پرونده ویژه «سامانه‌های مدیریت محتوا» منتشر شد
یک سامانه مدیریت محتوا برنامه‌ای است که برای ساخت، پیاده‌سازی و اجرای یک وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. سامانه‌های مدیریت محتوا به هر کاربری اجازه می‌دهند بدون آنکه خود را درگیر مسائل فنی پس‌زمینه کند، محتوایی را آماده کرده و به‌راحتی روی سایتی که طراحی کرده است قرار دهد و در ادامه وضعیت وب‌سایت را (به‌لحاظ آماری و دیگر ویژگی‌های فنی) مورد بررسی قرار دهد. در این حالت ضرورتی ندارد کاربر به بالاترین سطح از دانش فنی تسلط داشته باشد. کاربر می‌تواند حجم بسیار بالا و متنوعی از محتوا و اسناد را روی سایت خود قرار دهد.

1606683296_1_0.gif

سامانه‌های مدیریت محتوا، یک بار دیگر نقش‌آفرینی بزرگی خواهند کرد

در کنار این مورد کاربران می‌توانند اطلاعات منتشر شده را خود ویرایش کنند و بدون آنکه به یک نفر برنامه‌نویس برای تنظیم و مدیریت سایت یا به‌روزرسانی آن نیازی داشته باشند، شخصاً سایتشان ‌را بر مبنای نیازهایی که دارند تغییر دهند. با توجه به آنکه سامانه‌های مدیریت محتوا از قالب‌ها استفاده می‌کنند، در نتیجه ضرورتی ندارد تا کاربر دانش لازم در ارتباط با HTML را در اختیار داشته باشد. سامانه‌های مدیریت محتوا همراه با قابلیت‌های ویرایش درون‌متنی یا اضافه کردن تصاویر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند. زمانی که تصمیم می‌گیرید عملیات خاصی را روی یک سایت اجرایی و دنبال کنید، به‌خوبی می‌توانید به سامانه‌های مدیریت محتوا اعتماد کرده، محتوای آنلاین را روی آن‌ها قرار داده و با مخاطبان خود تعامل و ارتباط مستقیم برقرار کنید. اما سؤالی که اغلب کاربران مطرح می‌کنند این است که اساساً به‌کارگیری سامانه‌های مدیریت محتوا چه مزایایی دارد؟ همانند هر فناوری دیگری، سامانه‌های مدیریت محتوا مزایا و معایب خاص خود را دارند. سامانه‌های مدیریت محتوا برنامه‌هایی کاربرپسند هستند که نه‌تنها به شما اجازه می‌دهند به‌سادگی محتوای متنی یا تصویری مورد نظر خود را آپلود کنید، بلکه بتوانید به شکل آنلاین و با کمترین زحمت ممکن محتوا را ویرایش کنید. 
سامانه‌های مدیریت محتوا به ساده‌ترین شکل اجازه توزیع محتوا، انجام عملیات به‌روزرسانی، حذف و تغییر محتوای وب را امکان‌پذیر می‌سازند و به‌خوبی سه قابلیت گسترش‌پذیری، بازیابی مجدد و استفاده مجدد را در اختیارتان قرار می‌دهند. اگر به سامانه‌های مدیریت محتوا نگاه دقیقی داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم که سه عامل انعطاف‌پذیری، گسترش‌پذیری و راه ‌حل‌های مقرون به صرفه برای کسب ‌و کارهایی در ابعاد کوچک و متوسط و حتی کاربران عادی تأثیر شگرفی بر محبوبیت CMS گذاشته است. به‌ طوری که به افراد مختلف اجازه داده است تا محتوای مورد علاقه خود را روی بستری کاملاً ایده‌آل قرار دهند، ترافیک را به سمت سایت خود هدایت و درنهایت از سایت خود کسب درآمد کنند. نکته قابل توجه دیگری که در ارتباط با CMS وجود دارد، به آزادی عمل کاربران بازمی‌گردد. در اغلب موارد کاربران وقتی تصمیم می‌گیرند تغییری در ساختار محتوا به وجود آورند، قادر هستند این کار را به شکل بی‌درنگ و بدون آنکه در انتظار تأیید نهایی مدیر سایت باشند انجام دهند. این ویژگی مثبت به معنای آن است که برای اعمال تغییرات و همچنین مشاهده محتوای کاملاً به‌روز نیاز نیست در انتظار مدیر سایت باشید تا تغییرات را اعمال کند. البته در این بین اختیارات مدیریتی نیز وجود دارد که مانع از آن می‌شود تا کاربر بتواند خروجی نهایی را به ‌طور مستقیم روی بستر اینترنت مشاهده کند. 
این سامانه‌ها به‌ویژه در ارتباط با اتوماسیون داده‌ها، گردش کار، مدیریت فرآیندها و همچنین بهبود و تقویت ارتباط همکاران با یکدیگر درون محیطی که در آن مشغول به کار هستند کمک می‌کند. به‌ طوری که کارمندان یک شرکت به‌راحتی می‌توانند یک محتوای اشتراکی را تولید کنند و در اختیار یکدیگر قرار دهند. حتی اگر کارمندان در موقعیت‌های جغرافیایی دور از یکدیگر قرار داشته باشند و از دستگاه‌های مختلفی برای اتصال به اینترنت استفاده کنند، این محتوا باز هم در دسترس آن‌ها قرار خواهد داشت. جالب آن‌که سامانه‌های مدیریت محتوا به رشد اقتصادی مردم نیز کمک فراوانی می‌کنند. به‌ طور مثال، ممکن است شرکتی در نظر داشته باشد از نیروی دورکار برای کاهش هزینه‌های جانبی خود استفاده کند. در این حالت شرکت بدون آنکه نیاز داشته باشد تا برای کارمندان حق بیمه و مزایای مختلف رد کند، می‌تواند از این سامانه‌ها استفاده کند و به کارمندان اجازه دهد به ساده‌ترین شکل از راه دور محتوای خود را روی سایت قرار دهند. 

یکی دیگر از مزایای مهم سامانه‌های مدیریت محتوا در ارتباط با نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات است. به عبارت دقیق‌تر، اطلاعات به شکل کد شده درون صفحات وب قرار نمی‌گیرند، بلکه از بانک‌های اطلاعاتی بازیابی می‌شوند که به‌سادگی از سوی کاربران مجاز دستکاری می‌شوند. البته در این بین سامانه‌هایی نیز وجود دارند که اطلاعات را به‌جای آنکه در بانک‌های اطلاعاتی ذخیره‌سازی کنند، در فایل متنی ذخیره می‌کنند. فرآیند تخصیص امتیاز به کاربران در سامانه‌های مدیریت محتوا به ساده‌ترین شکل انجام می‌شود. شما به‌راحتی می‌توانید برای کاربران مختلف محدودیت‌هایی را اعمال کنید. به‌ طوری که کاربران بر مبنای مجوزهای خاصی که به آن‌ها اعطا شده به بخش‌های مختلف سایت یا محتوا دسترسی داشته باشند. از آنجا که سامانه‌های مدیریت محتوا این توانایی را دارند تا از زبان‌های مختلف پشتیبانی کنند و خدمات مناسبی را در اختیار کاربران و صاحبان کسب‌ و کار قرار دهند، در نتیجه برای خودکارسازی کارها، کم کردن وابستگی به منابع IT و مهم‌تر از آن کم کردن هزینه‌ها ایده‌آل هستند. 

مزیت مهم دیگری که این سامانه‌ها دارند به تنوع آن‌ها بستگی دارد. انواع مختلفی از این سامانه‌ها وجود دارند که هریک سطوح مختلفی از ویژگی‌‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بر همین اساس، در پرونده ویژه این شماره تصمیم گرفتیم سامانه‌های مدیریت محتوا را به‌ طور جدی مورد بررسی قرار دهیم. 
در این پرونده ویژه با انواع مختلفی از سامانه‌های مدیریت محتوا، افزونه‌های امنیتی با هدف بهبود وضعیت سایت‌های وردپرسی، آینده سامانه‌های مدیریت محتوا، ویژگی‌های شاخصی که پیش از انتخاب یک سامانه باید مد نظر قرار دهید، MDOX سامانه مدیریت محتوای بسیار قدرتمند اما ناشناخته و مفهوم محتوا در قالب سرویس آشنا خواهید.

برای دانلود پرونده ویژه «سامانه‌های مدیریت محتوا» اینجا کلیک کنید

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟