گوشی‌های هوشمند و تاثیر منفی آن‌ها بر سلامت چشمان
پژوهشگران هشدار دادند: گوشی‌های هوشمند باعث تغییر حالت چشمان می‌شوند
زمانی که تلویزیون برای اولین بار ساخته شد یا هنگامی که مانتیور کامپیوترهای شخصی برای اولین بار ساخته شدند، ما به‌طور مداوم هشدارهایی را از سوی پزشکان و متخصصان دریافت کردیم که به ما می‌گفتند نباید به این دستگاه‌ها بیش از اندازه نزدیک شویم. به واسطه آن‌که به چشمان ما آسیب وارد می‌کنند. اکنون پزشکان به کاربران هشدار داده‌اند که دستگاه‌های همراه ممکن است به چشم‌ آن‌ها آسیب جدی وارد کنند.

1606683296_1_0.gif

با اختراع انواع مختلفی از گجت‌های هوشمند به ویژه گوشی‌های هوشمند هر کاربری در عمل چیزی مشابه با یک تلویزیون یا مانیتور را در هر مکانی با خود حمل می‌کند و در تمامی ساعات شبانه‌روز چشمان خود را با نگاه مستمر به این ابزار کوچک آزار می‌دهد. کافی است یک حساب سرانگشتی انجام دهید تا متوجه شوید در طول چند سال اخیر تا چه اندازه به این ابزارهای کوچک نگاه کرده‌اید و ناخواسته به چشمان خود آسیب زده‌اید. اکنون پژوهشگران موضوع نگران کننده دیگری در ارتباط با گوشی‌های هوشمند بیان کرده‌اند که برای آن هیچ راه چاره‌ای وجود نخواهد داشت.

 گزارشی که سایت وایرد به تازگی منتشر کرده نشان می‌دهد تمایل بیش از اندازه ما به استفاده از گوشی‌های هوشمند ممکن است باعث تغییر حالت چشمان ما شوند. اندرو باستاوروس، متخصص چشم، پژوهشی در این ارتباط انجام داده و گفته است: «در چند دهه اخیر افراد بیشتری نزدیک‌بین شده‌اند. پیامدهای این اتفاق ناگوار این نیست که افراد بیشتری به عینک احتیاج پیدا کرده‌اند، بلکه این مشکل باعث به وجود آمدن یک وضعیت پاتولوژیک شده است.»

مطلب پیشنهادی

ترمیم بینایی مصنوعی با دوربین چشمی و تراشه مغزی

در حالی که باستاوروس به شکل روشنی گوشی‌های هوشمند را مورد انتقاد و نکوهش قرار نمی‌دهد، اما موضوع دیگری را مطرح می‌کند. او می‌گوید: «متوجه نشده است گوشی‌های هوشمند چگونه باعث شده‌اند تا شکل و وضعیت چشم بیماران تغییر پیدا کنند.» او در بخشی از صحبت‌های خود گفته است: «فرض من بر این است که مردم به دلیل استفاده بیش از اندازه از گوشی‌های هوشمند، مجبور هستند از فاصله نزدیک‌تری به گوشی هوشمند خود خیره شده و مطالب را مطالعه کنند. همین موضوع به‌طور ناخواسته چشمان را مجبور می‌سازد برای پاسخ‌گویی و واکنش به نیازهای زیست محیطی به نزدیک بینی متمایل شوند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این موضوع به فاصله کوتاهی یک واکنش ژنتیکی یا زیست محیطی را به همراه خواهد داشت. به مرور زمان و با توجه به تغییرات ژنتیکی افراد که از ابزارهایی همچون گوشی هوشمند استفاده می‌کنند برای جست‌وجوی مطالب خود به راهکارهایی همچون بزرگ‌نمایی تصاویر روی خواهند آورد تا با وضوح بیشتری مطالب و تصاویر را مشاهده کنند. این راهکاری است که عمدتا افرادی که دچار اختلال دید هستند از آن استفاده می‌کنند.» برای مطالعه کامل این مطلب ارزشمند به آدرس Our obsession with phones could be changing the shape of our eyes مراجعه کنید. 

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     
ثبت اشتراک نسخه آنلاین

 

کتاب الکترونیک +Network راهنمای شبکه‌ها

  • برای دانلود تنها کتاب کامل ترجمه فارسی +Network  اینجا  کلیک کنید.

کتاب الکترونیک دوره مقدماتی آموزش پایتون

  • اگر قصد یادگیری برنامه‌نویسی را دارید ولی هیچ پیش‌زمینه‌ای ندارید اینجا کلیک کنید.

ایسوس

نظر شما چیست؟