16/06/1396 - 21:15
دوئل فرانسوی; رنو ساندرو بخریم یا پژو 207؟
هاچ‌بک های کوچک بازار روز به روز متنوع تر می شوند و حالا این تنوع به قیمت متوسط ها هم رسیده و حالا اگر بخواهید انتخابی حدود 50 میلیونی در بازار هاچ‌بک های جمع و جور داشته باشید، می توانید میان رنو ساندرو و پژو 207 جدید، یکی را انتخاب کنید. این گزینه ها هم در نسخه دستی و هم در نسخه اتوماتیک عرضه می شوند و قیمتی مشابه یکدیگر دارند.

1606683296_1_0.gif

ساندرو

ساندرو در ابتدای ورود به بازار، رقیبی برای پژو 206 تیپ 5 به شمار می رفت اما قیمت بالاتر از 206 باعث شد تا این 2 در عمل در یک سبد خرید برای خریداران با بودجه 40 میلیونی قرار نگیرند اما حالا با عرضه 207 جدید توسط ایران خودرو ساندرو می تواند یک رقابت پایاپای را در این رنج قیمت تجربه کند.
 

طراحی ظاهری ساندرو از خطوط منظم اروپایی تشکیل شده و ظاهری متناسب و پویا دارد. پایین درب های جانبی هم ضربه گیرهایی نصب شده که در برخوردهای جانبی از درب ها حفاظت می کند. در نسخه دستی ضربه گیر درب ها و پوشش قاب آینه های جانبی برخلاف نسخه اتوماتیک به رنگ مشکی هستند. طراحی ظاهری ساندرو که وام دار ظاهر تندر 90 است، همچون 207 جوان پسند نیست اما طراحی کاملا مدرن و حساب شده دارد.

به د لیل استفاده ساندرو از پلت فرم تندر 90 و طول 4020 سانتی متری بدنه، کابین جادار و راحتی دارد و از نظر فضای پا و سر، خصوصا برای سرنشینان عقب نسبت به پژو 207 برتری کامل دارد. همچنین صندوق بار ساندرو نیز از 207 بزرگ تر و کاربردی تر است و بیشتر به درد مسافرت های خانوادگی می خورد. فضای کابین شباهت های زیادی به تندر 90 دارد. البته کابین ساندرو نسبت به تندر دستخوش تغییراتی شده که می توان به تغییر شکل پنل نقره ای رنگ کنسول جلو، ایجاد قوس و استفاده از پوشش متفاوت در طراحی داشبورد و جذاب تر شدن فرم دریچه های سیستم تهویه اشاره کرد. طراحی فرمان نیز با تندر متفاوت است و جذابیت بیشتری دارد.

 

یکی از تغییرات جالب اضافه شدن جوی استیک تنظیم سیستم صوتی به سمت راست فرمان است. در برخی قسمت های کیفیت متریال کابین بهبود یافته و در کل می توان گفت کابین ساندرو نسبت به تندر 90 به روزتر است و کیفیت در آن حرف اول را می زند اما در مقابل کابین پر آپشن 207، سادگی کابین ساندرو بیشتر خودش را نشان می دهد و نظر خریداران جوان را جلب نمی کند.

به دلیل طراحی مجدد تعلیق عقب، ساندرو هندلینگ بهتری از تندر دارد و سواری آن مثل یک خودرو خانوادگی نرم و راحت است و از این نظر نسبت به 207 برتری کامل دارد. همان پیشرانه معروف 4 سیلندر 1.6 لیتری در دل ساندرو جا خوش کرده که توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت را در دور 5750 دارد. 
 

نکته جالب قابلیت فنی ساندرو این جاست که گشتاور 140 نیوتن متری در دور پایین 3750 به دست می آید که روی کشش خودرو تاثیر بسزایی دارد. پیشرانه ساندرو هم کم استهلاک است و هم مصرف سوخت مناسبی دارد. پس از نظر فنی ساندرو عملکردی مشابه 207 دارد، با این تفاوت که استهلاک پیشرانه و قسمت های فنی آن از 207 کمتر است. برخلاف 207، در ساندرو از قطعه ای به نام ساب فریم استفاده شده که استهلاک جلوبندی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

گیربکس 4 سرعته اتوماتیک با نمونه استفاده شده در مگان 2000 مشترک است اما برای به کارگیری در داستر و ساندرو اصلاحاتی در سیستم میدان گشتاور آن داده شده. گیرباکس دستی نیز با گیرباکس تندر 90 مشترک است. کلاچ نرمی دارد و با رعایت ضریب دنده های مناسب، رانندگی را راحت می کند.
 


پژو 207 جدید

تغییراتی در گرافیک چراغ های جلو و عقب و اضافه شدن لامپ های ال ای دی و نئونی به چراغ ها و تغییر شکل آینه های جانبی، تا حدودی رد پای کهولت سن را از این هاچ بک محبوب زدوده است. ترکیب سابق داخل کابین با چاشنی تغییراتی تاثیرگذار نظیر اضافه شدن قطعات دکوراتیو سفید رنگ، غربیلک فرمان جدید، اهرم گیرباکس متفاوت با قبل (در نسخه منوال) و اضافه شدن مانیتور به کنسول مرکزی جذاب تر شده.
 
 

روی غربیلک جدید فرمان دکمه های تنظیم سیستم صوتی و تلفن قرار گرفته و جوی استیک مربوط به ضبط از پشت فرمان حذف شده. همچنین مانیتور لمسی 7 اینچی به قسمت بالای کنسول اضافه شده که قابلیت پخش دی وی دی، سیستم GPS و نمایش تصویر دوربین دید عقب را به 207 جدید می دهد. از دیگر آپشن های 207  جدید علاوه بر این موارد می توان به سنسور فاصله سنج عقب، کروز کنترل و آینه های برقی جانبی اشاره کرد که باعث می شوند 207 جدید از نظر سطح امکانات، کاملا برتر از ساندرو ظاهر شود اما در بحث فضای کابین و صندوق بار، 207 مغلوب ساندرو جادار می شود و سرنشینان در ردیف عقب اش راحتی سرنشینان قد بلند کاهش می یابد.

 

در بخش فنی تغییری در 207 جدید حاصل نشده و همان پیشرانه TUS وظیفه تامین قوای محرکه را بر عهده دارد. البته کیفیت کلی ساخت نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و 207 با 3 ستاره کیفی تولید می شود اما باز هم از نظر کیفیت به پای ساندرو 4 ستاره نمی رسد. همچنین در نسخه دستی برخلاف 207 های سری قبل که از گیرباکس فرانسوی برخوردار بودند، 207 جدید از همان گیرباکس 405 استفاده می کند که روی پژو 206 تیپ 5 هم نصب می شود.
 

در نسخه اتوماتیک اما شاهد استفاده از همان گیرباکس آشنای AL4 هستیم که همچون گیرباکس ساندرو 4 دنده در جلو دارد. در نسخه دستی نرمی مجموعه کلاچ و گیرباکس به پای نرمی گیرباکس ساندرو دنده ای نمی رسد و در مدل اتوماتیک؛ گیرباکس AL4 دقت و واکنش های به موقع گیرباکس ساندرو را ندارد. توان پیشرانه 207 به 105 اسب بخار و گشتاورش به 142 نیوتن متر می رسد و یکی از هاچ بک هایی است که در عین شتاب و قابلیت های حرکتی مناسب، مصرف سوخت زیادی را به راننده تحمیل نمی کند و در هر 100 کیلومتر بین 6 تا 7 لیتر بنزین مصرف می کند. از نظر توان پیشرانه و قابلیت های حرکتی، 207 کاملا هم رده ساندرو عرضه می شود.

پیشنهاد نهایی

در انتهای این مقایسه نمی توان گفت که با قیمت مشابه پژو 207 برتر است یا ساندرو. بهتر است بگوییم هر یک از این هاچ بک ها، طرفداران خاص خود را دارند. رنو ساندرو با تکیه بر کیفیت و دوام عالی، آمار خرابی کم، انتخاب افرادی است که به دنبال خودرویی بی دردسر و کم استهلاک هستند و زود به زود خودرو تعویض نمی کنند. 

همچنین فضای جادار کابین و صندوق بار ساندرو از 207 خانوادگی تر و راحت تر است اما در مقابل، 207 ظاهر جذاب تر و امکانات بیشتری دارد و بیشتر مورد توجه آپشن پسندان قرار می گیرد و در نگاه اول حس بهتری از پرداخت مبلغ حدود 50 میلیونی را به خریدار منتقل می کند اما از نظر شاخص های کیفی و دوام یک رده از ساندرو پایین تر است. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟