پهبادها قدرتمندتر از آمبولانس‌ها
برای اولین بار پهبادها به افراد سکته قلبی کمک می‌کنند
پهباد‌ها جزء آن گروه از فناوری‌هایی هستند که همه مردم مشتاق هستند آن‌را در اختیار داشته باشند. در حالی که برای عده‌ای از مردم پهبادها جنبه سرگرمی دارد، اما بسیاری از شرکت‌ها و دولت‌ها به فکر استفاده جدی‌تری از این فناوری‌ هستند. شاید جابه‌جایی بیماران به ویژه آن‌هایی که در معرض حملات قلبی قرار گرفته‌اند، چالشی‌ترین کاربردی است که برای پهباد‌ها می‌توان متصور شد.

1606683296_1_0.gif

امروزه کاربران عادی از هواپیماهای بدون سرنشین در ارتباط با مقاصد تفریحی استفاده می‌کنند. اما پژوهشگران موسسه کارولینسکا سوئد به تازگی کار روی ایده‌ای را آغاز کرده‌اند تا از پهبادها به عنوان ابزارهایی با کارکردهای پزشکی استفاده کنند. آن‌ها به دنبال آزمایش ایده‌ای هستند که برای اولین بار از پهبادها به جای آمبولانس‌ها استفاده شود.

مطلب پیشنهادی

گالری عکس: اولین دوربین واقعیت مجازی گوپرو با قابلیت ضبط ویدیوی 360 درجه
دوربین جدید گوپرو با قابلیت ضبط ویدیوی 360 درجه در راه است

این گروه از پژوهشگران به تازگی یک برنامه آزمایشی را به مرحله اجرا در آو‌رده‌اند که در آن پهبادی مجهز به دستگاه شوک به منظور ارائه کمک‌های فوری بیشتر به افرادی که دچار ایست قلبی شده‌اند مورد استفاده قرار گیرد. آمارها نشان می‌دهند که سالانه بیش از شش میلیون نفر به واسطه حملات قلبی جان خود را از دست می‌دهند. حملات قلبی همچنان اصلی‌ترین علت مرگ‌ومیر مردم در سراسر جهان شناخته می‌شود. آمارها همچنین نشان می‌دهند به‌طور میانگین از هر ده نفری که دچار حمله قلبی می‌شوند تنها یک نفر پیش از ورود به بیمارستان زنده می‌ماند.

در موقع بروز چنین حملاتی سرعت و زمان مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که نقش کلیدی را در این میان بازی می‌کنند. در حقیقت پس از یک حمله قلبی اگر عملیات دفیبریلاتور (شوک الکتریکی) یا همان CRP به موقع انجام نشود، هر یک دقیقه‌ای که زمان می‌گذرد شانس نجات فرد به میزان ده درصد کم می‌شود. پس جای تعجبی نیست که مشاهده می‌کنیم پژوهشگران این موسسه یک راه‌کار هوشمندانه را به منظور کاهش مدت زمانی که برای انجام این عملیات مورد نیاز است، ابداع کرده‌اند. جیکوب هالنبرگ و همکارنش در موسسه کارولینکسا گزارشات و سوابق مربوط به حملات قلبی را در مناطقی که خارج از پایتخت این کشور، استکهلم قرار دارند را مورد بررسی قرار داده‌اند و متوجه شدند این مناطق فاقد منابع پزشکی اوژرانسی کافی در این زمینه هستند.

مطلب پیشنهادی

این زیست‌حس‌گر می‌تواند سرطان پروستات را در چند ثانیه تشخیص دهد

تجزیه و تحلیل این داده‌ها نشان داد که به ‌طور متوسط زمان انتقال بیماران قلبی به نزدیک‌ترین مرکز درمانی چیزی در حدود 30 دقیقه است و متاسفانه هیچ‌یک از افرادی که دچار حمله قلبی شده‌اند و در این مناطق حضور داشتند، نجات پیدا نکردند. این تیم مدت زمانی که یک پهباد از زمین برخواسته و تجهیزاتی همچون دستگاه‌های شوک را حمل کرده و به این مناطق ارسال می‌کند را با مدت زمانی که یک آمبولانس به سمت این مناطق حرکت می‌کند را مورد ارزیابی قرار داده‌اند. برای ارزیابی این زمان آن‌ها یک نمونه اولیه از یک پهباد مجهز به دفیبرپلاتور را به این مناطق اعزام کردند. این تیم 18 پرواز آزمایشی ترتیب دادند و مشاهده کردند پهبادها به‌طور متوسط در یک بازه پنج دقیقه‌ای قادر هستند خود را به محل حادثه برسانند.

مطلب پیشنهادی

هوش مصنوعی در حال ساخت داروهایی برای درمان بیماری‌ها است

 در حالی که آمبولانس‌ها به‌طور میانگین در 22 دقیقه پس از آن‌که تماس با مرکز اوژانس برقرار می‌شود، خود را به محل می‌رسانند. جالب‌تر آن‌که دفیرپلاتوری که پهبادها با خود حمل می‌کنند به یک اسپیکر مجهز است که دستورالعمل استفاده از این دستگاه را برای افرادی که در صحنه حضور دارند، قرائت می‌کند. در نتیجه درمان پزشکی به شکل سریع‌تری انجام می‌شود. هالنبرگ در این ارتباط گفته است: «اگر بتوانیم مدت زمان درمان پس از یک ایست قلبی را به چند دقیقه کاهش دهیم، هر ساله جان صدها انسان در سراسر جهان را نجات می‌دهیم. تیم ما در حال انجام مذاکره با سرویس‌های اورژانس محلی است تا به شکل بهینه‌ای از این هواپیماهای بدون سرنشین مجهز به دفیبرپلاتور استفاده کنیم. امیدوار هستیم در دو سال آینده این سیستم به شکل کارآمدی پیاده‌سازی شود.»

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟