یادآوری کامل
GET EVAN یک بازی متفاوت در فصل بی‌بازی سال
فصل تابستان اندکی پس از شور و هیجان نمایشگاه E3 آغاز می‌شود، اما این شور و هیجان با بازی‌های اندک تابستان تمام می‌شود تا نوبت به فصل پربازی و شلوغ پاییز برسد. GET EVAN از معدود بازی‌هایی بود که در این فصل بی‌بازی سال معرفی شد.

1606683296_1_0.gif

اگرچه بعضی از ناشران تلاش می‌کنند از چنین فرصتی برای بازاریابی و فروش بهتر بازی‌های خود کمک بگیرند، ولی بیشتر آن‌ها ماه‌های پایانی سال را که به تعطیلات سال نو میلادی ختم می‌شود انتخاب می‌کنند تا در سبد بزرگ خرید مردم جا داشته باشند. برخلاف سینما که در فصل تابستان پرفروش‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند و سال‌ها است فیلم‌های پرطرف‌دار و مجموعه‌های معروف سالن‌های سینما را در این فصل پر می‌کنند، فروش بازی‌ها و کنسول‌ها رونق چندانی ندارد. معمولاً مخاطبان حرفه‌ای بازی‌ها نیز از این فرصت برای امتحان بازی‌هایی که به‌نوعی از قلم افتاده‌اند یا تجربه مجدد بازی‌های ماه‌های گذشته و کامل کردن آن‌ها استفاده می‌کنند. استودیوی لهستانی The Farm 51 در چنین شرایطی اولین بازی خود را برای نسل هشتم به بازار فرستاده است و برخلاف انتظار می‌تواند یکی از غافل‌گیری‌های تابستانتان باشد.
«تسویه حساب» یا به عبارتی دیگر «برابر شدن» تلفیقی از سبک‌های مختلف و یک تجربه موفق در ارائه داستانی منسجم و جذاب است. در بازی همان اندازه که درگیر تیراندازی اول شخص و مبارزه با دشمنان هستید، با یک بازی ماجرایی و معمایی نیز طرف هستید و سازندگان به‌خوبی در حفظ تعادل مکانیک‌ها و سبک‌های مختلف در طول بازی سربلند بیرون آمده‌اند. این سربلندی زمانی ارزش پیدا می‌کند که ممکن بود به‌خاطر رویکرد خاص سازندگان با یک بازی بسیار ضعیف، خسته‌کننده و بی‌هویت روبه‌رو شویم.

مطلب پیشنهادی

رایگان دانلود کنید: کتاب الکترونیکی «برترین بازی‌های 95»

سبک: تیراندازی اول شخص، ماجرایی
پلتفرم: PC, PS4, Xbox One
تهیه‌کننده: Bandai Namco
سازنده: The Farm 51    
امتیاز: 4 

فراموشی
تسویه حساب تلاش کرده است تا سبک‌های مختلف را در یک بازی دور هم جمع کند و تجربه متفاوتی را برای مخاطبان آماده کند. اگرچه بازی با دید اول شخص روایت می‌شود، اما نمی‌توان کاملاً آن را مانند دیگر بازی‌های این سبک اکشن اول شخص یا تیراندازی اول شخص دانست. البته سازندگان همان‌ طور که سبک‌های مختلف را برای بازی خود برگزیده‌اند، حال ‌و هوای بازی‌های معروف هر سبک را نیز در نظر گرفته‌اند و در طراحی مرحله‌ها و داستان به آن پرداخته‌اند. خوشبختانه پرداختن به روندهای متفاوت در طول بازی مانع از یک‌دستی بازی نشده است و همه ‌چیز به‌خوبی به یکدیگر گره خورده‌اند. از طرفی، این ویژگی باعث نشده است تا تسویه حساب هویت مستقل خود را نداشته باشد و احساس کنید سازندگان از بازی‌های دیگر به عاریت گرفته‌اند. ممکن است در ابتدا تصور کنید سازندگان لحن و ساختار مشخصی را انتخاب نکرده و برای روایت داستان خود به نتیجه نرسیده‌اند، اما بعد از مدتی با بازی به‌عنوان یک محصول کاملاً مستقل از سبک‌های متفاوتی که انتخاب کرده است برخورد می‌کنید. تسویه حساب قرار نیست ساختارشکن باشد یا روند متفاوتی را در بازی‌سازی ارائه کند، اما تلاش سازندگان برای انتخاب یک الگوی متفاوت در روایت و روند بازی قابل ستایش و تقدیر است.
ویژگی دیگری که روایت داستان در تسویه حساب را از بازی‌های دیگر متفاوت می‌کند، امکان انتخاب و برگزیدن راه‌های متفاوت در مسیر قصه و شکل‌گیری اتفاق‌های آن است. بازی همان ابتدا به شما توصیه می‌کند قبل از انتخاب‌های خود به‌خوبی به سرنوشت و نتیجه‌هایی که ممکن است در پی داشته باشند فکر کنید. اگرچه این روزها همه از آزادی مخاطبان در شکل‌گیری داستان و سرنوشت شخصیت‌ها در بازی‌هایشان سخن می‌گویند، اما طراحی چنین امکانی با در نظر گرفتن حفظ ضرباهنگ داستان کار مشکلی است. انتخاب‌ها در تسویه حساب کاملاً اهمیت دارند و نتیجه آن‌ها کاملاً قابل درک و پیگیری هستند و همین نکته همواره شما را تشویق می‌کند تا بیشتر بدانید و با دانش بیشتری روند داستان را شکل دهید.

شما نقش یک نظامی به‌نام کول بلک را برعهده دارید که گذشته خود را به ‌یاد نمی‌آورد و حافظه‌اش را از دست داده است. بازی با نمایش تلاش کول برای نجات یک دختر جوان آغاز می‌شود که یک بمب به او وصل شده است. بعد از این صحنه فوراً چشمان خود را در یک تیمارستان باز می‌کنید و خود را زخمی و رها شده می‌یابید. تیمارستان با انبوه اتاق‌ها و راهروهای ترسناک و مجنونانی که هرکدام به دلیلی در آن سرگردان شده‌اند پر شده است و شما نیز بدون هیچ توضیحی و در شرایطی که چیزی را به خاطر نمی‌آورید، در میان این فضا گرفتار شده‌اید.
قسمت‌های مختلف تیمارستان با دست‌نوشته‌ها، ایمیل‌ها و انواع خرده‌روایت‌هایی که قابل خواندن و بررسی هستند پر شده است و وظیفه شما آن است که با قرار دادن تمام تکه‌های کوچک، از داستان و سرنوشت شخصیت‌ها آگاه شوید. به این ترتیب، نه‌تنها آرام و بدون وقفه راز اتفاق‌های مختلف در داستان را کشف می‌کنید، بلکه از حقیقت ماجرای دختر جوان نیز آگاه می‌شوید. اما آن روی سکه زمانی مشخص می‌شود که نقش خود را در این پازل پیدا کنید و دلیل رها شدن در تیمارستانی متروک و ناخوشایند را بدانید.

شکل 1ـ اولین کار در هر صحنه بررسی جزئیات با کمک تلفن همراه است.

سرنخ
در طول بازی با کمک هدستی به‌نام پاندورا می‌توانید وارد خاطرات مختلف شوید و جنبه‌های مختلف آن‌ها را بررسی کنید. افزون بر خاطراتی که مربوط به خودتان و گذشته کول هستند، خاطرات دیگری نیز در قسمت‌های مختلف تیمارستان قرار گرفته‌اند که مربوط به دیگران هستند و به کامل‌ شدن حلقه روایت داستان کمک می‌کنند. سازندگان با کمک این هدست روند اصلی در دل تیمارستان را به سبک‌های مختلفی که برای بازی و پیشرفت کول در داستان برگزیده‌اند پیوند می‌زنند. بازنگری هرکدام از خاطرات حال ‌و هوای متفاوتی دارد و روند متفاوتی را پی می‌گیرد. وجه سبک «وحشت بقا» بازی آن را به یک تیراندازی اول شخص تبدیل می‌کند که باید در آن از اسلحه برای مبارزه استفاده کنید. البته قرار نیست در این بخش‌ها با اکشنی مانند «ندای وظیفه» یا دیگر بازی‌های هم‌سبک طرف باشید و اسلحه‌های مختلف را امتحان کنید. همان طور که گفته شد، این جنبه بازی بر سبک وحشت بقا استوار است و از استانداردهای شناخته شده‌ای مانند کمبود مهمات، غافل‌گیری توسط دشمنان و سر زدن به محیط‌های ناشناخته استفاده می‌کند تا همواره احساس خطر کنید و با خیال راحت نتوانید پیشروی کنید.
داستان با معرفی این بخش وارد مرحله جدیدی می‌شود و می‌توانید از نزدیک شاهد رقابت و درگیری دو گروه تولیدکننده اسلحه باشید که درنهایت به خط داستانی اصلی پیوند می‌خورد. زمانی که از تیراندازی اول شخص فارغ می‌شوید، با یک بازی ماجرایی و معمایی طرف هستید که باید همان اندازه که از اسلحه کمک گرفته‌اید، از فکر خود در حل معماهای مختلف نیز کمک بگیرید. در این جنبه از بازی باید به‌خوبی محیط‌های متفاوت را برای پیدا کردن سرنخ‌های مختلف بررسی کنید تا درنهایت بتوانید روش حل معماها را بیابید. سازندگان در کنار هدست پاندورا یک تلفن همراه را نیز معرفی می‌کنند تا با کمک آن بتوانید صحنه‌های مختلف را برای یافتن نشانه‌های لازم اسکن کنید.
تلفن همراه با امکانات مختلف خود نقش بسیار مهمی در روند بازی و مکانیک‌های آن برای تعامل با محیط دارد و در موقعیت‌های مختلف شما را یاری می‌کند. با پرتو فروسرخ تلفن می‌توانید مسیر کابل‌ها را دنبال یا با کمک گرفتن از گرمای بدن دشمنان محل قرارگیری آن‌ها را شناسایی کنید. افزون بر این، با کمک نور فرابنفش این امکان را خواهید داشت تا اثر انگشت یا مسیری را که توسط دیگران طی شده است شناسایی کنید. درنهایت هم با ویژگی اسکن محیط توسط تلفن همراه می‌توانید سرنخ‌هایی را که با چشم عادی پیدا نمی‌شوند کشف کنید. اما سازندگان در کنار این امکانات از ویژگی اساسی یک تلفن در برقراری ارتباط نیز برای روایت داستان و شکل‌گیری حال‌ و هوای آن کمک گرفته‌اند. همان ‌طور که مشغول بازی هستید، پیام‌های متنی متفاوتی از شخصیت‌های مختلف دریافت می‌کنید که هرکدام لحن خاصی دارند. بعضی از آن‌ها تهدید و ترس را به همراه می‌آورند و بعضی نیز به کامل شدن قصه کمک می‌کنند. خوشبختانه به‌خاطر آنکه بازی از نمای دوربین اول شخص استفاده می‌کند، مشکلی در کمک گرفتن از تلفن همراه نخواهید داشت و با توجه به کنترل خوب بازی، هیچ‌وقت استفاده از آن تکراری و خسته‌کننده نخواهد شد.

شکل 2ـ با توجه به محیط‌های مختلف و هوش مصنوعی دشمنان باید خود را برای غافل‌گیری و استفاده از اسلحه آماده کنید. 

در متن روایت
متن‌ها بخش قابل توجهی از روایت داستان را در بازی بر عهده دارند که برای یافتن تمام آن‌ها باید با دقت قسمت‌های مختلف را بررسی کنید. متن‌ها در قالب‌های متفاوتی آماده شده‌اند و هرکدام شما را بیشتر با فضای داستان و تیمارستان آشنا می‌کنند. به علاوه، تعدادی از آن‌ها به‌صورت نیمه‌تمام هستند و ادامه متن با پیشرفت در بازی یا سر زدن به قسمت‌های جدید در اختیارتان قرار می‌گیرند. سازندگان تلاش کرده‌اند تا با طراحی متفاوت قالب و ظاهر متن‌ها، حال‌ و هوای متفاوت نویسنده یا موقعیتی را که در آن هستید به تصویر بکشند. اگرچه یافتن اسناد، دست‌نوشته‌ها یا خواندن ایمیل‌ها بدون پاداش نخواهند ماند، اما خواندن آن‌ها به صبر و حوصله فراوانی احتیاج دارد و برای کسی که تنها می‌خواهد روند اصلی بازی را پشت سر بگذارد آزاردهنده است. البته ناگفته نماند که لازم نیست بعد از پیدا کردن متن‌ها حتماً آن‌ها را بخوانید، اما زمانی که بدانید بخش بزرگی از تجربه‌ای که با آن طرف هستید توسط همین نوشته‌ها معنا می‌شوند، تسلیم سازندگان خواهید شد. در بازی که در آن چندان با میان ‌پرده‌های داستانی روبه‌رو نیستید، تنها راه روایت قصه و شکل دادن به آن استفاده از قصه‌گویی محیطی است. در این روش که حالا بخش جدایی‌ناپذیر سبک‌های مختلف شده است، سازندگان و طراحان هنری بازی تلاش می‌کنند تا با اجزای محیط و بدون آنکه وقفه‌ای در روند بازی ایجاد شود، داستان خود را روایت کنند. به این ترتیب، همواره در طول بازی مشغول تجربه داستان هستید و هرچه کنجکاوتر باشید، سرنخ‌های بیشتری نصیبتان خواهد شد. با آنکه تسویه حساب کاملاً از این تمهید کمک گرفته است، اما با تکیه بیش از حد بر نوشتار مخاطب را خسته می‌کند. همان طور که گفته شد، بیشتر اتفاق‌هایی که شاهد آن هستید تنها زمانی به‌ صورت کامل قابل درک و پذیرش هستند که با پیش‌زمینه آن‌ها که با کمک متن‌ها فراهم می‌شوند آشنا شوید. این موضوع زمانی پیچیده‌تر می‌شود که در پایان بازی ناگهان همه‌چیز از جمله روند بازی تغییر می‌کند و سؤال‌های بزرگی را از آنچه تجربه کرده‌اید در برابرتان قرار می‌دهد.

مطلب پیشنهادی

۴ بازی کوچک و جذاب موبایل
دنیای بزرگ بازی‌های کوچک شماره ۱۸۹

سازندگان در بخش هنری و صداگذاری بازی زحمت فراوانی کشیده‌اند تا تجربه نهایی با توجه به داستان جذابی که پیش رو دارید هیچ کم و کسری نداشته باشد. با اینکه بازنگری خاطرات و فلش‌بک‌ها در همان قالب بازی ارائه می‌شوند، اما تعدادی از این صحنه‌ها توسط بازیگران واقعی و مانند یک فیلم کوتاه روایت می‌شوند. این ویژگی نه‌تنها شما را از حال ‌و هوای اصلی بازی جدا نمی‌کند، بلکه همان ذوق و سلیقه نیز در کارگردانی و بازی بازیگران نیز به چشم می‌خورد و تنوع بسیار خوبی را فراهم کرده است. بعضی از تصاویر و نوشته‌ها نیز به همین ترتیب آماده شده‌اند که همین ویژگی در آن‌ها نیز وجود دارد. 
بازی توسط یک استودیوی کوچک و با بودجه محدود ساخته شده است و نباید از آن انتظار داشت با گرافیک بازی‌های انحصاری یا بازی‌هایی که با منابع مالی فراوان ساخته می‌شوند رقابت کند. اگر تعریفتان از گرافیک آنچه گفته شد باشد، قطعاً سازندگان حرفی برای گفتن نخواهند داشت. اما تعریف دیگری نیز وجود دارد که در آن به توجه سازندگان به جزئیات، کارگردانی هنری صحنه‌ها و کمک گرفتن از نورپردازی و صداگذاری پرداخته می‌شود و با در نظر گرفتن این تعریف، تسویه حساب هیچ کم و کسری ندارد. جزئیات قسمت‌های مختلف تیمارستان و آنچه قبل از شما در آنجا شکل گرفته است با هنرمندی کامل به تصویر کشیده می‌شوند و حس تنهایی و خطر را به‌خوبی به شما منتقل می‌کنند.

شکل 3ـ هرکدام از صحنه‌ها جزئیات فراوانی دارند و با دقت بسیاری طراحی شده‌اند.

با آنکه با کمک تلفن همراه‌ خود به نقشه دسترسی دارید، اما واقعیت آن است که نمی‌دانید کجا هستید و حتی در بازدید مجدد اتاقی که در آن بوده‌اید با تغییرهای جزئی اما آشکار روبه‌رو می‌شوید که حس خاصی از تهدید را ایجاد می‌کند. اگرچه در چنین سبکی سکوت و صداهای ناگهانی هیجان بازی را دو چندان می‌کنند، اما سازندگان از موسیقی فراوانی نیز کمک گرفته‌اند و حتی در پس‌زمینه می‌توانید صدای آواز خواندن کسی یا پخش یک آهنگ را بشنوید. همه آنچه در توضیح بخش گرافیک و صداگذاری گفته شد، باعث شده‌اند تا حال‌ و هوای هر بخش از بازی در کنار انتخاب سبک‌های مختلف متفاوت باشد و سرگردانی در تیمارستان خسته‌کننده و آزاردهنده نباشد.

مطلب پیشنهادی

معرفی جدیدترین بازی‌های پی‌سی و کنسول
یک نگاه، چند بازی شماره ۱۹۰

تسویه حساب تلاش کرده است تا همه‌چیز باشد و برخلاف انتظار موفق شده است چنین رویکردی را مدیریت کند و یکپارچکی خود را از دست ندهد. در این میان، بلندپروازی نویسندگان در خلق یک داستان پیچیده و پیوند آن با روند بازی و مکانیک‌های آن بزرگ‌ترین نقطه قوت آن است و سازندگان کمی می‌توانند این پیوند محکم را حفظ کنند. بخش‌های مبارزه و تیراندازی به‌لطف هوش مصنوعی دشمنان و کنترل بسیار خوب اسلحه کاملاً پویا و هیجان‌انگیز هستند و تنوع و تعادل بسیار خوبی را در میان بخش ماجرایی و حل معماها برقرار می‌کنند. زمانی هم که درگیر بررسی صحنه‌ها و یافتن سرنخ‌های مختلف باشید، با یک بازی ماجرایی نفس‌گیر طرف هستید و به همان اندازه از پشت سر گذاشتن معماها و کشف راه حلشان خوشحال می‌شوید. در کنار همه بخش‌های متفاوت بازی نیز همواره در حال تجربه داستان و گره‌گشایی آن هستید و لحظه‌ای از حال‌ و هوای بازی جدا نمی‌شوید.
عبارت Get Even زمانی به کار برده می‌شود که قرار است با کسی یا چیزی برابر شوید. این برابری ممکن است به معنای برابر شدن در گرفتن انتقام یا مساوی شدن پس از تکرار عملی است که پیش از این برایتان رخ داده است. در معامله‌های پولی نیز زمانی که حساب بستانکار و بدهکار برابر می‌شود، از تسویه حساب که به همان معنای برابر و مساوی شدن است استفاده می‌شود. از هر نظر که به‌نام بازی نگاه کنید، تمام این تعریف‌ها را می‌توان در داستان و روند آن مشاهده کرد و همه‌چیز آماده شده‌اند تا ذهنتان با هر قدم با حقیقت پنهان داستان برابر و تسویه شود.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟