پیش‌بینی تفکرات از سوی هوش مصنوعی
هوش مصنوعی سریع‌تر از شما می‌داند به چه موضوعی فکر می‌کنید
از کاربردهای پزشکی همچون تشخیص سرطان پوست گرفته تا روبات‌هایی که قادر هستند به تاریک‌ترین و عمیق‌ترین نقاط زمین وارد شوند، در همه این موارد یادگیری عمیق یکی از ارکان اصلی به شمار می‌رود. شبکه‌های عمیق عصبی تا به امروز موفق شده‌اند قابلیت‌های خود را در زمینه حل یکسری مسائل حل نشدنی به خوبی نشان دهند. اما پژوهشگران دانشگاه کارنگی ملون بر این باور هستند که شبکه‌های عمیق بازهم شگفتی‌ساز هستند.

1606683296_1_0.gif

پژوهشگران دانشگاه کارنگی بر این باور هستند که با کمک گرفتن از شبکه‌های عمیق عصبی و با اسکن مغز این امکان وجود دارد تا به پیش‌بینی تفکرات انسان‌ها پرداخت. در همین ارتباط گروهی از پژوهشگران این دانشگاه در حال کار روی طراحی سامانه‌ای هستند که قادر است از طریق پویش مغزی، تفکرات پیچیده را تحلیل کرده و در قالب جملاتی به تشریح این تفکرات بپردازد.

مطلب پیشنهادی

این الگوریتم هوشمند 14 مشکل قلبی را شناسایی می‌کند
شناسایی نارسایی‌های قلبی با الگوریتم هوشمند

این سامانه قادر است با استفاده از دستگاه تصویربرداری بازآوایی مغناطیسی موسوم به fMRI اطلاعات را جمع‌آوری کرده و در ادامه از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی به منظور مشخص کردن و گاها مهندسی معکوس بلوک‌های ساختمانی مغز به منظور پیش‌بینی افکار پیچیده استفاده کند. پروفسور مارسل جاست، سرپرست این گروه تحقیقاتی و استاد روان‌شناسی دانشگاه کارنگی در این ارتباط گفته است: «یکی از مهم‌ترین ویژگی ذهن انسان این است که می‌تواند مفاهیم منحصر به فرد را با تفکرات پیچیده ادغام کند.

به‌طور مثال انسان‌ها نه تنها قادر هستند به واژه‌ای همچون موز فکر کنند، بلکه قادر هستند به این موضوع فکر کنند که تمایل دارم بعدازظهر با دوستانم موز بخورم. این هنر ادغام کردن مفاهیم با تفکرات پیچیده مختص انسان است. اما سرانجام موفق شدیم از طریق سیگنال fMRI راهی برای مشاهده این تفکرات پیدا کنیم. چنین دستاوردی به ما کمک می‌کند تا اطلاع پیدا کنیم تفکرات بر مبنای چه الگویی ساخته می‌شوند و چه رابطه‌ای میان الگوهای فعالیت مغزی و تفکرات وجود دارد.»

مطلب پیشنهادی

این رابط مغز و کامپیوتر مشکل کمر درد را حل می‌کند
رابط مغزوکامپیوتر از بین برنده درد

این تیم از پژوهشگران موفق شده‌اند فعالیت‌های مختلف مغزی که بر مبنای 240 رخداد پیچیده به وجود آمده بود را از طریق الگوریتم فوق شناسایی کنند. تفکراتی که پیرامون مکان‌ها، تعاملات اجتماعی، اشخاص و فعالیت‌های فیزیکی قرار داشت. جالب آن‌که این گروه نه تنها موفق شدند به پیش‌بینی تفکرات بپردازند بلکه موفق شدند موضوعات متنوعی که در بازه‌های زمانی مشخص به آن‌ها فکر می‌شود و حتا ترتیب جملات خاصی که در ذهن افراد تداعی می‌شود را به درستی تشخیص دهند. این گروه اعلام داشته‌اند که در بررسی‌های اولیه این الگوریتم موفق شده است با دقت 87 درصد به پیش‌بینی تفکرات بپردازد. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟