تعامل دستیاران صوتی با هوش عاطفی
مایکروسافت پتنی در ارتباط با هوش مصنوعی عاطفی به ثبت رساند
دستیاران صوتی هوشمندی همچون سیری اپل و گوگل اسیستنت این توانایی را دارند در انجام یکسری امور به کاربران کمک کنند. تعامل سازنده این دستیاران صوتی با کاربران باعث شده است تا انجام یکسری امور تسهیل شده و در وقت کاربران صرفه‌جویی شود. اما مشکلی که این دستیاران صوتی دارند این است که واکنش آن‌ها تا حدی مصنوعی و به اصطلاح روباتی است. با این وجود پژوهشگران سخت در حال کار هستند تا این دستیاران صوتی هوشمند به شکل شخصی در اختیار کاربران قرار گیرد. به نظر می‌رسد مایکروسافت در این زمینه پیشتاز خواهد بود.

1606683296_1_0.gif

پتنی که مایکروسافت در سال 2015 میلادی آن‌را ارائه کرده بود، در ماه جاری میلادی (می) تحت عنوان "پاسخ عاطفی از سوی یک دستیار شخصی" به ثبت رسید. در بخش توضیحات این پتنت آمده است، دستیارهای صوتی هوشمند به مرور زمان در حال محبوب‌تر شدن هستند و به تدریج صاحب یک شخصیت ویژه خواهند شد. آن‌ها تبدیل به محصولی خواهند شد که همانند یک همدم در کنار مردم خواهند بود و این توانایی را خواهند داشت تا قرار ملاقات‌ها را یاد‌آوری کرده، رویدادها و مناسبت‌های درون تقویم را مورد بررسی قرار داده و در ارتباط با هر یک از رخدادهای از پیش تعریف شده واکنش مناسبی ارائه کنند. این دستیاران شخصی با صدایی منحصر به فرد، نام مشخص و یکسری ویژگی‌های مضاعف تعامل بهتری با کاربران خواهند داشت.

مایکروسافت در پتنت خود دو رویکرد ویژه را معرفی کرده است. رویکرد اول در ارتباط با پیام‌های شخصی است که به دستیار صوتی هوشمند اجازه می‌دهد بر مبنای یکسری ورودی‌های مشخص پاسخ‌های آماده از پیش تعیین شده‌ای را ارائه کند. در چنین حالتی دستیار صوتی می‌تواند جواب‌های منحصر به فردی را ارائه کند. به طور مثال، در ارتباط با یکسری رویدادهای از پیش تعیین شده همچون سالروز تولد یا تعطیلات از پیش تعریف شده دستیار صوتی هوشمند این توانایی را خواهد داشت تا یکسری سوالات ویژه را در ارتباط با این رویدادها مطرح کند.

البته مایکروسافت تنها شرکتی نیست که در زمینه هوش مصنوعی عاطفی به فعالیت اشتغال دارد. آمازون نیز در تلاش است فناوری پردازش زبانی آلسکا را ارتقا بخشد. دستیار صوتی که بتواند احساسات پنهان در گفتار کاربران را تشخیص دهد. آمازون می‌گوید: «طراحی یک الگوی زبانی پیشرفته ‌که بتواند درخواست‌های مبهم را تشخیص داده و به سوالات مبهم پاسخ دهد در دستور کار تیم توسعه‌دهنده الکسا قرار گرفته است.» آمازون در ژانویه سال جاری میلادی نیز ویژگی Speech Synthesis Markup Language  را به الکسا اضافه کرد. ویژگی فوق به الکسا اجازه می‌دهد یکسری تکنیک‌های گفتاری همچون آرام صحبت کردن، پچ‌پچ کردن و تغییر لحن گفتار را در تعامل با کاربر مورد استفاده قرار دهد. این ویژگی به الکسا اجازه می‌دهد از مجموعه مهارت‌هایی نزدیک به مهارت‌های انسانی استفاده کند. همچنین در چرخه توسعه الکسا، به طراحان متخصص در ارتباط با مهارت‌های زبانی و همچنین توسعه‌دهندگان ثالث اجازه داده شده است قابلیت‌های الکسا را توسعه داده و ویژگی‌هایی همچون اضافه کردن لهجه‌ها، هجی کردن کلمات، وارد کردن کلمات و عبارات خاص را نیز به مجموعه قابلیت‌های الکسا اضافه کنند.

گوگل نیز برنامه مشابهی در این زمینه دارد. رایان جرمیک مدیر Google Doodle و اما کاست، انیماتور سابق شرکت پیکاسار در حال کار روی پروژه‌ای هستند تا برای دستیار صوتی گوگل موسوم به گوگل اسیستنت شخصیت‌سازی کنند. اما کاست می‌گوید: «ما در حال کاری روی پروژه‌ای هستیم تا یک شخصیت سرگرم‌کننده را ایجاد کنیم. شخصیتی که بتواند اوقات خوشی را برای کاربران به ارمغان آورد.»

 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟