18/06/1396 - 15:49
ساینا اتوماتیک بخریم یا تیبا؟
بزودی خودروی محبوب و بی‌کیفیت پراید از چرخه تولید خارج خواهد شد و خودروسازان ایرانی به دنبال معرفی خودرویی برای جایگزینی پراید هستند. خودرویی با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب! در این مطلب دو خودروی جدید سایپا یعنی ساینا اتوماتیک و تیبا را مقایسه کردیم تا ببینیم انتخاب کدام خودرو معقول‌تر است.

1606683296_1_0.gif

پس‌ازاینکه انتقادات زیادی به طراحی تیبا به‌عنوان نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی سایپا وارد شد، این شرکت تصمیم گرفت با انجام فیس‌لیفتی، ظاهر و داخل تیبا را بهبود بخشد. این فیس‌لیفت که با تغییرات کامل نمای جلویی و عقبی تیبا و همین‌طور داخل آن همراه بود و حتی در بعضی جاها در مقایسه با تیبا پسرفت کرده بود، سرانجام با نام ساینا معرفی گردید و چند وقت بعد با افزایش قیمت حدود سه میلیون تومانی نسبت به تیبا به بازار آمد. درهرحال ساینا به لطف قیمت زیر سی میلیون تومانی خود و همین‌طور هزینه‌های نگهداری پایین، توانست حدودی در بازار به فروش مناسبی دست پیدا کند.

اما با توجه به محبوبیت خودروهای اتوماتیک در کشورمان، چند وقتی بود که زمزمه‌های ساخت نسخهٔ اتوماتیک ساینا توسط سایپا به گوش می‌رسید. سپس برای اولین بار این گیربکس هم‌زمان با معرفی کوییک به‌عنوان نسخهٔ کراس هاچ‌بک ساینا معرفی شد و معلوم شد که این یک گیربکس CVT ساخت شرکت بلژیکی پانچ است. بدین ترتیب گفته شد که این گیربکس علاوه بر کوییک، برای ساینا هم ارائه خواهد شد. حال به‌تازگی سرانجام سایپا فروش ساینا اتوماتیک را برای اولین بار آغاز کرده است اما نکته‌ای که در این رابطه کاملاً جلب‌توجه می‌کند، قیمت اعلامی از سوی سایپا برای ساینا اتوماتیک است. این شرکت برای نسخهٔ اتوماتیک ساینا که آن‌را ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک کشور می‌نامد، قیمت 38,450 میلیون تومان را در نظر گرفته است یعنی دقیقاً 10 میلیون تومان گران‌تر از نسخهٔ دستی ساینا!

البته سایپا در نسخهٔ اتوماتیک ساینا، علاوه بر گیربکس، آپشن‌های جدید را هم ارائه کرده که پیش‌ازاین شاهد معرفی آن‌ها در کوییک بودیم. طبق اعلام سایپا، ساینا اتوماتیک خود در دو تیپ معمولی و لوکس عرضه می‌شود که این دو تیپ از لحاظ سطح تجهیزات با یکدیگر تفاوت دارند. در تیپ معمولی ساینا اتوماتیک، آپشن‌هایی چون فرمان برقی، کروز کنترل، سیستم هشدار سرقت، چراغ‌های مشایعت‌کننده، کامپیوتر سفری و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان به تجهیزات قبلی ساینا دستی اضافه شده است درحالی‌که تیپِ لوکسِ نسخهٔ اتوماتیک از آپشن‌های بیشتری شامل سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صفحه‌نمایش هفت اینچی با بلوتوث، سیستم پایش فشار باد تایرها و ناوبری بهره‌مند است. تنها تفاوت ظاهری ساینا اتوماتیک با نسخهٔ دستی نیز تغییر دستگیرهٔ درهای آن به نمونه‌های موسوم به آسان‌بازشو است که این هم قبلاً در کوییک دیده شده بود.

اما فعلاً معلوم نیست نسخه‌ای که سایپا اقدام به فروش آن کرده از تیپ معمولی ساینا اتوماتیک است یا تیپ لوکس چراکه در بخشنامهٔ فروش این خودرو نامی از تیپ آن برده نشده و در بین تجهیزات اعلامی آن در بخشنامه نیز هرچند سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای دیده می‌شود، اما اثری از نمایشگر لمسی نیست! بنابراین فعلاً نمی‌توان به‌طور قطعی گفت که این قیمت 38,450 میلیون تومانی متعلق به تیپ معمولی ساینا اتوماتیک است یا تیپ لوکس اما درهرحال نکته‌ای که علامت سؤال بزرگی محسوب می‌شود این است که به چه علت ساینا اتوماتیک با افزایش قیمت 10 میلیون تومانی نسبت به نسخهٔ دستی عرضه می‌گردد؟ آیا یک گیربکس CVT به همراه چند آپشن معمولی ارزش این اضافه قیمت را دارد؟ یا اینکه در نظر گرفتن قیمتی نزدیک به چهل میلیون تومان برای خودرویی که در اصل همان تیبای 25 میلیونی محسوب می‌شود منطقی است؟

در رابطه با قیمت ساینا اتوماتیک سؤالات فراوانی ازاین‌دست می‌توان مطرح نمود که پاسخی برای آن‌ها پیدا نمی‌شود. از طرف دیگر شاید بتوان این موضوع را مطرح نمود که احتمالاً از این خودرو با چنین قیمت غیرمنطقی و بالایی استقبال چندانی نشده است اما مطمئناً مثل گذشته این خیال خام هرگز حقیقت ندارد زیرا درحالی‌که سایپا اقدام به پیش‌فروش ساینا اتوماتیک با موعد تحویل آبان تا اسفند 96 نموده است، طبق اعلام این شرکت ظرفیت تحویل ماه‌های ابتدایی آن به‌طور کامل تکمیل شده است! بنابراین وقتی برای خرید خودرویی با کیفیت پایین (طبق اعلام جدول کیفیت شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در ماه مرداد، ساینا تنها یک ستارهٔ کیفیت را دریافت کرده است) و طراحی نه‌چندان زیبا که اصل و ریشهٔ آن به پراید بازمی‌گردد، نزدیک به چهل میلیون تومان از سوی مردم پرداخت می‌شود، مطمئناً خودروسازان داخلی نیز به چپاول خود ادامه خواهند داد.

این در حالی است که ساینا اتوماتیک ازلحاظ فنی و پیشرانه هیچ تفاوتی با تیبا ندارد. این یعنی در زیر کاپوت ساینا اتوماتیک همان پیشرانهٔ 1.5 لیتری چهار سیلندر با 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور قرار دارد که حالا در کنار یک گیربکس CVT قرار گرفته است. از طرف دیگر، این موضوع که قرار گیری چنین موتور کم‌توانی در کنار گیربکس CVT بلژیکی، چه عملکردی در زمینهٔ شتاب و کشش خواهد داشت نیز خود سؤال بزرگی است. درهرحال ساینا اتوماتیک با قیمت 37,450,000 تومانی خود دقیقاً در بازهٔ قیمتی پژوهای محبوب ایران‌خودرو یعنی 206 SD و پارس قرار می‌گیرد و تنها مزیتی که نسبت به آن‌ها دارد برخورداری از همین گیربکس CVT است که مطمئناً ارزش پرداخت چنین مبلغی را نخواهد داشت.

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟