یک تبلت زیبا و قدرتمند اما گران قیمت!
03/05/1396 - 10:17
نقد و بررسی آیپد پرو 10.5 اینچی اپل + عکس
اگر تمایل دارید که مروری بر قابلیت‌ها و طراحی آیپد پرو 10.5 اینچی و جدید اپل داشته باشید، توصیه می‌کنیم که این مقاله را از دست ندهید. هدف ما در این مقاله زیر ذره‌بین بردن محصول مورد نظر و ارائه یک نقد و بررسی مناسب در رابطه با آن است. پس با سایت شبکه همراه باشید تا آیپد پرو 10.5 اینچی اپل را مورد بررسی قرار دهیم.

1606683296_1_0.gif

مقدمه

اپل به تازگی از جدیدترین آیپد خود با بهره‌گیری از نمایشگری 10.5 اینچی رونمایی کرد. این آیپد توجه بسیاری افراد را جلب کرده و به ویژه طرفداران دوآتیشه برند اپل بسیار عاشق آن شده‌اند. اما بیایید آیپد پرو 10.5 اینچی و جدید اپل را زیر ذره‌بین قرار دهیم و به نقد و بررسی آن بپردازیم. ما در ادامه این مقاله قصد انجام این کار را داریم. بنابراین توصیه می‌کنیم با سایت شبکه و ادامه این مطلب همراه باشید.

طراحی و ظاهر

از نظر سبک طراحی، اپل در آیپد پرو 10.5 اینچی خود تغییر محسوسی را نسبت به سایر نسخه‌های پیشین سری تبلت‌هایش ایجاد نکرده است. بنابراین نباید به دنبال یک ظاهر نو و منحصربه‌فرد باشید! بدنه دستگاه فلزی بوده و گوشه‌های آن حالتی منحنی شکل دارند. وزن نسخه وای‌فای آنلی (Wi-Fi Only) دستگاه در حدود 469 گرم است و نسخه پشتیبانی کننده از اتصال LTE آن تقریبا 477 گرم وزن دارد. ابعاد بدنه این آیپد هم 6.1 در 174.1 در 250.6 میلیمتر خواهد بود.

بنابراین آیپد پرو 10.5 اینچی اپل وزن متعادل و بدنه بسیار باریکی دارد که این مسئله ظرافت و زیبایی آن را افزایش می‌دهد. این تبلت همچنین از قلم استایلوس و کیبورد اختصاصی هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. دکمه هوم (Home) دستگاه که در زیر نمایشگر آن تعبیه شده، نقش اسکنر انگشت آن را هم ایفاء می‌کند که این مسئله به هیچ وجه جدید یا عجیب محسوب نمی‌شود. یکی از جالب‌ترین موضوعاتی که در طراحی آیپد پرو 10.5 اینچی و جدید اپل ارائه شده مربوط به بهره‌مند دستگاه از چهار اسپیکر داخلی می‌شود که صدای استریو و فراگیر مناسبی را ارائه می‌کنند. متاسفانه آیپد جدید اپل از استاندارد ضد آب یا گرد و غبار بهره‌مند نیست و این مسئله می‌تواند برای آن یک نقطه ضعف به شمار آید.

صفحه نمایش و باتری

اپل مثل همیشه در آیپد پرو 10.5 اینچی خود هم از پنل IPS LCD استفاده کرده است. نمایشگر 10.5 اینچی این محصول وضوح تصویر 2224 در 1668 پیکسل را ارائه می‌کند که این مسئله سبب می‌شود تراکم پیکسلی 265 پیکسل در هر اینچ را در اختیار داشته باشیم که در مقایسه با تبلت‌های هم رده تراکم پیکسلی خوبی است. طبق اطلاعاتی که از سوی سایت فون‌آرنا منتشر شده، نمایشگر آیپد پرو 10.5 اینچی اپل به حداکثر روشنایی 600 نیت دست پیدا کرده است. این موضوع به آن معنا است که برای استفاده از دستگاه در محیط‌های پرنور نظیر زیر نور آفتاب با مشکلی مواجه نمی‌شوید. ضمنا لایه ضد بازتابی که روی نمایشگر دستگاه تعبیه شده هم به بهبود کیفیت نمایش محتوای آن در محیط‌های پر نور کمک به‌سزایی می‌کند.

نمایشگر این محصول چیزی در حدود 78.3 درصد از مساحت پنل جلویی دستگاه را احاطه می‌کند. همچنین اپل شیشه ضدخشی را روی نمایشگر آیپد پرو 10.5 اینچی به‌کاربرده که البته از نوع گوریلاگلس نیست! همچنین نمایشگر دستگاه به لایه ضدچربی دست هم مجهز شده است. همچنین از نظر تئوری نمایشگر آیپد پرو 10.5 اینچی اپل قابلیت نمایش ویدئوهای HDR را دارد. یکی از ویژگی‌های جالب نمایشگر این تبلت، تکنولوژی ProMotion نام دارد که اپل در طول معرفی دستگاه به شدت بر روی وجود آن تأکید کرد.

به موجب این فناوری، صفحه نمایش دستگاه با توجه به شرایط نرخ فریمی متفاوتی را ارائه خواهد کرد. اپل اشاره داشت که در حین اسکرول کردن و پرش مابین اسکرین‌های مختلف دستگاه نرخ فریمی 120 فریم در هر ثانیه ارائه می‌شود، اما به محض اینکه یک صفحه استاتیک یا ثابت نمایش داده شود، نرخ فریمی نمایشگر آیپد پرو 10.5 اینچی به طور خودکار کاسته می‌شود و این مسئله منجر به کاهش مصرف انرژی و شارژ باتری خواهد شد. پس قابلیت ProMotion یکی از ویژگی‌های خوب آیپد پرو 10.5 اینچی اپل محسوب می‌شود.

از دیگر فناوری‌هایی که در صفحه‌نمایش آیپد پرو 10.5 اینچی اپل به‌کاررفته، فناوری TrueTune است. این قابلیت یا فناوری سبب می‌شود که نمایشگر دستگاه به طور خودکار از شرایط نوری محیط تبعیت کند و رنگ‌ها را با کیفیت و شرایط خاصی به تصویر بکشد. بنابراین زمانی که شما آیپد پرو 10.5 اینچی را در محیط بیرون و زیر تابش نور آفتاب استفاده می‌کنید، رنگ‌ها به شیوه متفاوتی نسبت به شرایط استفاده در داخل خانه نمایش داده خواهند شد. البته چشم کاربر ممکن است این مسئله و تغییر را درک نکند، اما در هر حال فناوری مذکور تجربه‌ای بهتر را برایتان به ارمغان می‌آورد.

باتری تبلت آیپد پرو 10.5 اینچی هم 30.4 وات ساعتی است. متاسفانه هنوز نمی‌توانیم به صورت دقیق مدعی شویم که باتری این تبلت چه میزان توانی را از خود نشان می‌دهد. اما طبق روال پیشینی که در آیپدهای اپل طی شده، پیش‌بینی می‌کنیم که باتری دستگاه بتواند با یک بار شارژ تا یک روز انرژی مورد نیاز دستگاه را تأمین کند.

دوربین اصلی و سلفی

اپل دوربین اصلی آیپد جدید و 10.5 اینچی خود را به سنسوری 12 مگاپیکسلی با دیافراگم F/1.8 مجهز کرده که از قابلیت OIS یا لرزشگیر اپتیکال پشتیبانی به عمل می‌آورد. ضمنا یک چراغ فلش LED دوبل هم در زیر لنز دوربین اصلی دستگاه تعبیه شده و عکس‌برداری در محیط‌های تاریک را امکان‌پذیر می‌کند. دوربین اصلی آیپد پرو 10.5 اینچی اپل همچنین از قابلیت ضبط ویدئوهای 4K با نرخ فریمی 30 فریم در هر ثانیه هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. در مجموع با توجه به اینکه محصول مورد نظر یک تبلت است و در تبلت‌ها کمتر به کیفیت دوربین اهمیت داده می‌شود، باید بگوییم که دوربین اصلی آیپد پرو 10.5 اینچی کیفیت رضایت‌بخش و مطلوبی دارد 

دوربین سلفی این تبلت هم از سنسوری 7 مگاپیکسلی با دیافراگم F/2.2 تشکیل شده که نهایتا قابلیت ضبط ویدئوهای فول اچ‌دی با نرخ 30 فریم در هر ثانیه را ارائه می‌نماید. این سنسور دوربین از قابلیت HDR و عکس‌برداری پانوراما (Panorama) هم پشتیبانی به عمل می‌آورد. در عکس زیر یک نمونه از تصاویر ضبط شده توسط دوربین سلفی و 7 مگاپیکسلی آیپد پرو 10.5 اینچی اپل را مشاهده می‌کنید که در شرایط نوری مطلوب گرفته شده است. همانطور که می‌بینید، تصور ضبط شده کیفیت بسیار مطلوبی دارد.

پردازنده، رم و حافظه داخلی

یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت آیپد پرو 10.5 اینچی اپل مربوط به تراشه یا پردازنده قدرتمند A10X به‌کاررفته در آن می‌شود. این تراشه فوق‌العاده قدرتمند است. پیش از این در نرم‌افزارهای محک‌زنی مختلف قدرت عملکرد آن را مشاهده کردیم. این تراشه از هشت هسته پردازشگر مرکزی با فرکانس کاری 2.38 گیگاهرتز بهره می‌برد. رم دستگاه هم ظرفیت 4 گیگابایتی دارد که یک ظریف بسیار مطلوب به شمار می‌رود. مثل همیشه همگام‌سازی بستر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آیپد پرو 10.5 اینچی اپل به بهترین شکل ممکن انجام شده و به جرئت می‌گوییم که کمتر محصول مشابهی می‌تواند کاندید رقابت با این تبلت شود.

اما از نظر حافظه داخلی، تبلت آیپد پرو 10.5 اینچی شامل نسخه‌های مختلفی می‌شود که متاسفانه مثل همیشه هیچ یک از آن‌ها از اتصال حافظه جانب پشتیبانی نمی‌کنند. نسخه پایه‌ای این تبلت از حافظه 64 گیگابایتی بهره می‌برد. نسخه میانی آن به حافظه 256 گیگابایتی مجهز بوده و نسخه برتر دستگاه 512 گیگابایتی فضای ذخیره‌سازی اطلاعات را ارائه می‌کند. بنابراین، در حین خرید آیپد پرو 10.5 اینچی باید به این مسئله و نسخه‌ای که انتخاب می‌کنید توجه ویژه‌ای داشته باشید. در هر حال به شما قول می‌دهیم که آیپد پرو 10.5 اینچی اپل از پس اجرای هر برنامه یا بازی پرگرافیک و سنگینی بر خواهد آمد.

قیمت

مسئله آخری که قصد داریم آن را مورد بررسی قرار دهیم، مربوط به قیمت آیپد پرو 10.5 اینچی اپل می‌شود. همانطور که پیش از این اشاره شد، اپل این آیپد را از نظر قابلیت اتصال در دو نسخه پشتیبانی کننده از LTE و غیر پشتیبانی کننده از این اتصال یا اصطلاحا وای‌فای آنلی عرضه می‌کند. همچنین دستگاه از نظر فضای ذخیره‌سازی هم شامل سه آپشن مختلف می‌شود. بدیعی است که قیمت نسخه‌های مختلف دستگاه هم نسبت به یکدیگر متفاوت باشند.

طبق گزارش سایت پی‌سی‌ادوایزر، اپل نسخه‌های مجهز به حافظه 64، 256 و 512 گیگابایتی آپید پرو 10.5 اینچی وای‌فای آنلی را به ترتیب با قیمت‌های 649 دلار، 749 دلار و 949 دلار روانه بازار ایالات متحده می‌کند. همچنین نسخه‌های با حافظه مشابه پشتیبانی کننده از اتصال LTE دستگاه هم به ترتیب با قیمت‌های 779 دلار، 879 دلار و 1079 دلار روانه بازار می‌شوند. مسلما قیمت‌های نام برده شده کمی گران به نظر می‌رسند که البته دوستداران اپل به این مسئله عادت کرده‌اند.

جمع‌بندی

در این مقاله به نقد و بررسی مختصر تبلت آیپد پرو 10.5 اینچی اپل پرداختیم. در بخش زیر نقاط قوت و ضعف این محصول را در دو دسته‌بندی مجزا خدمتتان معرفی می‌کنیم و تصمیم‌گیری برای مناسب بودن یا نبودن این دستگاه را بر عهده خودتان قرار خواهیم داد:

نقاط قوت:

  • بدنه زیبا، باریک و چشم‌نواز
  • بهره‌مندی از اسکنر انگشت و پشتیبانی از قلم استایلوس و کیبورد فیزیکی
  • روشنایی خوب نمایشگر و امکان استفاده در محیط‌های پرنور
  • بهره‌مندی نمایشگر از فناوری ProMotion و TrueTone
  • دوربین اصلی و سلفی خوب
  • پردازنده بسیار قدرتمند
  • بهره‌مندی از چهار اسپیکر و صدای خروجی مطلوب

نقاط ضعف:

  • عدم عرضه کیبورد فیزیکی دستگاه به همراه آن
  • قیمت بالا
  • عدم پشتیبانی از حافظه SD
  • عدم بهره‌مندی از استاندارد ضد آب

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟