يادنامه پدر علوم کامپیوتر؛ مردی که با رمزها می‌رقصد!
نبوغ را توانایی اندیشیدن فراتر از چارچوب‌های ذهنی و اجتماعی معمول و مرسوم می‌دانند و یکی از مشخصاتی که برای نوابغ ذکر می‌شود، توانایی برقراری ارتباط میان اشیا و پدیده‌هایی است که از دید افراد عادی بی‌ارتباط به نظر می‌رسند.
اگر با چنین دیدگاهی به زندگی و آثار آلن تورینگ بنگریم، به وضوح نابغه‌ای را خواهیم دید که می‌تواند فرآیند متعالی «اندیشیدن» را از وجود انسان و در واقع از نفس حیات، مجزا و مجرد ساخته و آن را با پدیده‌ای خشک و بی‌روح به نام ماشین پیوند بزند. نحوه تفکر این ماشین را پیش از شروع کارش به صورت رشته‌ای از علامت‌ها به خورد آن بدهد و حل پیچیده‌ترین مسایل ریاضی را از‌طریق این ماشین پی بگیرد و در نهایت سرآغاز و بنیان‌گذار دانشی شود که کمتر از سه دهه بعد به صنعتی چند میلیارد دلاری تبدیل شد.

1606683296_1_0.gif

این مقاله یکی از قسمت‌های سلسله مقالات یادنامه آلن تورینگ است. این مجموع پیش از این در ماهنامه شبکه منتشر شده اما به سایت جدید منتقل نشده بود. با توجه به اهمیت موضوع، این مجموعه را به سایت مجله اضافه می‌کنیم و امیدواریم که مورد توجه علاقمندان قرار بگیرد.


این ذهن خلاق، در جهشی دیگر به رمزنگاری و رمزگشایی علاقه‌مند می‌شود و یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در پایان دادن به جنونی که دنیا گرفتار آن بود، بازی می‌کند. و در آخر عمر نه چندان بلندش، ارتباط میان ایجاد فرم‌ها و شکل‌های گوناگون در گونه‌های مختلف حیات را با شرایط فیزیکی و شیمیایی محیط مورد بررسی قرار می‌دهد. 
به عقیده بسیاری، این نبوغ و توانایی ناشی از فرآیندهایی کاتوره‌ای و مبهم است که تنها در «ذهن متفاوت» یک نابغه شکل می‌گیرد. این تفاوت‌ها در ساختار ذهنی و مغزی نوابغ، به همان اندازه که باعث ایجاد جرقه‌های نبوغ و شعله‌های خلاقیت در ذهن‌شان می‌شود، به همان اندازه نیز آن‌ها را در مسیر حوادثی نامتعارف قرار می‌دهد و سرگذشت آن‌ها را با رویدادهایی پیوند می‌زند که دست‌کمی از افسانه ندارد. پایان زندگانی تورینگ با آن سیب آلوده به سیانور نیز درست همانند انیمیشن مورد علاقه‌اش یعنی سفیدبرفی و هفت کوتوله بیشتر به داستان های جن‌وپری می‌ماند.
به رسم معمول مي‌توان اين گونه نوشت كه: «به بهانه صدمين زادروز آلن تورينگ....». نوشتن از اين متفکر بزرگ قرن بيست ويكم اما به بهانه نيازي ندارد. صدمین سالگرد تولد تورینگ، نابغه بزرگ علوم کامپیوتر، برای ما بهانه نبود بلکه فرصتی بود تا احساس شگفتی و تعجب‌مان از بازنگري و تعمق در کارهای او را به همراه احترامی که شايسته  او است، با شما به اشتراک بگذاریم. تلاش و مطالعه‌ای که از چندین ماه پیش از انتشار این مجموعه به همت تحریریه ماهنامه آغاز شده و به نظر می‌رسد که برای برخی از ما هنوز به پایان نرسیده است. به هر حال، آن‌چه در این پرونده مطالعه خواهید کرد، تلاشی است برای نگاهي دوباره به دادن  به جنبه‌های مختلف زندگی و تفکرات نابغه‌ای متفاوت که دنیا چیزهایی بیش از صنعت محاسبات را به او مدیون است. 
در نهایت اما، دو پرسش همواره در ذهن‌ها بی‌جواب باقی خواهد ماند. نخست این‌که اگر تورینگ اندکی بیشتر زیسته بود، دنیا شاهد چه دستاوردهای دیگری می‌توانست باشد؟ و دیگر این‌که ذهن برجسته‌ای که مفهوم «ماشین متفکر» را مطرح کرد، در هنگام گاز زدن “آن سیب لعنتی” ( به اجبار يا اختيار) به جز داستان سفید برفی و هفت کوتوله،به چه می‌اندیشید؟

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟