یک تبلت ویندوزی قدرتمند که می‌تواند نقش لپ‌تاپ را ایفا کند!
نقد و بررسی تبلت دومنظوره گلکسی بوک سامسونگ
یکی از حوزه‌هایی که سامسونگ تقریباً به‌تازگی وارد آن شده است، مربوط به تبلت‌های دومنظوره یا اصطلاحاً هیبریدی است. تبلت‌های هیبریدی در واقع تبلت‌هایی هستند که از بستر سخت‌افزاری قدرتمندی بهره‌مند هستند و اغلب به سیستم عامل ویندوز مایکروسافت مجهز می‌شوند و می‌توانند علاوه بر تبلت، نقش یک لپ‌تاپ را هم برای کاربران ایفا کنند.

1606683296_1_0.gif

از آنجا که این تبلت‌ها قادرند کارایی تبلت و لپ‌تاپ را به طور هم‌زمان ارائه کنند، به‌ آن‌ها لقب هیبریدی داده شده است که ما این اصطلاح را «دوکاره» یا «دومنظوره» خطاب کرده‌ایم. جدیدترین تبلت دومنظوره‌ای که سامسونگ امسال از آن پرده‌برداری کرد، گلکسی بوک نام دارد. این تبلت در ماه فوریه 2017 به‌صورت رسمی از سوی غول کره‌ای صنعت موبایل معرفی شد و خیلی زود توانست توجه علاقه‌مندان به فناوری و تبلت‌های دومنظوره را جلب کند. تبلت مذکور شامل دو نسخه مختلف 10.6 اینچی و 12 اینچی می‌شود که نسخه 12 اینچی آن به‌مراتب قدرتمندتر است و از بستر سخت‌افزاری پیشرفته‌تری بهره می‌برد. ما هم این نسخه از تبلت گلکسی بوک را برای بررسی خود انتخاب کرده‌ایم(شکل 1).  جدول شماره 1 مشخصات فنی تبلت هیربدی 12 اینچی سامسونگ را نشان می‌دهد.

مطلب پیشنهادی

ترفندهای گلکسی اس 8 و اس 8 پلاس (بخش اول)
آشنایی با قابلیت‌های جالب و ترفندهای پرچمداران جدید سامسونگ
 
شکل 1 - نمایی از تبلت گلکسی بوک سامسونگ در حالت ایستاده به همراه کیبورد اختصاصی
 
طراحی و ظاهر
بدنه گلکسی بوک سامسونگ از ترکیب آلومینیوم، پلاستیک و شیشه تشکیل می‌شود. متأسفانه فریم اصلی تبلت پلاستیکی است که با در نظر گرفتن قیمت بالای آن کمی ناامیدکننده به نظر می‌رسد، اما پنل پشتی دستگاه از جنس آلومینیوم طراحی شده و به‌طبع مقاومت مطلوبی دارد. گوشه‌های دستگاه حالتی خمیده دارند و این مسئله ظاهری متعارف را برای دستگاه به وجود آورده است. ابعاد بدنه تبلت مد نظر برابر با 7.4 در 199.8 در 291.3 میلی‌متر است. گلکسی بوک سامسونگ با نمایشگر 12 اینچی خود ضخامت بدنه ناچیز 7.3 میلی‌متری را ارائه می‌کند که این مسئله ظرافت طراحی سامسونگ را به رخ می‌کشد(شکل 2).
شکل 2 - نحوه اتصال کاور تبلت گلکسی بوک سامسونگ به پشت بدنه دستگاه
 

مطلب پیشنهادی

راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی (سال 2017) + عکس
مقایسه بهترین هدست‌های واقعیت مجازی سال 2017
تبلت گلکسی بوک سامسونگ در دو سمت پنل پشتی خود حالت آهنربایی خاصی دارد و به این صورت امکان نصب کاور اختصاصی دستگاه در حالت‌های مختلف به آن فراهم می‌شود. کاور اختصاصی تبلت کیبورد باکیفیتی دارد که تایپ کردن با آن لذت‌بخش خواهد بود. این کیبورد از طریق کانکتوری که در لبه زیرین تبلت تعبیه شده به آن متصل خواهد شد. قلم S Pen تبلت گلکسی بوک هم عضو نگه‌دارنده اختصاصی دارد که به گوشه‌ای از کاور تبلت نصب می‌شود. به این ترتیب، قلم استایلوس بدون هیچ مشکلی در کنار تبلت قرار داده خواهد شد. جالب است بدانید طبق ادعای سامسونگ این قلم می‌تواند تا 4000 سطح فشار را تشخیص دهد. اگر تبلت گلکسی بوک سامسونگ را به‌صورت افقی روی میز قرار دهید، دو پورت اتصال USB C دستگاه و سوکت هدفون آن در لبه سمت راست بدنه قرار خواهند گرفت و دکمه‌های پاور و تنظیم صدا هم در لبه بالایی تبلت مستقر می‌شوند. در این حالت، لبه سمت چپ دستگاه هم شیار مایکرو اس‌دی را در بر خواهد گرفت (شکل 3).
شکل 3 - نحوه قرار گرفتن قلم S Pen تبلت گلکسی بوک سامسونگ
 
از نظر ظاهری کمتر کسی می‌تواند با دیدن گلکسی بوک سامسونگ عاشق آن نشود! ظاهر دستگاه بسیار چشم‌نواز طراحی شده و زمانی که از نمای جلو به صفحه نمایش آن نگاه کنید، حس کم‌نظیری به شما منتقل می‌شود. هر فردی در این شرایط متوجه می‌شود که در حال مشاهده یک تبلت قدرتمند و باکیفیت است. وزن نه‌چندان بالای 754 گرمی دستگاه هم قابلیت حمل آن را ساده‌تر کرده است و از دیگر ویژگی‌های مثبت تبلت مذکور به شمار می‌رود. به صورت کلی، گلکسی بوک سامسونگ از نظر طراحی و ظاهر یک تبلت باکیفیت است که بی‌شک انتظارات هر کاربری را بر آورده می‌کند.

مطلب پیشنهادی

نقد و بررسی آیپد پرو 10.5 اینچی اپل + عکس
یک تبلت زیبا و قدرتمند اما گران قیمت!
صفحه نمایش و باتری
سامسونگ در گلکسی بوک از صفحه نمایشی سوپر آمولد با وضوح تصویر 2160 در 1440 پیکسل استفاده کرده است. این مسئله سبب شده که تراکم پیکسلی صفحه نمایش دستگاه تقریباً به 216 پیکسل در هر اینچ برسد که تراکم پیکسلی متعارفی برای تبلت‌ها است. حاشیه‌های صفحه نمایش دستگاه کمی ضخیم هستند، اما این مسئله چندان حائز اهمیت نیست و از زیبایی دستگاه کم نمی‌کند. صفحه نمایش تبلت مذکور از فناوری HDR بهره می‌برد؛ بنابراین، نقاط تاریک و روشن تصاویر در نمایشگر دستگاه با کیفیت بالایی به تصویر کشیده شده و تفکیک‌پذیر هستند. (شکل 4)
شکل 4 - نمایی از صفحه نمایش تبلت گلکسی بوک سامسونگ در کنار کاور دستگاه
 
از آنجا که صفحه نمایش تبلت گلکسی بوک از نوع OLED است، احتمال دارد به‌مرور زمان پیکسل‌های آن در نمایش رنگ‌های روشن دچار تنزل شوند و وضوح ابتدایی را نداشته باشند. برخی از منابع درباره پدیدار شدن این مسئله در نمایشگر گلکسی بوک سامسونگ گزارش‌هایی ارائه کرده‌اند که لازم بود در این بررسی به آن اشاره کنیم، اما ما صحت این ادعا را رد یا تأیید نمی‌کنیم. با توجه به بزرگ بودن صفحه نمایش دستگاه، تماشای فیلم و ویدئو در آن لذت‌بخش است. همچنین، زاویه دید صفحه نمایش گلکسی بوک هم مطلوب است و محدوده مناسبی را تحت پوشش قرار می‌دهد. در مجموع، کیفیت نمایشگر تبلت گلکسی بوک سامسونگ را باید از نقاط قوت طراحی آن در نظر بگیریم (شکل 5).
شکل 5 - نمایی از صفحه نمایش دستگاه تحت زاویه
اما درباره شارژدهی باتری این تبلت انتظار معجزه نداشته باشید! باتری 39.04 وات ساعتی این محصول در بنچمارک‌های مختلف نتایج نسبتاً یکسانی را به ثبت رسانده که همگی نشان می‌دهند شارژدهی معمولی را برای دستگاه به همراه دارد. در تستی که برای سنجش توان شارژدهی باتری در حین وب‌گردی و اتصال به وای‌فای در روشنایی نمایشگر 200 نیت انجام شد، باتری گلکسی بوک سامسونگ توانست 411 دقیقه انرژی مورد نیاز دستگاه را تأمین کند که رکوردی نه‌چندان خوب برای یک تبلت دومنظوره است. توصیه می‌کنیم کاربران این تبلت همیشه شارژر دستگاه را به همراه خود داشته باشند. (شکل 6)
شکل 6 - نتایج بنچمارک باتری گلکسی بوک در حین وب‌گردی با وای‌فای و روشنایی 200 نیت
 

مطلب پیشنهادی

با عجیب‌ترین لپ‌تاپ‌های حال حاضر جهان آشنا شوید
سیستم عامل و قابلیت‌های کاربردی
گلکسی بوک سامسونگ به‌طور پیش‌فرض از سیستم عامل ویندوز 10 نسخه خانگی بهره می‌برد. یکی از ویژگی‌های خوب و کاربردی که در این تبلت ارائه شده است، قابلیت سامسونگ فلو (Flow) است که به موجب آن کاربران می‌توانند سایر گجت‌های هوشمند برند سامسونگ خود را با تبلت مورد نظر در تعامل قرار دهند. زمانی که این تعامل برقرار شود، علاوه بر امکان رد و بدل بی‌دردسر فایل، قابلیت‌هایی همچون قفل‌گشایی از نمایشگر تبلت گلکسی بوک با لمس اسکنر انگشت گوشی برند سامسونگ فراهم می‌شود. به بیان دیگر، یک لایه امنیتی بیومتریک به این صورت در تبلت گلکسی بوک ایجاد خواهد شد.
متأسفانه تبلت گلکسی بوک سامسونگ به حسگر دوربین IR یا اسکنر انگشت اختصاصی مجهز نیست و قابلیت فلو تنها راهی است که در آن امکان استفاده از بسترهای امنیتی بیومتریک را فراهم می‌کند. مطمئناً اگر تبلت نام برده از دوربین IR بهره‌مند می‌شد و قابلیت تشخیص چهره کاربر را ارائه می‌کرد، حالتی پیشرفته‌تری را در بر می‌گرفت و بی‌شک می‌توانست بیش از پیش توجه کاربران را جلب کند. بدیهی است تبلت دومنظوره گلکسی بوک از قابلیت ویندوز هلو (Hello) مایکروسافت هم پشتیبانی به عمل نمی‌آورد. آخرین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که ترک‌پد تبلت گلکسی بوک سامسونگ از دستورات اشاره‌ای ویندوز 10 پشتیبانی به عمل می‌آورد. همچنین، دستگاه از قابلیت Air Command پشتیبانی می‌کند که به موجب آن کاربر می‌تواند به‌نحو بهتر و سریع‌تری از قلم S Pen باکیفیت مجموعه استفاده کند(شکل 7).
شکل 7 - گلکسی بوک سامسونگ در کنار قلم S Pen و گوشی هوشمند این برند
 

مطلب پیشنهادی

چگونه با آیپد پرو، روتر ایسوس و گجت‌های دیگر دفتر کاری ایده‌آل بسازیم + عکس
قدرت عملکرد و قابلیت پردازشی
یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت تبلت گلکسی بوک سامسونگ مربوط به پردازنده قدرتمند و بهینه آن می‌شود. سامسونگ در این تبلت از پردازنده Intel Core i5-7200U استفاده کرده که از نسل هفتم سری پردازنده‌های اینتل بوده و ریزمعماری کبی‌لیک (Kaby Lake) را ارائه می‌کند. این پردازنده دوهسته‌ای است و فرکانس کاری عادی 2.5 گیگاهرتزی دارد، اما در حالت توربو فرکانس کاری هسته‌های پردازشگر آن به 3.1 گیگاهرتز خواهد رسید. حافظه اصلی تبلت گلکسی بوک 8 گیگابایتی و از نوع DDR3 در نظر گرفته شده و پردازنده گرافیکی Intel HD Graphics 620 هم در آن ایفای نقش می‌کند. 
مجموعه‌ای که از آن نام بردیم و در تبلت گلکسی بوک سامسونگ استفاده شده‌، یک مجموعه بسیار قدرتمند است که شاید در کمتر تبلت هیبریدی شاهد آن باشید. بنابراین، انتظار داریم که تبلت مد نظر قدرت پردازشی مناسبی داشته باشد. خوشبختانه گلکسی بوک سامسونگ در بنچمارک‌های انجام شده این مسئله را به اثبات رساند. برای سنجش قدرت عملکرد این تبلت بنچمارک‌های مختلفی انجام شدند و تقریباً در تمام این بنچمارک‌ها، گلکسی بوک اقتدار خود را به رخ کشید. برای مثال، این تبلت در حالت چندهسته‌ای بنچمارک GeekBench 4 توانست مجموع امتیاز 7،102 را به ثبت برساند که امتیاز بسیار خوبی محسوب می‌شود. برای مقایسه باید بگوییم تبلت سرفیس پرو 4 مایکروسافت در این بنچمارک امتیاز مجموع 6،964 را به ثبت رسانده است. (شکل 8)
شکل 8 - نتایج بنچمارک GeekBench 4 در حالت چندهسته‌ای
 

برای سنجش قدرت عملکرد پردازنده گرافیکی گلکسی بوک هم بنچمارک‌های متعددی انجام شدند و تقریباً در تمام آن‌ها قدرت تبلت مذکور قابل درک بود. برای مثال، تبلت گلکسی بوک در بنچمارک GFXBench در حالت نمایشگر روشن و وضوح تصویر عادی توانست امتیازهایی ثبت کند که حدود دو برابر امتیازهای ثبت شده توسط تبلت سرفیس پرو 4 بودند. پس گلکسی بوک سامسونگ از نظر قدرت پردازشی یک تبلت دومنظوره بسیار قدرتمند است، اما باید اشاره کنیم بدنه تبلت در حین تجزیه و تحلیل اطلاعات سنگین و انجام بنچمارک‌ها کمی بیش از اندازه داغ می‌شود. این مسئله در حین کار با تبلت هم ممکن است رخ دهد(شکل 9).

شکل 9 - نتایج بنچمارک GFXBench در حالت نمایشگر روشن و وضوح تصویر عادی

مطلب پیشنهادی

کره شمالی آیپد را دوباره‌سازی می‌کند
نقض آشکار قوانین تجاری توسط پیونگ یانگ

دوربین

عموماً در طراحی تبلت‌ها به کیفیت دوربین چندان اهمیت داده نمی‌شود و نباید انتظار داشت دوربین تبلت گلکسی بوک سامسونگ به دلیل قیمت بالایی که دستگاه دارد، کیفیتی در حد دوربین گوشی پرچم‌داری نظیر گلکسی اس 8 را ارائه کند. این مقایسه کاملاً بی‌معنا و مفهوم خواهد بود. پس ما معیارهای سنجش خود را منطبق با کیفیت دوربین تبلت‌ها در نظر می‌گیریم. سامسونگ در تبلت گلکسی بوک از یک حسگر 13 مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین پشت و یک حسگر 5 مگاپیکسلی به‌عنوان دوربین جلو استفاده کرده است. دوربین پشت این تبلت از قابلیت‌هایی همچون فوکوس خودکار، ثبت موقعیت جغرافیایی و فیلم‌برداری با وضوح تصویر اچ‌دی پشتیبانی می‌کند. 
اگر بخواهیم واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم کیفیت عملکرد و عکس‌برداری دوربین پشت و جلوی تبلت گلکسی بوک بسیار مطلوب است. مطمئناً کمتر تبلت 12 اینچی را خواهید یافت که دوربین پشت و جلوی آن کیفیتی شبیه به دوربین‌های این تبلت داشته باشند. تنها نقطه ضعفی که آن را به دوربین جلوی گلکسی بوک سامسونگ نسبت می‌دهیم این است که از نوع IR نیست و قابلیت تشخیص چهره کاربر و قفل‌گشایی از دستگاه را ارائه نمی‌کند. همچنین، نقطه ضعف دوربین اصلی دستگاه هم می‌تواند در عدم بهره‌مندی آن از چراغ فلش LED خلاصه شود. (شکل 10)
شکل 10 - لنز دوربین پشت 
 
نقاط قوت
• طراحی زیبا و چشم‌نواز • همراه داشتن کیبورد و قلم S pen اختصاصی • پشتیبانی از حافظه جانبی • صفحه نمایش باکیفیت • قدرت پردازشی بسیار خوب  • دوربین اصلی و سلفی باکیفیت
 
نقاط ضعف
• عدم بهره‌مندی از دوربین IR و پشتیبانی نکردن از قابلیت ویندوز هلو  • عدم تجهیز به اسکنر انگشت  • شارژدهی کم باتری • داغ شدن بدنه دستگاه در شرایط خاص
 
جمع‌بندی
تبلت دومنظوره گلکسی بوک سامسونگ بدون تردید یکی از بهترین تبلت‌های هیبریدی است که به بازار عرضه شده‌اند. این تبلت پتانسیل بالایی برای رقابت با محصولاتی همچون سرفیس پرو 4 مایکروسافت دارد، اما این مسئله به آن معنا نیست که گلکسی بوک سامسونگ هیچ نقطه ضعفی ندارد. به صورت کلی نقاط قوت و ضعف این محصول شامل مواردی می‌شود که طی مقالات جداگانه‌ای به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟