رقابت گوگل و اپل تنگاتنگ‌تر می‌شود
25/03/1396 - 10:48
گوگل برای گوشی‌های خود تراشه اختصاصی تولید می‌کند!
به نظر می‌رسد که شرکت گوگل قصد دارد در آینده نزدیک تراشه‌های اختصاصی خود را در سری محصولات پیکسل به‌کار ببرد. این مسئله سبب می‌شود تا رقابت مابین گوگل با سایر برندهای تولیدکننده گوشی و به ویژه اپل که سیستم‌عامل و آیفون‌های خاص خود را دارد، تنگاتنگ‌تر شود. با سایت شبکه همراه باشید تا مروری بر جزئیات این خبر داشته باشیم.

1606683296_1_0.gif

گوگل در اواخر سال 2016 به صورت رسمی از دو گوشی هوشمند گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال رونمایی کرد. این دو گوشی اولین اسمارت‌فون‌هایی بودند که حداقل بنا به ادعای گوگل کاملا توسط این شرکت تولید و روانه بازار شدند. گوگل در این دو گوشی از دستیار هوشمند اختصاصی خود با نام گوگل اسیستنت (Google Assistant) بهره گرفت و پشتیبانی پس از فروش عالی را برای آن‌ها ارائه کرد.

با توجه به اینکه اندروید سیستم‌عامل اختصاصی گوگل است، بنابراین رونمایی گوگل از گوشی‌های پیکسل شبیه به رونمایی اپل از آیفون‌هایش به نظر می‌رسد! به بیان دیگر در این بین می‌توان یک رقابت جدی را مابین اپل و گوگل برای تصاحب بازار اسمارت‌فون‌ها را تصور کرد. از سمت دیگر با توجه به اینکه گوگل فقط دو گوشی پیکسل و پیکسل ایکس ال را معرفی کرده و احتمالا سال جاری هم نسخه‌های جایگزین آن‌ها را معرفی می‌کند و برخلاف سایر شرکت‌های تولید کننده محصولات اندرویدی روی تولید گوشی‌های میان رده و پایین رده معطوف نشده، استراتژی عملکردی آن ما را بیشتر به یاد اپل می‌اندازد!

اما در این میان گوگل یک نقطه ضعف اصلی در مقابل اپل دارد! این نقطه ضعف مربوط به تجهیز گوشی‌هایش به سری تراشه‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام می‌شود که در سایر پرچمداران اندرویدی هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در سمت مقابل اپل از سری تراشه‌های اختصاصی A خود در آیفون‌هایش استفاده می‌کند! بنابراین سری پیکسل‌های گوگل از این نظر نسبت به آیفون‌های اپل حس انحصاری بودن کمتر را به کاربر منتقل می‌نمایند. حال به نظر می‌رسد که گوگل قصد دارد این مشکل را برطرف کند و پیکسل‌های بعدی خود را از تراشه‌های اختصاصی بهره‌مند سازد که توسط خودش تولید شده‌اند!

گوگل به تازگی آقای مانو گولاتی (Manu Gulati) از متخصصین طراحی و تولید تراشه‌های موبایلی را به خدمت خود در آورده است. آقای گولاتی هشت سال در شرکت اپل فعالیت داشته و وظیفه توسعه تراشه‌های موبایلی این شرکت را بر عهده داشت. اما هم‌اکنون وی به طور رسمی مسئولیت رهبری تیم توسعه معماری تراشه‌ی گوگل را بر عهده دارد! بنابراین کاملا مشخص است که گوگل برای تولید تراشه‌های اختصاصی خود برنامه‌ریزی دقیقی کرده است. شاید تولید یا استفاده از این تراشه‌ها امسال انجام نشود، اما مطمئن باشید که در آینده نزدیک این مسئله به وقوع می‌پیوندد.

آقای گولاتی از سال 2009 با شرکت اپل وارد همکاری شد و اپل در سال 2010 استفاده از تراشه‌های اختصاصی خود را رسمی کرد! بنابراین مشخص است که این فرد نقش مهمی در زمینه تولید و استفاده از تراشه‌های اختصاصی دارد و حال گوگل هم روندی مشابه را در پیش گرفته است. بدون شک تجربه آقای گولاتی می‌تواند گوگل را در زمینه تولید تراشه‌های اختصاصی موفق‌تر کند. با توجه به دانش و آشنایی که آقای گولاتی با شرکت اپل و بخش تولید تراشه‌هایش دارد، بی‌شک وی برای گوگل یک برگ برنده تلقی خواهد شد.

جالب است بدانید که آقای گولاتی تا کنون بیش از 15 اختراع یا پتنت را برای طراحی تراشه‌های شرکت اپل به ثبت رسانده که بخش عظیمی از آن‌ها مربوط به اصول بنیادی طراحی تراشه‌های موبایلی می‌شوند. وی در زمینه‌های دیگر مربوط به تعامل سایر بخش‌ها با تراشه‌های موبایلی هم پتنت‌هایی ثبت کرده که تأمین امنیت سخت افزاری سرویس اپل پی (Apple Pay) یک نمونه از بارزترین این موارد به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه شایعات و خبرهای مرتبط با شروع فعالیت‌های گوگل برای تولید تراشه‌های اختصاصی از سال 2015 منتشر شدند، جای تعجبی ندارد که گوگل هم اکنون و بعد از گذشت 2 سال به جایگاهی رسیده باشد که آماده پیاده‌سازی این پروژه و بهره‌برداری از آن باشد. البته گوگل هنوز در رابطه با این مسئله هیچ اطلاعات قطعی را منتشر نکرده است. اگر گوگل بتواند در تولید تراشه‌های اختصاصی خویش موفق باشد و سری اسمارت‌فون‌های پیکسل خود را به تراشه‌های اختصاصی خودش مجهز کند، بدون تردید رقابت وی با شرکت‌هایی همچون اپل  تنگاتنگ‌تر می‌شود. نظر شما در رابطه با این مسئله چگونه است؟

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟