سادگی و سهولت دسترسی، ارمغان سیستم‌های مدیریت محتوا
آشنایی با ده سیستم مدیریت محتوای آنلاین
تنها کاری که این روزها برای راه‌اندازی یک وب‌سایت باید انجام دهید، خرید یک هاست و نصب سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS است. کافی است چند دقیقه روی آن وقت بگذارید، یک تم جذاب انتخاب کنید و محتوای خود را در معرض دید جهانیان قرار دهید. اما پیش از آن‌که با ترندهای برتر این حوزه آشنا شویم، بهتر است ببینیم سیستم مدیریت محتوا چیست و چه کاری انجام می‌دهد.

1606683296_1_0.gif

این مطلب یکی از مقالات پرونده ویژه «سامانه‌های مدیریت محتوا» شماره 199 ماهنامه شبکه است. علاقه‌مندان می‌توانند کل این پرونده ویژه را از روی سایت شبکه دانلود کنند.


وجود سیستم‌های مدیریت محتوا موجب کاهش نیاز کاربران به کدنویسی و ساده‌تر شدن طراحی و‌ب‌سایت‌ها شده است. حتی کاربران عادی که درباره طراحی و کدنویسی اطلاعات زیادی ندارند، قادر هستند با این ابزارها در عرض تنها چند دقیقه یک و‌ب‌سایت راه‌اندازی کنند، بدون آنکه از بابت نداشتن دانش فنی در این مورد نگرانی خاصی داشته باشند. شاید در فکر راه‌اندازی یک وبلاگ هستید. شاید از شما خواسته شده تا یک و‌ب‌سایت جدید برای شرکتی که در آن کار می‌کنید طراحی کنید یا و‌ب‌سایت فعلی آن‌ها را به‌روزرسانی کنید یا شاید هم قصد دارید حضور خود در فضای آنلاین را به‌ دیگران اعلام کنید. بهتر است نفس راحتی بکشید، زیرا دوران ساخت صفحات HTML با کدهای دستی و دانستن همه ریزه‌کاری‌های CSS به‌ پایان رسیده است. تنها کاری که این روزها برای راه‌اندازی یک وب‌سایت باید انجام دهید، خرید یک هاست و نصب سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS است. کافی است چند دقیقه روی آن وقت بگذارید، یک تم جذاب انتخاب کنید و محتوای خود را در معرض دید جهانیان قرار دهید. اما پیش از آن‌که با ترندهای برتر این حوزه آشنا شویم، بهتر است ببینیم سیستم مدیریت محتوا چیست و چه کاری انجام می‌دهد.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟

خیلی مهم است که تفاوت بین CMS و ابزار مدیریت ارتباطات مشتریان یا سرویس مدیریت اسناد مانند مایکروسافت شیرپوینت را بدانید. به‌ عنوان مثال، ویرایشگرهای متنی جزء ابزارهای CMS نیستند. سیستم‌های مدیریت محتوا در واقع اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب هستند که برای ساخت و به‌روزرسانی و‌ب‌سایت‌ها طراحی شده‌اند. سامانه‌های مدیریت محتوا تم‌ها و پلاگین‌های متنوعی دارند که قابلیت‌های کاربردی آن‌ها را توسعه داده است و به این شکل فرآیند مدیریت سایت‌ها را ساده می‌کنند. 
در حالی که وردپرس همچنان یکی از سامانه‌های مدیریت محتوای وب محبوب برای طراحی و مدیریت و‌ب‌سایت است، اما در کنار آن، سامانه‌های مدیریتی محبوب دیگری نیز در دسترس هستند. در شرایطی که تعدادی از آن‌ها مانند وردپرس یک سامانه مدیریتی همه‌منظوره هستند، اما برخی از آن‌ها برای کاربردهای خاص استفاده می‌شوند. در مجموع باید بگوییم هریک از سامانه‌های مدیریت محتوا نقاط قوت و ضعف خود را دارند. اما برای آنکه شناخت بهتری از این سامانه‌های مدیریت محتوا داشته باشید، در این مقاله به 10 مورد از محبوب‌ترین سامانه‌های مدیریت محتوای حال حاضر بازار نگاهی داشته‌ایم. تمام سیستم‌های مدیریت محتوایی که در ادامه معرفی شده‌اند رایگان هستند و علاقه‌مندان برای دانلود آن‌ها هیچ مشکلی ندارند.

1. WordPress

وردپرس همچنان محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در وب به‌ شمار می‌رود. برای همین وقتی قرار است فهرستی از محبوب‌ترین سامانه‌های مدیریت محتوا را تهیه کنیم، وردپرس در صدر آن‌ها قرار می‌گیرد. مطمئن باشید که خیلی از و‌ب‌سایت‌های محبوب شما و بسیاری از وبلاگ‌های موجود بر اساس وردپرس طراحی شده‌اند. نصب وردپرس سریع و آسان است. خیلی از وب‌هاست‌ها نصب خودکار و تنها با یک کلیک را ارائه می‌کنند. جامعه عظیم توسعه‌دهندگان این CMS با همکاری یکدیگر بازخوردهای متعددی که دریافت می‌کنند را مورد بررسی قرار داده و در ادامه پلاگین‌ها و تم‌های مورد نیاز کاربران را عرضه می‌کنند. در حالی که بسیاری از آن‌ها رایگان هستند، اما در مقابل برای برخی دیگر باید هزینه پرداخت کرد. حالا به ‌نظر شما کدام بهتر است، کدنویسی سنگین و پیچیده با استفاده از PHP و CSS یا به‌کارگیری یک سامانه‌ مدیریت محتوا؟ یکی از نکات شاخص وردپرس، امکان ویرایش تم‌ها و پلاگین‌های کلیدی از داخل صفحه ادمین وردپرس است. به ‌همین دلیل است که وردپرس انعطاف‌پذیر است. 

2. Google Sites

این سیستم مدیریت محتوا به‌عنوان کاربرپسندترین سیستم مدیریت محتوای در دسترس شناخته می‌شود. ساخت و ویرایش یک و‌ب‌سایت با استفاده از Google Sites به‌سادگی ایجاد یک فایل مایکروسافت ورد است. با توجه به فناوری‌های متنوعی که گوگل در اختیار کاربران قرار داده است (اسناد گوگل درایو، گوگل مپس و بسیاری موارد دیگر)، می‌توانید یک و‌ب‌سایت طراحی کنید و از طریق آن، اطلاعات مورد نظرتان را با دیگران به ‌اشتراک بگذارید. البته به ‌این نکته توجه داشته باشید که این CMS از آن دسته ابزارهایی نیست که بتوانید روی سرور متعلق به ‌خودتان دانلود و نصب کنید. این CMS نسبت به ‌سایر ابزارهای در دسترس قابلیت‌های توسعه کمتری دارد، ولی با وجود این نواقص، اگر به‌دنبال یک راهکار سریع برای ساخت یک سایت هستید و دوست دارید نحوه کار با آن ساده باشد،
Google Sites برای شما ساخته شده است.

3. ExpressionEngine

در حالی ‌که خیلی از انواع CMS معرفی شده در این فهرست رایگان هستند، ExpressionEngine از معدود مواردی است که در هر دو نسخه رایگان و پولی در دسترس است. مدل پیشرفته این CMS برای هر لایسنس 299 دلار قیمت دارد. اما اگر ترجیح می‌دهید از مدل رایگان استفاده کنید، ExpressionEngine Core در اختیار شما قرار دارد. سیستم مدیریت محتوای ExpressionEngine یک CMS بسیار قدرتمند است. با این سیستم می‌توانید الگوهای مخصوص خود را بسازید. اگر تصمیم دارید از نسخه پولی آن استفاده کنید، ExpressionEngine مجموعه متنوعی از ویژگی‌ها و امکانات را به ‌شما ارائه خواهد کرد. حتی یک افزونه طرف سوم مخصوص تجارت الکترونیک به‌نام CartThorb هم دارد که قیمت آن 249 دلار است.

4. SilverStripe

این CMS یکی از راهکارهای سیستم مدیریت محتوای متن باز است که علاوه بر ارائه استاندارد CMS به‌عنوان یک فریم‌ورک برای اپلیکیشن‌های وب هم به ‌شمار می‌رود. اگر قصد توسعه اپ وب را ندارید، باز هم این CMS به‌قدری قدرتمند است که می‌تواند برای طراحی بسیاری از و‌ب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. در پکیج این CMS ابزار SEO و چندزبانه هم وجود دارد. همچنین، ویرایشگر استاندارد WYSIWYG نیز در کنار آن ارائه می‌شود. بعضی از افزونه‌های این CMS انعطاف زیادی به طراحی می‌دهند و به‌ ویرایش HTML، CSS و JavaScript کمک می‌کنند. یکی از ویژگی‌های کاربردی این CMS امکان مشاهده بی‌درنگ یک پست یا صفحه بعد از به‌روزرسانی است.

5. TextPattern

این CMS تنها 2 مگابایت حجم دارد و در طراحی آن، هر دو گروه بلاگرها و طراحان در نظر گرفته شده‌اند. اگر تمایل به‌ ایجاد تغییرات در طراحی دارید، می‌توانید از طریق واسط ادمین، تمام جنبه‌های مختلف XHTML و CSS را دستکاری کنید. البته توجه داشته باشید که تمرکز اصلی TextPattern روی بلاگرها هستند. این CMS می‌تواند قلب وبلاگ یک شرکت باشد، اما بیشترین فایده آن متوجه بلاگرها است. از امکانات جالب آن، به سامانه دفع هرزنامه‌ها می‌توان اشاره کرد. در صورت نیاز به‌ پشتیبانی، می‌توانید از داخل فروم مرتبط با آن از پشتیبانی دوستانه و کاربردی دیگران بهره ببرید. با توجه به رابط ادمین کوچک و مختصر و همچنین موتور طراحی انعطاف‌پذیر، TextPattern راهکاری مناسب برای تولید وبلاگ‌ها است. سعی کنید از ابزار Import که برای این CMS در نظر گرفته شده است، استفاده کنید تا از هدررفت وقت جلوگیری شود.

6. RefineryCMS

ابزار RefineryCMS v 3.0.5 به‌عنوان یک سیستم مدیریت محتوایRuby on Rails تاکنون بیشتر از 500 هزار بار دانلود شده است. این CMS متن باز کاملاً رایگان است و کار با آن فوق‌العاده ساده است. انعطاف‌پذیری RefineryCMS به‌حدی است که به‌ کمک آن می‌توانید و‌ب‌سایت را به‌ هر شکلی که خواستید طراحی کنید. افزونه‌های ارائه شده برای آن، نتیجه همکاری جامعه کاربران این CMS است و شما به‌عنوان یک کاربر می‌توانید آن ‌را توسعه دهید. سیستم مدیریت محتوای RefineryCMS در طی این سال‌ها به یک سیستم باثبات تبدیل شده است. در نتیجه به‌عنوان یک جایگزین کاملاً مطمئن برای وردپرس پیشنهاد می‌شود. 

7. Ghost

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شوند فهرست‌های مختلفی همانند مقاله فوق را مشاهده کنید، به جایگزین‌هایی برای وردپرس باز می‌گردند. یکی از این جایگزین‌ها سیستم مدیریت محتوایی به‌نام Ghost است که توسط توسعه‌دهندگانی که پیش از این در وردپرس بودند بسط داده شده است. سیستم Ghost شبیه به ابزارهایی که تا به این لحظه مشاهده کرده‌اید این قابلیت را دارد تا روی سرور اختصاصی شما نصب شود. در کنار آن، می‌توانید از سرویس پولی آن‌ هم استفاده کنید. هرچند هزینه ماهانه آن 19 دلار است. با توجه به‌ اینکه هاستینگ وردپرس برای یک دوره مشابه 49 دلار قیمت دارد، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند از Ghost استفاده کنند. اما یک مسئله خیلی مهم! سیستم Ghost هیچ راهکاری برای تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های الکترونیکی ندارد. پس اگر به‌دنبال طراحی یک و‌ب‌سایت کسب‌ و کار هستید، حتماً سراغ وردپرس بروید.

8. Jekyll

اگر از وردپرس یا ابزارهای CMS مشابه خسته شده‌اید و قصد عزیمت به یک سیستم دیگر در زمینه طراحی و‌ب‌سایت را دارید، Jekyll بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. این سیستم مدیریت محتوا بیشتر روی محتوای و‌ب‌سایت شما تمرکز دارد. از نکات جالب آن، امکان راه‌اندازی بعد از گذشت تنها چند دقیقه است. اما فکر نکنید نمی‌توانید با این ابزار بلاگ راه‌اندازی کنید. در واقع، Jekyll ابزار import متعدد برای سکو‌های گوناگون بلاگ دارد، از وردپرس گرفته تا بلاگر. نتیجه آن سیستمی است که همه‌چیز را ساده نگه می‌دارد و برای و‌ب‌سایت‌های کسب ‌و کار ابزاری کامل و فوق‌العاده است. علاوه بر این، با Jekyll غصه هاستینگ را نخورید، زیرا نصب آن در گیت‌هاب کاملاً رایگان است.

9. Concrete5

این CMS یکی از بهترین سیستم‌های مدیریت محتوا برای توسعه‌دهندگان وب است و با قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به ‌فردش باعث صرفه‌جویی در وقت توسعه‌دهندگان وب، طراحان و ادمین‌ها می‌شود. با توجه به نوع استفاده کاربر نهایی از ابزارهایی که برای ویرایش یا طراحی دوباره بلاگشان وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود این CMS همچنان محبوب باقی بماند. در این سیستم، ویرایش بلاگ به‌جای اینکه در صفحه استاندارد ادمین انجام شود، در داخل خود بلاگ صورت می‌گیرد. اگر چندان حوصله انتظار کشیدن برای بارگذاری تغییرات صورت گرفته را ندارید، این CMS مخصوص شما است. با Concrete5 تمام تغییرات به‌صورت زنده قابل مشاهده است.

10. ModX

این CMS در سال 2005 راه‌اندازی شد و از آن زمان تا به ‌امروز در بیشتر از صد هزار و‌ب‌سایت در همه کسب ‌و کارها و در همه اندازه‌ها استفاده شده است. کار با آن بسیار ساده است و به‌راحتی می‌توان محتوا تولید کرد. حتی می‌توان چندین سبک مختلف را در یک صفحه وب به‌ کار گرفت. ابزار طراحی ModX با هدف ارائه محتوا به موتورهای جست‌وجو بدون نیاز به پلاگین‌های اضافه سئو توسعه پیدا کرد. جالب اینکه، ModX با تمرکز بر ویژگی امنیت توسعه پیدا کرده است. انعطاف‌پذیری، امکان استفاده در اندازه‌های بزرگ و امنیت بالا باعث شده تا این CMS ابزاری ایده‌آل برای سایت‌های پیشرفته باشد. برای این منظور، از لایه دیتابیس xDPO استفاده شده که به‌ کاربر این اطمینان را می‌دهد که داده قبل از ذخیره در پایگاه از هرگونه آلودگی پاک شده است. 
به ‌همین دلیل است که طبق گزارش‌های منتشر شده، تنها 14 آسیب‌پذیری از ModX در دیتابیس ملی آسیب‌پذیری در دولت امریکا ثبت شده است. در مقابل، این عدد برای وردپرس در تاریخ ماه مارس سال جاری میلادی 1217 مورد بوده است. این یعنی 87 برابر بیشتر از احتمال آسیب‌پذیری از حفره‌های امنیتی. اگر تمایل دارید تا و‌ب‌سایت شما ایمن باشد، از ModX استفاده کنید.

سیستم‌های مدیریت محتوای دیگری که ارزش بررسی دارند

طی سال‌های گذشته، چشم‌انداز دنیای CMS تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. در حالی که می‌توانستیم در این فهرست به نام‌هایی همچون جوملا و دروپال اشاره کنیم، اما واقعیت این است که در حال حاضر سیستم‌هایی که به آن‌‌ها اشاره شد جزء محبوب‌ترین‌های سال 2017 بودند. یکی دیگر از سامانه‌های مدیریت محتوای معروف TinyCMs است. با توجه به اینکه سامانه فوق فاقد بانک ‌اطلاعاتی است، همین باعث شده است تا گزینه‌ مناسبی برای و‌ب‌سایت‌هایی در ابعاد کوچک باشد. مکانیسم ذخیره‌سازی این سیستم بر مبنای فایل‌های متنی ساده قرار دارد.
CMS Made Simple یک CMS است که برای پشتیبانی از و‌ب‌سایت‌ها و کسب‌ و کارها مفید است.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟