لاکچری‌ها برای جوانان
با 30 میلیون چه ماشینی می‌توان خرید؟
با 30 میلیون ماشینی می‌توان خرید؟!

ما به سوال شما جوابی نخواهم داد! در این مقاله کلیه ماشین‌های صفر با قیمت زیر 30 میلیون را بررسی و سعی می‌کنیم به شما در انتخاب بهتر کمک کنیم.

1606683296_1_0.gif

با 30 میلیون ماشینی می‌توان خرید؟

ما به سوال شما جوابی نخواهیم داد! در این مقاله کلیه ماشین‌های صفر با قیمت زیر 30 میلیون را بررسی و سعی می‌کنیم به شما در انتخاب بهتر کمک کنیم.

 

گروه اول: مسافرکش‌ها

اولین گروه سایپا 111، 131 و 132 هستند که در واقع همگی فیس‌لیفتی از طرح سایپا X100 محسوب می‌شوند که تولید آن به سفارش شرکت آمریکایی فورد به شرکت ژاپنی مزدا در سال ۱۹۸۶ استارت خورد. خودرویی که با نام فورد فستیوا در کشور آمریکا شناخته می‌شد و البته در ژاپن نام آن مزدا ۱۲۱ بود. از اواسط سال ۱۹۸۷ شرکت فورد لیسانس تولید خودروی فورد فستیوا را به شرکت کیا موتورز کره جنوبی انتقال داد و تولید این خودرو با نام پراید توسط این کمپانی آغاز شد. تولیدات اولیه این خودرو به صورت سه در هاچ بک بوده است.

اما پراید برای اولین بار در سال ۱۳۷۲ در ایران توسز شرکت سایپا برای رقابت با پیکان تولید شد، که همه مدل های آن از نوع کاربراتوری بودند. در ابتدا پراید سدان با نام صبا و پراید هاچ بک با نام نسیم در بازار عرضه می‌­شد.

موتور گروه اول

هر سه خودرو سایپا 111، سایپا 131 و سایپا 132 از موتور انژکتوری  4 سیلندر با حجم 1.3 لیتر برخوردار هستند که می‌تواند حداکثر قدرتی معادل 63 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه تولید کند. مصرف سوخت ترکیبی آن‌ها در حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر است و به واسطه وزن پایین این خودروها از شتاب و حداکثر سرعت نسبتا قابل قبولی برخوردار هستند.

ایمنی

هر سه خودرو سایپا 111، سایپا 131 و سایپا 132 پس از اجباری شدن ترمز ABS  و کیسه هوا به این امکانات مجهز شدند اما به خاطر بدنه و اتاق ضعیف همچنان از ایمنی پایین برخوردار هستند.

نتیجه

اگر نیازتان به خودرو استفاده به عنوان تاکسی و یا سفرهای درون شهری کوتاه است این خودرو می‌تواند وسیله کار مناسب و کم هزینه‌ای برای شما باشد چرا که علاوه بر قیمت پایین خودرو و مصرف سوخت نسبتا پایین، لوازم یدکی آن با قیمت ارزان و به سادگی در دسترس عموم قرار دارد؛ همچنین به خاطر ساختار ساده موتور در صورت خرابی خودتان می‌توانید در بسیاری از مواقع اقدام به تعمیر آن کنید.

نکته

براساس گزارشات مردمی مصرف سایپا 132 نسبت به دیگر اعضای این خانواده بالاتر است.

 

گروه دوم: وانت‌ها

1. سایپا 151

پراید وانت یا پراید کارا همگی نام‌هایی هستند که به یک ماشین اطلاق می‌شوند. پس از توقف تولید پیکان‌وانت، گروه سایپا تصمیم گرفت تا با تولید این خودرو جای خالی موجود در بازار را پر کند و بازار خودروهای ارزان را به طور کامل به خود اختصاص دهد.این‌ خودرو در سال 91 رونمایی شد و قرار بود در سال 1392 وارد بازار شود اما عرضه آن تا اواسط سال 1393 با تاخیر مواجه شد. سایپا 151 همانند خودروهای گروه اول بر روی پلتفرم پراید X100 ساخته شده است.

موتور

موتور این خودرو دچار تغییرات اندکی شده است و قدرت سایپا 151 به میزان 5 اسب بخار نسبت به دیگر انواع پراید افزایش یافته و به 68 اسب بخار رسیده است، که به خاطر افزایش وزن تاثیری در سرعت و شتاب آن ندارد.

نتیجه

در حالت استاندارد سایپا 151 قادر به حمل 1500 کیلوگرم بار است که با وجود وزن 900 کیلوگرمی آن قادر به حمل 600 کیلوگرم بار است. اگر می‌خواهید از این خودرو برای جابه‌جایی بار یا کارهای روزانه استفاده کنید بهتر است رژیم غذایی مطمئنی را شروع کنید.

 

2. وانت آریسان

شرکت ایران‌خودرو در سال 1394 برای از دست ندادن بازار وانت‌های ارزان قیمت پس از وانت پیکان اقدام به تولید وانت آریسان کرد. وانت آریسان همانند دیگر ابتکارات ایران خودرو از ترکیب مجموعه‌ای از خودروهای قدیمی این شرکت ساخته شده است؛ اتاق GLX  405، موتور روآ و گیربکس مزدا!

موتور

در دل آریسان همان پیشرانه آشنای وانت پیکان و روآ جا خوش کرده، با این تفاوت که در این وانت‌بار پیشرانه دست‌خوش تغییراتی از جمله افزایش حجم تا 1.7 لیتر و پاس کردن استادارد یورو4 شده است. وانت آریسان با قدرت 87 اسب‌بخار وضعیت بهتری نسبت به وانت پراید دارد، اما وزن 1240 کیلویی بدنه باعث شده تا در واقع حد نهایت سرعتی برابر با وانت پراید داشته باشد.

نتیجه

با توجه به قدرت موتور وانت آریسان این وانت می‌تواند برای حمل بارهای سبک شهری استفاده و در عمل جایگزین خوبی برای وانت پیکان باشد. طبق اعلام ایران‌خودرو وانت آریسان در حالت گازسوز توان حمل باری برابر با 830 کیلوگرم را داراست.

گروه سوم: به نام جوانان

سومین گروه از محصولات سایپا در این گروه قیمتی دو برادر هستند با نام‌های تیبا SX و تیبا 2، این دو برادر بر روی پلت فرم جدید سایپا یعنی پراید X200 طراحی شده‌اند. طراحی اولیه خودرو با همکاری مهندسان ایتالیایی و گروه سایپا طراحی شده و سعی بر آن بوده تا خودرویی جوان‌پسند ارائه دهند؛ سایپا تا آنجا پیش رفت که در آغاز در تبلیغات خود از تیبا SX با نام زیبای ایرانی یاد می‌کرد. تیبا SX نسخه سدان و تیبا 2 نسخه هاچ‌بک یک خودرو هستند.

موتور

موتور تیبا SX و تیبا 2، 4 سیلندر انژکتوری و 8 سوپاپ بوده و دارای حجمی برابر با 1.5 لیتر است که می‌تواند قدرتی در حدود 80 اسب بخار در دور 5500 را برای شما ایجاد کند. مصرف سوخت ترکیبی تیبا SX و تیبا 2 در هر 100 کیلومتر 7.1 لیتر پیش‌بینی شده است.

فضای داخلی و ایمنی

تیبا 2 و تیبا SX از نظر فضای داخلی بسیار شبیه به خانواده گروه اول و دوم هستند و همچنان مشکل کمبود جا و همچنین خشکی صندلی در آنها وجود دارد، البته نه آنقدر که مانند سایپا 111 باعث مزاحم سرنشینان شود. تیبا SX و تیبا 2 همچنین از کیسه هوا و ترمز ABS سایپا 111 برخوردار هستند اما به واسطه وزن بالاتر و همچنین افزایش قدرت موتور در سرعت‌های بالا از امنیت کامل برخوردار نیستند. سیستم ایموبلایزر از دیگر تجهیزات در نظر گرفته برای امنیت خودروست.

نتیجه

برادران تیبا SX و تیبا 2 برای جوانان و خانواده‌های کوچک که پول زیادی در اختیار نداشته و به ظاهر خودرو نیز بی‌تفاوت نیستند می‌تواند گزینه خوبی باشد به شرط اینکه مراتب احتیاط در سرعت‌های بالا را رعایت کنند.

 

گروه چهارم: خودرویی برای خانواده

 ساینا EX ماشینی طراحی شده توسط مهندسان ایرانی است که در واقع فیس‌لیفتی از تیبا محسوب می‌شود. تینا EX در سال 1395 توسط سایپا وارد بازار کشور شد و در دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک عرضه شده که نوع دنده‌ای آن در رنج قیمت مورد نظر ما می‌باشد.

موتور

این خودرو مجهز به موتور 4 سیلندر انژکتوری و 8 سوپاپ بوده و دارای حجمی برابر با 1.5 لیتر است که می‌تواند قدرتی در حدود 87 اسب بخار در دور 5500 را برای شما ایجاد کند.

طراحی بدنه

ساینا EX نسبت به همردیفان خود از چهره‌ای نسبتا متفاوت برخوردار است؛ طراحان ساینا با استفاده از مه‌شکن‌های دایره‌ای و جلوی پنجره‌ای با دو خط فرو رفته توانسته‌اند ظاهری عضلانی و اسپرت به این خودرو ببخشند که در این بخش، از خودروهای هم‌‌رده زیباتر به چشم می‌آید؛ اما در نمای عقب ساینا ملغمه‌ای از تویوتا یاریس و دنا محسوب می‌شود و آنچنان که باید خوب عمل نکرده است.

نتیجه

با توجه به وزن بالای ساینا EX نسبت به قدرت موتور این خودرو و همچنین طراحی فضای داخلی آن، ساینا EX نمی‌تواند خودروی مناسبی برای خانواده‌های 3 نفر باشد.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟