دعوت به دانش کامپیوتر
درس مبانی کامپیوتر آنقدر مهم است که در عالی‌ترین مراجع تدوین سرفصل‌های رشته کامپیوتر در دنیا، بر سر چگونه جذاب‌تر کردن آن بحثی دائمی وجود دارد... . سرمایه‌گذاری روی این درس به ظاهر کم‌اهمیت، بحث روز دنیا است و از این رو دغدغه خوانندگان باهوش ماهنامه شبکه نیز خواهد بود.

1606683296_1_0.gif

دعوت از دانشجویان به علوم و مبانی کامپیوتر

در این قسمت از فصل دانش کامپیوتر ماهنامه شبکه ، مطالب بخش دانش کامپیوتر را به دو موضوع مهم اختصاص داده‌ایم. نخست، یک معرفی مفصل‌تر (نسبت به شماره قبل) از رشته «علوم کامپیوتر» خواهیم داشت که امیدواریم مورد توجه داوطلبان کنکور دانشگاه‌ها و کسانی که درصدد انتخاب رشته برای شرکت در آزمون سراسری سال آینده هستند قرار گیرد. در ادامه، به بررسی درس «مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی» در دانشگاه‌های ایران و جهان خواهیم پرداخت. مخاطبان اصلی این موضوع احتمالاً دانشجویان سال نخست رشته‌های کامپیوتر و همچنین سایر رشته‌هایی است که باید مانند رشته‌های مهندسی برق یک درس 3 واحدی تحت این نام را به‌عنوان بخشی از دروس پایه رشته خود بگذرانند. اما از آنجا که درس «مبانی کامپیوتر» اولین برخورد یک دانشجو با مباحث آکادمیک مرتبط با کامپیوتر است، امیدواریم طرح این موضوع مورد توجه اساتیدی که مشغول تدریس در دانشگاه‌ها هستند نیز قرار گیرد. به این اعتبار، شاید گزاف نباشد اگر بگوییم این درس (و نیز رشته «علوم کامپیوتر» به عنوان یک رشته مادر و پایه‌ای) نوعی دعوت از دانشجویان به آشنایی با مفاهیم اساسی رشته‌های کامپیوتر در دانشگاه‌ها است. به همین دلیل، در دانشگاه‌های برجسته دنیا تلاش فراوانی صورت می‌گیرد که سال به سال ارائه این درس به دانشجویان بهتر و جالب‌تر و جذاب‌تر باشد. به عنوان مثال، همان طور که در این شماره خواهید خواند، درس CS50 دانشگاه هاروارد هر سال در یکی از باشکوه‌ترین سالن‌های این دانشگاه ارائه می‌شود و فیلم آن به‌صورت یک دوره آموزشی آنلاین رایگان برای همه مردم دنیا قابل دسترس است. دانشجویانی که در ایران تحصیلات خود را شروع می‌کنند، احتمالاً تجربه متفاوتی را خواهند داشت و تا آنجا که من می‌دانم این درس به‌صورت کم‌رمق ارائه می‌شود. عبارت «مبانی کامپیوتر» چندان دهان پرکن به نظر نمی‌رسد و احتمالاً بعضی از دانشجویان بی‌تابند که هرچه زودتر از شر این مبانی بی‌اهمیت و خسته‌کننده خلاص شوند.

مطلب پیشنهادی

آشنایی با دوره‌های آنلاین و رایگان "مبانی دانش و کامپیوتر"
مقاله ویژه آنلاین شماره 197 ماهنامه شبکه - دروس دانشگاهی

در این شماره می‌خواهیم زاویه نگاه شما را به کلی تغییر بدهیم. مثلاً خواهید خواند که این درس آنقدر مهم است که در عالی‌ترین مراجع تدوین سرفصل‌های رشته کامپیوتر در دنیا، بر سر چگونه جذاب‌تر کردن آن بحثی دائمی وجود دارد. خواهید دید که این بحث‌ها آنچنان جدی است که به عنوان مثال استفاده از زبان برنامه‌نویسی جاوا برای آشنایی دانشجویان با دنیای کامپیوتر را زیر سؤال برده و به طور جدی پای زبان جالب و شیرین پایتون را به این درس در دانشگاه‌های تراز اول دنیا باز کرده است. همه این بحث‌ها و تحولات به این دلیل است که درس «مبانی کامپیوتر» نوعی دعوت از دانشجویان به دنیای پیچیده کامپیوترها محسوب می‌شود. تصور کنید شما به یک مهمانی دعوت شوید، اما دعوت‌نامه جذاب نباشد یا تصویر جذابی از آن مهمانی ارائه نکند. آیا به چنین مهمانی خواهید رفت؟ سرمایه‌گذاری روی این درس به ظاهر کم‌اهمیت، بحث روز دنیا است و از این رو دغدغه خوانندگان باهوش ماهنامه شبکه نیز خواهد بود.

دعوت ماهنامه شبکه به دانش کامپیوتر

برداشت دعوت‌نامه‌‌‌‌وار از درس «مبانی کامپیوتر» من را بر آن داشت که به شیوه‌ای مشابه و در ابتدای مسیری که تحت عنوان بخش «دانش کامپیوتر» در ماهنامه شبکه شروع کرده‌ایم، از همه خوانندگان دعوت کنم به ما بپیوندند و ما را در این مسیر راهنمایی و یاری کنند. اگر دانش‌آموز سال‌های آخر دبیرستان هستید، حتماً دغدغه کنکور و راهیابی به دانشگاه را دارید. این دغدغه‌ها را با ما به اشتراک بگذارید و به ما بگویید انتظار دیدن چه نوع مطالبی را در این بخش دارید؟ آیا مطالب ما توجه شما را جلب کرده است؟ 

در مجموعه سرفصل‌ها و مباحث رشته کامپیوتر، هریک از دروس دانشگاه به‌تنهایی یک دنیای گسترده است. دنیایی که از رفرنس‌ها و کتاب‌های معتبر آن درس شروع می‌شود و تا شیوه ارائه آن در دانشگاه‌های ایران و جهان امتداد می‌یابد. اگر استاد دانشگاه هستید، احتمالاً درباره کم و کیف مطالبی که در این زمینه منتشر می‌کنیم نظری دارید. انتقادات و پیشنهادات شما برای ما بسیار مهم است. خواهشمندیم اشتباهاتمان را گوشزد کنید. مطالب این شماره کمابیش شاکله و ساختار این بخش از مجله را نشان می‌دهد. با توجه به این ساختار، اگر مایل به همکاری با ماهنامه شبکه برای ارائه مقاله هستید، با ما مکاتبه کنید. از دانشجویان علاقه‌مند نیز برای مشارکت در تهیه مطالب این بخش دعوت می‌کنیم. یکی از بهترین و جذاب‌ترین روش‌ها برای آموختن یک موضوع، آموزش آن به دیگران است. اگر نگارشتان خوب است، می‌توانید ما را در تهیه مطالب شماره‌های آینده یاری کنید. سرانجام از دوستان عزیزی که تاکنون از دور و نزدیک با ماهنامه شبکه همکاری داشته‌اند و علاقه‌مند به همکاری با این بخش نوپا هستند نیز دعوت می‌کنیم ما را از تمایل خود آگاه کنند.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟