلاک کنند. تکنیکی که به این گروه از افراد اجازه می‌دهد به سرعتی فراتر از سرعت استاندارد قطعه خود دست پیدا کنند. اما در این میان عده کمی از کاربران اطلاع دارند که مانیتور کامپیوتر نیز این قابلیت را دارد تا اورکلاک شود. اورکلاک کردن مانیتور فرآیندی ساده است که به واسطه آن به عملکردی فراتر از حالت عادی دست پیدا می‌کنید.

1606683296_1_0.gif

تولیدکنندگان مانیتورها برای آن‌که اطمینان حاصل کنند محصولات تولیدی آن‌ها با انواع مختلف سامانه‌های کامپیوتری به خوبی کار می‌کند و در زمان نمایش تصاویر مشکلی برای کاربران به وجود نمی‌آید، سرعت ساعت/عملکرد (نرخ تجدیدپذیری/نوسازی) مانیتور را به عمد کاهش می‌دهند. البته چند وقتی است که تعدادی از تولیدکنندگان مانیتورها، محصولات خود را با نرخ‌های تجدیدپذیری فراتر از حالت عادی و فراتر از 60 هرتز به بازار عرضه می‌کنند تا به این شکل عملکرد مانتیور بیش از اندازه کاهش پیدا کند.

مزایای اورکلاک کردن یک مانیتور چیست؟

نرخ تجدیدپذیری بالا تجربه یک بازی روان و دلنشین را به همراه دارد، به واسطه آن‌که تعداد فریم‌هایی که یک مانتیور در یک ثانیه قادر است آن‌ها را نشان دهد افزایش پیدا می‌کند.

اورکلاک کردن مانتیور مشکل پارگی تصویر را کم می‌کند. این مشکل به واسطه عدم تعادل میان نرخ تجدیدپذیری خروجی کارت گرافیک و ظرفیت مانیتور به وجود می‌آید. به‌طور مثال هنگامی که بازی Battlefiled 4 را اجرا می‌کنید، خروجی کارت گرافیک برابر با 100 فریم در ثانیه است، این در حالی است که مانیتور شما در حالت پیش‌فرض نرخ تجدیدپذیری 60 هرتز را ارائه می‌کند. در این حالت، در هر ثانیه 40 فریم نشان داده نشده و مشکل پارگی تصویر به وجود می‌آید. برای حل این مشکل باید نرخ تجدیدپذیری مانیتور افزایش پیدا کند تا مشکل پارگی تصویر برطرف شود.

مراحلی که برای اورکلاک کردن مانیتور باید انجام دهید

مرحله اول، ابتدا برنامه AMD/ATI Pixel Clock Patcher را نصب کنید. این برنامه درایور ویدیویی شما را برای برای دستیابی به نرخ نوسازی بالاتر مانیتور ارتقا می‌دهد.

مرحله دوم، زمانی که برنامه یاد شده را اجرا می‌کنید، برنامه فوق باید بتواند کارت گرافیک شما را شناسایی کرده و در ادامه پیغام Patch found values را به شما نشان دهد. در این حالت باید روی دکمه yes کلیک کنید، در این حالت به شما اعلام می‌شود که مقادیر برای دستیابی به نرخ بالاتر نوسازی به‌روزرسانی شده‌اند.

مرحله سوم، در مرحله بعد باید برنامه ToastyX’s custom Resolution Utility که به CRU معروف است را نصب کنید. این برنامه به شما اجازه می‌دهد مانیتور خود را برای دستیابی به نرخ نوسازی بالاتر تنظیم کنید. (ما در این مقاله تفکیک‌پذیری (رزولوشن) را مورد بررسی قرار نداده‌ایم در نتیجه اگر به دنبال دستیابی به حداکثر تفکیک‌پذیری هستید اینکار را با دانش کامل انجام دهید.)

مرحله چهارم، زمانی که برنامه CRU را نصب کردید، آن‌را باز کرده و مانیتور خود را از منوی بازشونده‌ای که در بالا سمت چپ قرار دارد انتخاب کنید.

مرحله پنجم، اکنون روی دکمه Add که در پایین کادر Detailed resolutions قرار دارد کلیک کنید.  در پنجره جدیدی که باز می‌شود مقداری که برای دستیابی به نرخ نوسازی بالاتر مدنظر دارید را وارد کنید.

مرحله ششم، پیشنهاد ما این است که فرآیند اورکلاک کردن را با مقادیر کم مثل 10هرتز افزایش دهید و اگر مشاهده کردید که همه چیز خوب کار می‌کند در ادامه مقدار را به آرامی افزایش دهید. هر زمان ناپایداری را مشاهده کردید مقدار را کم کنید.

مرحله هفتم؛ اکنون دکمه Ok که در پایین کادر Detailed resolutions قرار دارد را کلیک کنید تا این مقدار به گزینه اول تفکیک‌پذیری شما تبدیل شود.

مرحله هشتم، اکنون کامپیوتر خود را راه‌اندازی مجدد کنید تا تفکیک‌پذیری جدید اعمال شود. توصیه می‌کنیم که اگر ناپایداری در عملکرد را در ارتباط با نرخ نوسازی مشاهده کردید از طریق برنامه CRU نرخ نوسازی را کم کنید.

آزمایش نرخ نوسازی اعمال شده

برای آن‌که بتوانید نرخ نوسازی جدید اعمال شده را آزمایش کنید به ابزارهای سنجش حرکت تصاویر که در سایت Blurbusters قرار دارند، نیاز دارید. زمانی که این ابزار را اجرا کردید به نحوه حرکت تصاویر در فریم‌های مختلف نگاه کنید.

شما باید بتوانید حرکت نرم تصاویر را در نرخ فریم در ثانیه (fps) بالا بدون مشکل خاصی مشاهده کنید. اگر نرم‌افزار یاد شده هیچ پرشی در فریم‌ها مشاهده نکند، یک شاخص سبز رنگ VALID را در پایین مانتیور نشان می‌دهد.

اگر پرش فریم‌هایی مشاهده کردید، به برنامه CRU بازگشته و و نرخ نوسازی را به میزان 1هرتز افزایش داده و دومرتبه کامپیوتر را راه‌اندازی مجدد کرده و آزمایش فوق را یکبار دیگر انجام دهید تا زمانی که به پایداری دست پیدا کنید.

اگر افزایش نرخ نوسازی روی روشنایی و رنگ صفحه‌نمایش تاثیر منفی گذاشته است، اگر از کارت گرافیک رادئون استفاده می‌کنید کافی است به مسیر Radeon Settings -> Preferences ->Radeon Additional Settings -> Display Color رفته و میزان اشباع، روشنایی و کنتراست را مطابق با آن مقداری که در نظر دارید برای مانیتور تنظیم کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟