نگاهی به مهم‌ترين رويدادها
17/10/1396 - 19:40
سال 2012  به نام و كام  آلن تورينگ بود
در سال 2012 همزمان با صدمین سالگرد تولد آلن تورینگ. چندين سخنرانی يا بخش ويژه همايش‌ها، نمايشگاه‌ها و كنفرانس‌های بين‌المللی به آلن‌تورينگ اختصاص يافت و دانشكده‌های كامپيوتر معتبر كشورها سعی كردند يك مراسم يادبود برگزار كنند، به اين بهانه تورينگ و دستاورد‌هايش را به جامعه علمی و دانشجويان معرفی کنند و گريزی نيز به آينده اين علوم داشته باشند. در ادامه سعی كرديم برای اطلاع خوانندگان از حال و هوای مراسم صدمين سال تولد آلن تورينگ، مهم‌ترين اتفاقات سال 2012 را مرور كنيم.

1606683296_1_0.gif

این مقاله یکی از قسمت‌های سلسله مقالات یادنامه آلن تورینگ است. این مجموع پیش از این در ماهنامه شبکه منتشر شده اما به سایت جدید منتقل نشده بود. با توجه به اهمیت موضوع، این مجموعه را به سایت مجله اضافه می‌کنیم و امیدواریم که مورد توجه علاقمندان قرار بگیرد.

برای مطالعه بخش‌های پیشین این سلسله مقالات اینجا کلیک کنید


 • 4 و 5 ژانويه؛

نشست ويژه AMS-ASL: برگزاري سميناري با عنوان «زندگي و ميراث آلن تورينگ» در مركز كنفرانس‌هاي هاينس بوستون از طرف مؤسسه جان تمپلتون. اين سمينار 14 ساعته پيرامون زندگي آلن تورينگ و تاثيراتش روي علوم رياضي و منطق رياضي، رمزنگاري، احتمالات و تجزيه و تحليل عددي، فلسفه ذهن و بررسي حيات تك‌سلولي و ژنتيك يا همان مورفوجنسیس (Morphogenesis) بوده است و سخنرانان كليدي آن ماروین مینسکی، استوارت کافمن، کریگ باور و تعداد ديگري از بزرگان و استادان دانشگاه‌هاي امريكا بودند. 

 • 20 ژانويه؛

سخنرانی پروفسور پیرجیورجیو اودی‌فردی (Piergiorgio Odifreddi): اين سخنراني در دانشگاه علوم كاربردي ايتاليايي سوئیس ايراد شده و درباره مهم‌ترين اتفاقات زندگي آلن تورينگ بوده است كه تأثيرات زيادي روي او و علوم رياضي و كامپيوتر داشته‌اند. همچنين حركت‌های جديد و نوآوری‌های آلن تورينگ بررسی شده‌اند. پروفسور اودی‌فردی نويسنده و مقاله‌نويس مشهوری در علوم رياضی و منطق است. 

 • 17 فوريه؛

سخنراني ويژه درباره واتسون: در اين سخنراني دكتر جان پراگر از مركز تحقيقاتي واتسون IBM در دانشگاه كمبريج لندن درباره ماشين واتسون، ارتباطش با آلن تورينگ و آينده اين ماشين صحبت كرده است. عنوان اين سخنرانی «واتسون و بهداشت انساني: آيا واتسون مي‌تواند جای يك پزشك را بگيرد؟» بوده است. 

 • 21 تا 29 فوريه؛ سخنراني IET/BCS:

سه هفته هر سه‌شنبه پروفسور ری دولان (Ray Dolan) درباره رابطه ايده‌هاي ذهني تورينگ و تصويربرداري عصبي و الگوهاي شناختي مغز صحبت كرده است. اين كه چگونه ذهن تورينگ توانسته است مسئله‌هاي پيچيده رياضي را حل كند و ذهن او چه كاركرد و سيستم عصبي‌ای داشته است، موضوعي است كه علاقه‌مندان بسيار زيادي دارد. 

 • 5 تا 9 مارس؛

ششمين كنفرانس بين‌المللي زبان و تئوري ماشين‌هاي خودكار: در اين همايش كه در اسپانيا برگزار شده است، يك بخش ويژه به صدمين سالگرد تولد آلن تورينگ اختصاص يافت و آثار او پيرامون زبان ماشين و تأثيراتش معرفي و به نمايش گذاشته شد. 

 • 24 مارس تا 18 نوامبر؛

نمايشگاه تورينگ و انيگما: در اين مدت دانشگاه منچستر انگليس ميزبان نمايشگاهي با عنوان «آلن تورينگ و زندگي انيگما» است كه در آن اسناد و مدارك آلن تورينگ درباره بزرگ‌ترين كدشكنی و رمزگشايی تاريخ به معرض نمايش گذاشته شده است. 

 • 4 آوريل؛

كنفرانس صدسالگی تورينگ: اين كنفرانس با حمايت شركت گوگل در چندين دانشگاه اروپايي برگزار شده است و در آن‌ها سخنرانی‌های مختلفي درباره آثار و تأثيرات كارهاي تورينگ در رشد علم رياضی و كامپيوتر به همراه فيلم‌هايی از زندگی او ارائه شده است. 

 • 30 آوريل؛

انتشار كتاب آلن تورينگ به روايت سارا تورينگ: در اين روز طي مراسمي رسمي در بلچلي‌پارك از نسخه جديد كتاب «آلن تورينگ به روايت سارا تورينگ» پرده‌برداري شد. اين كتاب كه در سال 1970 توسط مادر آلن تورينگ نوشته شده است، به مناسبت صدمين سال تولد تورينگ دوباره بازنويسي و با افزودن چند فصل دوباره منتشر شده است. 

 • 10 و 11 می؛

مجموعه سخنرانی‌های صدسالگی آلن تورينگ: الگوريتم، هوش‌مصنوعي، معمارس كامپيوتر و سخت‌افزار در ذهن و مورفوجنسیس عناوين سخنراني‌هايی هستند كه در دانشگاه‌هاي مختلف انگليس تحت‌عنوان T100 ايراد خواهند شد. هاروارد، آكسفورد و منچستر برخی از اين دانشگاه‌ها هستند. 

 • 30 می؛

ماشين‌هايی كه فكر می‌كنند: بخشي از فستيوال World Science 2012 به آلن تورينگ و نظريه ماشين تورينگ اختصاص دارد. اين بخش كه «آلن تورينگ و آينده ماشين‌هايی كه فكر می‌كنند» نام دارد، به بررسی آينده هوش‌مصنوعی و كاربردهای آن و آينده هوشمند بودن ماشين‌ها پرداخته است. البته، مقاطعی از زندگی آلن تورينگ نيز در قالب فيلم برای شركت‌كنندگان در فستيوال پخش شده است. 

 • 12 ژوئن؛

كشف قدرت رياضی با آلن تورينگ: اندرو هاجز (Andrew Hodges) كه امسال فعاليت زيادی برای شناساندن و معرفی آلن تورينگ کرده است و يكی از تورينگ شناسان معروف است، سخنرانی مشهوری در دانشگاه منچستر درباره كشف قدرت رياضيات در علوم مختلف کرد كه با استقبال زيادی هم روبه‌رو شد. 

  • 15 و 16 ژوئن؛

هم‌انديشی برندگان جايزه آلن‌تورينگ: مؤسسه ACM نيز همزمان با سالروز تولد آلن تورينگ با دعوت از برندگان جايزه آلن تورينگ در سال‌های گذشته، سعي كرد گذشته و آينده علوم كامپيوتری و محاسبات را به يكديگر پيوند بزند. در اين دو روز در سان‌فرانسيسكو ده‌ها پژوهش‌گر و دانشمند حوزه محاسبات گردهم آمدند و درباره آلن تورينگ، محاسبات، آينده ماشين‌های محاسباتی و كلی موضوع ديگر صحبت كردند و البته خاطرات گذشته را نيز مرور کردند.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.
برچسب: 

ایسوس

نظر شما چیست؟